آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، به بسیاری از کاربرانی که از سرعت کند اینترنت یا وای فای در عذاب هستند؛ پیشنهاد می گردد مودم یا روتر خود را عوض نمایند و به اصطلاح ارتقای مودم بدهند.

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

ارتقای مودم و روتر یکی از ترفندهای مهم و اساسی برای افزایش سرعت اینترنت و وای فای است.

تقریبا هیچ مقاله یا راهنمای بهبود و تقویت اینترنت و وای فای خانگی را مشاهده نمی کنید که در آن از ارتقای مودم یا روتر صحبت نشده باشد.

اما سوال این است: واقعا ارتقای مودم و روتر چقدر در سرعت اینترنت تاثیر دارد؟ دقیقا منظور از ارتقای مودم چیست؟ واقعا باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

در ایران، گاهی اوقات ارتقای مودم را با تعویض مودم اشتباه می گیریم. یک مودم قدیمی را کنار گذاشته و یک مودم قدیمی دیگر جایگزین آن می کنیم یا مودم تک بانده ADSL چند سال کار نموده ای را دور انداخته و سراغ یک مودم تک بانده ADSL به ظاهر نو و سالم ولی عملا با فناوری های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته می رویم.

این شکل از ارتقای مودم یا روتر اساسا اشتباه است و مورد نظر کارشناسان برای افزایش سرعت اینترنت نیست. بیایید کمی درباره ارتقای مودم و روتر بیشتر حرف بزنیم.

ارتقای مودم چیست؟

وقتی درباره ارتقای مودم صحبت می کنیم؛ منظور تغییر مدل مودم یا روتر، تعویض مودم و روتر، نو کردن مودم و نظایر این ها نیست. بلکه هدف ارتقای فناوری ها، سرعت و قابلیت های مودم و روتر است.

مثلا، اگر شما یک مودم ADSL2 با وای فای تک بانده دارید؛ آن را به یک مودم ADSL2 با وای فای دو بانده نسل جدید تبدیل کنید.

اگر یک روتر قدیمی دو بانده با درگاه های اترنت LAN و WAN صد مگابیتی دارید؛ اکنون سراغ خرید یک روتر دو بانده سریع تر و قوی تر با فناوری های به روزتری بروید.

اگر مودم و روتر وای فای 4 یا 5 دارید؛ آن را به مودم و روتر وای فای 6 تبدیل کنید.

اگر مودم و روتری با سرعت زیر 300 مگابیت دارید؛ آن را به مودم و روتری با سرعت بالای 1000 مگابیت تبدیل کنید.

بنابراین، هدف از ارتقای مودم، در واقع ارتقای فناوری های ارتباطی و وای فای است؛ ارتقای سرعت وای فای و درگاه های ارتباطی است؛ ارتقای فناوری ها و قابلیت هایی است که یاری می نمایند وای فای سریع تر، پایدارتر و قوی تری داشته باشید و برد موثر سیگنال ها بیشتر گردد.

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

اگر به مفهوم اصلی ارتقای مودم و روتر عمل کنید؛ بله شاهد افزایش سرعت اینترنت خواهید بود.

وقتی یک مودم قدیمی تک بانده که ده سال پیش ساخته شده است را کنار بگذارید و سراغ یک مودم دو بانده نسل جدید وای فای 5 یا وای فای 6 بروید؛ قطعا شاهد افزایش سرعت در وای فای و اینترنت هستید.

بسیاری از مسائلی که تا پیش از این تجربه کردید؛ مانند افت سرعت اینترنت هنگامی که چند دستگاه باهم به وای فای وصل هستند؛ نخواهید بود. سرعت اتصال اینترنت روی کابل شبکه افزایش پیدا می نماید و کلی امکانات جدید دارید.

می توانید با اپلیکیشن روتر یا مودم، به وسیله اسمارت فون ها تنظیمات لازم را روی شبکه اعمال کنید و به ابزارهای تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین و ترافیک هر دستگاه نظارت داشته باشید.

مشکل کاربران ایرانی

به جرات می توان گفت گزینه ارتقای مودم و روتر، آخرین چیزی است که یک کاربر ایرانی برای افزایش سرعت اینترنت و وای فای به آن فکر می نماید.

تجربه نشان داده کاربران حاضر هستند گوشی موبایل خود را عوض نمایند یا پول بیشتری برای اینترنت سریع تری بدهند ولی هرگز سراغ ارتقای مودم نروند.

دلایل زیادی برای آن می توان برشمرد که مهم ترین آن، هزینه های بالای خرید یک مودم یا روتر واقعا به روز و جدید است. تصور کنید یک کاربر خانگی باید مودم قدیمی خود را که شاید 50 هزار تومان خریده؛ کنار بگذارد و یک باره سراغ خرید مودمی یک میلیون تومانی برود.

تازه دقیقا نمی داند این مودم بسیار گران قیمت به چه دردی می خورد و ویژگی های اصلی آن کجا است یا چگونه باید از آن استفاده کند.

عدم داشتن آگاهی مشکل عظیم دیگری است. بعضی کاربران تصور می نمایند باید آن قدر از مودم کار بکشند تا بسوزد ولی نمی دانند عمر مفید یک مودم 4 الی 5 سال است و پس از آن به مرور سرعت اینترنت و وای فای آن کاهش پیدا خواهد نمود و دیگر کارایی و عملکرد سابق را ندارد.

بخواهم جمع بندی کنم؛ اگر تصمیم دارید مودم و روتر خود را ارتقا دهید؛ گزینه های مناسب و درستی انتخاب کنید تا از یک نسل به نسل دیگری از فناوری و سرعت کوچ نکنید نه اینکه پولی بدهید ولی همان آش و همان کاسه!

فکر می کنم مقالات زیر هم برایتان جالب باشند:

اگر می خواهید مودم همراه بخرید؛ ابتدا این 5 سوال را جواب دهید!

هنگام خرید مودم همراه از این 5 اشتباه دوری کنید

اگر می خواهید مودم روتر جدیدی بخرید؛ ابتدا به این 5 پرسش جواب دهید

3 دلیل مهم برای نخریدن مودم و روتر قدیمی

روتر وای فای 5 بخریم یا روتر وای فای 6: چند توصیه برای افرادی که قصد خرید روتر جدید دارند!

به روزرسانی 18 خرداد 1399: اتصال روترهای وای فای به مودم TD-LTE یکی از مسائل مودم های TD-LTE که روی سرعت اینترنت نیز تاثیرگذار است؛ بحث وای فای مودم ها…

یک از روش های موثر در افزایش سرعت اینترنت خانگی و البته بهبود سرعت و آنتن دهی وای فای، یافتن بهترین مکان برای قرار دادن مودم یا روتر…

این روزها رسانه های دنیا روی موضوع های مشترکی تمرکز دارند. کرونا ویروس باعث شده مسائل و چالش های مشترکی برای کاربران اینترنت در سراسر دنیا مطرح گردد….

اگر به خاطر ویروس کرونا، کارهای خود را به خانه آوردید؛ یک دنیای جدید کاری و یک تجربه تازه را پیش رو دارید. اما شما در…

اسمارت فون های 5G وارد بازار شدند و بعضی مدل ها هم در ایران یافت می شوند یا به زودی به وفور پشت ویترین فروشگاه های موبایل فروشی یا فروشگاه های آنلاین دیده…

روزهای پایانی سال 98 به طرز غیرمنتظره ای در حال سپری شدن هستند. همه از ترس کرونا به قرنطینه خودخواسته رو آورده و در خانه ماندند….

غالب کاربران اینترنت ADSL در ایران از کیفیت و سرعت آن راضی نیستند. این کاربران به اینترنتی پرسرعت تر احتیاج دارند و همواره انگشت اتهام را…

تا کنون چندین ترفند برای افزایش سرعت اینترنت روی گوشی های اندرویدی روی سایت شبکه چی آموزش دادیم. برای نمونه می توانید به مطلب 6 ترفند افزایش سرعت…

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51687

به "آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید