اختصاص اعتبار 2600 میلیاردی به صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دفتر رئیس جمهور از اختصاص 2600 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع داد و گفت: اگر ما می خواهیم از فشارهای تحریم بر کشور کاسته گردد چاره ای نداریم جز آنکه از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و بر روی شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنیم.

اختصاص اعتبار 2600 میلیاردی به صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود واعظی عصر امروز (سه شنبه، 12 شهریور) در اختتامیه گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت غذایی گفت: حتی اگر کشور هیچ دشمنی نداشت و تحت فشار شدید خارجی نبود؛ همچنان احتیاج بود تا از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم چرا که آب، زمین و امکانات محدود و جمعیت در حال افزایش است و ما ناچار به تغییر اهداف و روش ها هستیم تا بتوانیم زندگی بهتری را برای نسل آینده فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور هیچ چاره ای ندارد جز آنکه به سمت حوزه دانش بنیان حرکت کند، اظهار کرد: امروز ما شاهد شدیدترین فشارهای خارجی بر کشور هستیم و کشورهای غربی به ویژه آمریکا تصور می نمایند اگر بتوانند اقتصاد ما را فلج نمایند به هدف خود می رسند اما ما باید اهداف آنها را با روش تقویت مالی خنثی کنیم.

واعظی با بیان اینکه ما بر این اساس از هفت سال گذشته بر روی اقتصاد مقاومتی به عنوان روشی که می تواند کشور را از تکانه های مختلف نجات دهد، متمرکز شدیم، ادامه داد: در این راستا جلسات متعددی برگزار شده و معاون اول رئیس جمهور نیز ماموریت پیگیری اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور موفقیت در اقتصاد مقاومتی را در گرو توجه به شرکت های دانش بنیان دانست و یادآور شد ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. چرا که اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی را منجر می گردد و ما برای موفقیت در این زمینه باید بر روی شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنیم.

واعظی تحصیل کردگان جوان را از مزیت های رقابتی کشور نام برد و گفت: اگر تا دیروز شکوفایی مالی کشورها مربوط به داشتن منابع معدنی و نفت بوده است، امروز سرمایه های انسانی به عنوان زیرساخت اقتصادها تلقی می گردد و امروزه مغز و ایده های خلاقانه به عنوان سرمایه های کشور تلقی می گردد چرا که منابع زیرزمینی مانند نفت زمانی به خاتمه می رسد ولی مغز و ایده های خلاقانه خاتمه پذیر نیست.

وی نتیجه پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان را کاهش وابستگی به خارج و خروج ارز دانست و اضافه نمود: بر این اساس ما باید برای شرکت های دانش بنیان بستری را فراهم کنیم و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با امکاناتی که در اختیار دارد زمینه ای را ایجاد نموده تا صاحبان فناوری را با بخش های صنعتی آشنا کند.

واعظی با بیان اینکه امسال سال رونق فراوری است و ما با روش های سنتی نمی توانیم فراوری را افزایش دهیم، ادامه داد: این در حالیست که بکارگیری فناوری های نوین موجب رشد جهشی در این زمینه خواهد شد و ما برای آنکه بتوانیم در برابر تحریم ها مقاوم باشیم و کشور را از فشار تحریم ها نجات دهیم احتیاج داریم تا این روش های فناورانه را توسعه دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت افزایش اشتغال به ویژه برای جوانان تحصیل نموده گفت: این وظیفه ما است که زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنیم. از این رو تمرکز و توجه به شرکت های دانش بنیان می تواند زمینه اشتغال دانش آموختگان را فراهم کند.

وی ادامه داد: در گذشته 100 شرکت بزرگ دنیا شرکت های پولی و بانکی بودند ولی امروزه 10 شرکت بزرگ دنیا شرکت هایی هستند که منابع پولی آنها را بزرگ ننموده، بلکه نیروی فکری و روش های فناورانه جدید منجر به بزرگ شدن این شرکت ها شده است.

به گفته وی شرایط امروز دنیا به سمتی در حرکت است که اگر هر روز دیرتر وارد شویم 10 روز از فناوری های روز دنیا عقب می مانیم.

وی با اشاره به اقدامات توسعه ای خود در زمینه فعالیت در وزارت ارتباطات تاکید نمود: اقدامات اجرا شده در این وزارت در راستای ایجاد کسب و کارهای جدید بوده است و امروز نیز بیش از 4500 شرکت دانش بنیان داریم که صاحبان این شرکت ها از جوانان تحصیل نموده هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به گزارشی در مورد استقرار 520 واحد فناور، اشتغال 7100 نیروی انسانی و فروش محصولات 1500 میلیارد تومانی و صادرات 4.7 میلیون دلاری در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، گفت: در کشور حوزه نوآوری و محصولات دانش بنیان رشد نخواهد کرد مگر آنکه بنگاه های بزرگ به شرکت های دانش بنیان متصل گردد. امروز شرایط به گونه ای است که نه به دلیل اراده مدیران بلکه به دلیل اشکالات ایجاد شده در خرید و تامین بعضی قطعات شرکت ها به سمت فراوریات داخل رجوع نموده اند و امیدوارم این فضای جدید باعث اعتمادسازی بیشتر برای شرکت ها گردد.

واعظی با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید نمود: با وجود همه محدودیت ها 2600 میلیارد تومان از اعتبارات این صندوق پرداخت شده است و با اقداماتی که در این صندوق اجرا شده شاهد هستیم که امروزه این صندوق در جهت صادرات محصولات دانش بنیان برنامه ریزی نموده است.

وی در خاتمه تاکید نمود: اقدامات این صندوق باید در جهت خلق ثروت باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17061

به "اختصاص اعتبار 2600 میلیاردی به صندوق نوآوری و شکوفایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص اعتبار 2600 میلیاردی به صندوق نوآوری و شکوفایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید