ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/کردستان مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: یکی از رسالت های رسانه آگاهی و آموزش مردم به مطالبه گری است، چراکه مطالبات عمومی در کردستان کم بوده و این نشان از کم توقع بودن مردم این استان است.

ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است

انور اسماعیلی در بازدید از خبرگزاری خبرنگاران، با اشاره به اینکه بیمه سلامت به عنوان ارگان دولتی به مردم خدمات ارائه می دهد، اظهار کرد: بیمه سلامت ارگانی خدماتی و فنی است که خدمات آن برای آحاد مردم حیاتی بوده اما به دلیل فنی بودن به سختی می توان این خدمات را اطلاع رسانی و معرفی کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به شکایت نکردن و پیشنهاد ندادن مردم به بیمه سلامت، گفت: سواد سلامت در استان پایین است که باید این امر مهم به مردم بیش از پیش اطلاع رسانی گردد.

اسماعیلی اضافه کرد: رسانه می تواند واسطه ای میان مردم و بیمه سلامت برای اطلاع رسانی دقیق باشد و خبرها را با ساده ترین کلمات و جملات به اقشار جامعه برساند، لذا رسانه باید همراه و منتقدی منصفانه و عادلانه برای بسیاری از ارگان ها باشد و مسائل و خدمات را به صورت دقیق به مردم اطلاع رسانی نموده تا بتوانند مطالبه گر احقاق حقوق خود باشند.

وی افکار عمومی را ابزاری قدرتمند دانست و ذکر کرد: یکی از رسالت های رسانه ها آگاهی و یادگیری مردم به مطالبه گری است چراکه مطالبات عمومی در کردستان کم بوده و این نشان از کم توقع بودن مردم این استان است.

بیش از یک میلیون نفر کردستانی بیمه سلامت دارند

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به این که طبق آمار از یک میلیون و 600 هزار نفر کردستانی بیش از یک میلیون نفر دارای بیمه سلامت از صندوق های متفاوت هستند، تاکید نمود: 4200 قلم دارو و بیش از 40 هزار خدمت در کشور تحت پوشش این بیمه به مردم ارائه می گردد.

اسماعیلی با اشاره به این که بحث حوزه سلامت بسیار گسترده است و روز به روز دچار تغییر می گردد، اضافه کرد: بیمه سلامت نیز به دنبال این است که نیازها و آخرین تکنولوژی های موجود را در راستای خدمت به مردم ارائه دهد و در کوشش است با اجرای رویدادهایی گام های مؤثری برای برطرف نواقص خدمات ارائه شده به مردم در حوزه بیمه سلامت بردارد.

راه اندازی سامانه 1666 در بیمه سلامت

وی با اشاره به راه اندازی سامانه 1666 در استان هم زمان با سراسر کشور، اضافه کرد: سامانه 1666 در راستای رفاه حال بیمه شدگان راه اندازی شده که به صورت شبانه روز آنلاین بوده و سیستم موظف به جوابگویی است و در صورت عدم پاسخ دهی به اداره کل وصل خواهد شد و هم چنین بیمه شدگان می توانند در روز دوشنبه هر هفته از ساعت 10 تا 11 صبح به طور مستقیم با مدیرکل بیمه سلامت استان ارتباط گرفته و مطالب خود را ارائه دهند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: بیمه شدگان به وسیله 1666 می توانند خدمات غیرحضوری در سه بخش نظارت بر شرکای کاری یا ادارات کل استانی در صورت انتقاد، پیشنهاد، شکایت یا تقدیر، پیگیری نظارت، خسارت متفرقه یا تائید دارو و همچنین اطلاع رسانی الکترونیکی مانند صدور، تأمین، تمدید، المثنی و ابطال دفترچه تماس داشته باشند.

اسماعیلی عنوان کرد: 530 مرکز بیمه سلامت و 30 پیشخوان در سطح استان کردستان وجود دارد که بخشی از وظایف ما که شامل صدور و تمدید دفترچه است را به صورت مستمر انجام می دهند.

وی ضمن اینکه الکترونیکی کردن خدمات از سال گذشته در بیمه سلامت شروع شده و استان کردستان در حوزه آی تی کردن فرآیندها پیشتاز است، اضافه کرد: در استان ماهانه 12 الی 14 هزار پرونده بستری کاغذی از مراکز بیمارستانی برای بایگانی و دریافت حق مطالبه گری به بیمه سلامت فرستاده می گردد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به نسخه نویسی الکترونیکی در کردستان، گفت: در ابتدای فروردین امسال تا به امروز 65 درصد مراکز طرف قرارداد در بخش خصوصی، داروخانه ها و پاراکلینیک ها نسخه الکترونیکی تجویز می نمایند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که هر بیمه شده در مراکز با استفاده از کارت ملی و مشخصات فردی، ویزیت می گردد، گفت: با اعلام کد ملی اطلاعات بهداشتی بیمار، سوابق پرونده و بیمه در دسترس قرار می گیرد درواقع با حذف دفترچه های بیمه درمانی، فرآیند مراجعه بیمار به پزشک، تجویز نسخه و درنهایت دریافت دارو از داروخانه ها کاملاً متحول می گردد و در آینده پرونده های سلامت به صورت کامل در سیستم ذخیره خواهد شد.

انجام406 هزار نسخه نویسی الکترونیکی در کردستان

وی با اشاره به اینکه 15 درصد نسخه نویسی الکترونیک مربوط به استان کردستان است، گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 406 هزار نسخه نویسی الکترونیکی در استان کردستان اجرا شده و استان اول در کشور به حساب می آید.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به اینکه احتمال سوءاستفاده، تخلف و اشتباه در روش الکترونیکی بسیار کم خواهد شد، اضافه کرد: اجرای شدن این طرح دریافت خدمات حوزه سلامت عدالت محورانه خواهد شد و می توانیم از اقشار آسیب پذیر حمایت کنیم.

اسماعیلی به مطالبات بخش خصوصی و دولتی از بیمه سلامت اشاره نمود و گفت: در حال حاضر مطالبات پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تا انتها شهریورماه و مطالبات داروخانه های بخش خصوصی و بیمارستان ها تا انتها آبان ماه امسال پرداخت شده است.

وی به منابع بیمه سلامت اشاره و عنوان کرد: بیمه سلامت به استان ماهانه 30 میلیارد تومان گردش نقدینگی پرداخت نموده که از این تعداد سه میلیارد تومان مربوط به داروخانه های بخش خصوصی و 20 میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی و مابقی مراکز دیگر بوده است.

بیمه برای آحاد مردم اجباری است

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به اجباری کردن بیمه برای آحاد مردم، ذکر کرد: قانون بیمه افراد را موظف نموده که یک بیمه پایه، یکسان و اجباری داشته باشند لذا همه افراد باید تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند و این قانون برای مردم کردستان نیز اجباری است.

22هزار نفر در استان در سامانه ارزیابی وسع ثبت نام نموده اند

اسماعیلی با اشاره به اینکه قانون افرادی را که فاقد بیمه هستند در صورت ناتوانی در پرداخت حق بیمه، به طور رایگان تحت پوشش بیمه اجباری قرار می دهد و خود حق بیمه را پرداخت می نماید، گفت: از ابتدای طرح تا به امروز 22 هزار نفر به صورت اورژانسی 6 ماهه دفترچه دریافت و تقاضای ارزیابی وسع نموده اند که فاقد بیمه هستند و نتایج آنالیز ارزیابی وسع و دهک های آن ها به وسیله پیامک به سرپرستان خانوار ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این مصوبه دولت، حق بیمه خانواده هایی که مجموع درآمد آن ها بر اساس ارزیابی وسع کمتر از 40 درصد حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار است و یا شرایط اقتصادی آن ها دریکی از دهک های درآمدی یک، دو و یا سه قرار گرفته است، حق بیمه آن ها به صورت کامل توسط دولت پرداخت می گردد و سرپرست و تمامی افراد خانوار آن ها به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در ادامه ذکر کرد: همچنین 50 درصد حق بیمه خانوارهایی که درآمد آن ها بر اساس ارزیابی وسع بین 40 تا 100 درصد حداقل حقوق مصوب است یا بر اساس شرایط اقتصادی در دهک درآمدی 4 قرار دارند نیز توسط دولت پرداخت می گردد و خانوارهایی که درآمد آن ها بر اساس ارزیابی وسع 100 درصد حداقل حقوق و بالاتر باشد یا در دهک درآمدی 5 و بالاتر باشند، با پرداخت حق بیمه می توانند از مزایای بیمه سلامت استفاده نمایند.

اسماعیلی گفت: مردم استان کردستان تا انتها فروردین ماه سال 99 فرصت دارند نسبت به ثبت نام بیمه خود اقدام نمایند چراکه این مصوبه از اول اردیبهشت به انتها می رسد.

وی گفت: صندوق بیمه سلامت در استان کردستان شامل روستائیان به تعداد 600 هزار نفر، همگانی 270 هزار نفر، کارمندی 115 هزار نفر، سایر اقشاری 32 هزار نفر، ایرانیان 20هزار نفر و بیماران خاص 2 هزار نفر است.

خدمات بیماران خاص رایگان است

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به این که تمام خدمات بیماران خاص رایگان است، گفت: هموفیلی، ام اس، تالاسمی، پیوند کلیه و دیالیز جزء بیماران خاص است که خدمات این بیماری ها در مراکز درمانی کاملاً رایگان انجام می گیرد.

اسماعیلی در ادامه به طرح استحقاق سنجی اشاره نمود و اضافه کرد: در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به افراد ضعیف جامعه توسط ناظران بیمه سلامت با یاری و همراهی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، 1500 همپوشانی بیمه ای در استان برطرف شد.

وی با اشاره به سوءاستفاده بعضی از شرکت ها به نام بیمه سلامت و سلامت، ذکر کرد: با توجه به گزارشات، این شرکت ها با تماس به مردم درخواست دارند که مبلغی برای صدور کارت جهت تخفیف در مراکز بیمارستانی و خصوصی صادر نمایند در حالی که چنین مصوبه ای وجود ندارد، اما طی پیگیری های قانونی مشخص شده که این شرکت ها در کوشش هستند از مردم سوءاستفاده نمایند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان ذکر کرد: ثبت نام در بیمه سلامت به صورت حضوری در اداره، مجازی و پیشخوان انجام می گیرد که ضروری است افراد خود نسبت به بیمه اقدام نمایند.

اسماعیلی گفت: بیمه سلامت استان کردستان دارای 10 اداره، 30 مرکز پیشخوان و سایت بوده که به صورت آنلاین فعال است و به جزء این راه ارتباطی به روش های دیگری اقدام نمی نماید.

وی در انتها به اشاره به حذف دفترچه کاغذی، یادآور شد: تا انتها سال 99 دفترچه کاغذی حذف خواهد شد و خدمات به صورت الکترونیکی در مراکز درمانی انجام می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33597

به "ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید