اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است

به گزارش مهسان بلاگ، سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی آنالیز کنکور با حضور ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری و نمایندگان مدارس برتر در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی آنالیز کنکور، ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری با اشاره به نظرات مطرح شده در 2 جلسه گذشته از مدیران مدارس خواست که با توجه به ارتباط نزدیک آنان با دانش آموزان و اولیای آنان، نظرات خود را در خصوص آسیب های برگزاری کنکور و راه های اصلاح آن بیان نمایند تا بتوان از آسیب هایی که ممکن است ایجاد گردد، جلوگیری کرد.

وی تاکید نمود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست گذار در حوزه علم و فرهنگ، فراتر از منافع فردی و گروهی مسأله را آنالیز می نماید و کوشش خواهد نمود به بهترین نتیجه برای اصلاح و یا جایگزینی کنکور دست پیدا کند.

مدیر دبیرستان ماندگار البرز: سند تحول آموزش و پرورش تحت شعاع کنکور نهاده شده است

در ادامه جلسه، محمد محمدی مدیر دبیرستان ماندگار البرز در سخنانی گفت: نخستین آسیب کنکور اضطراب شدید دانش آموزان، خانواده ها و حتی کادر آموزشی مدرسه قبل و بعد از کنکور است که آسیب های جدی به تربیت دانش آموزان وارد می نماید و با قاطعیت می توان گفت اضطراب کنکور مختل نماینده سلامت روانی جامعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه حاکمیت آموزشی ما نه در اختیار دولت و وزارت آموزش و پرورش، که در اختیار موسسات آموزشی بیرونی است و در واقع ما تحت سیاست ها و سیستم آموزشی آنان عمل می کنیم.

وی تأکید کرد: به همین دلیل برای اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش هیچ مطالبه ای به خصوص در دوره دوم متوسطه وجود ندارد و عملاً این سند تحت شعاع کنکور نهاده شده است.

محمدی در ادامه گفت: ما اکنون به خاطر مسائل اقتصادی وزارت آموزش و پرورش، تنها یک آزمون نهایی در سال دوازدهم برگزار می کنیم؛ این در حالی است که مانند قدیم احتیاج داریم سه آزمون نهایی برگزار کنیم تا دانش آموزان ضمن آمادگی برای آزمون کنکور، مورد سنجش علمی دقیقی در طول تحصیل قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در سال دوازدهم مفاهیمی مانند تربیت و مهارت هیچ جایی در بین دانش آموزان ندارد و تنها مسأله کنکور است که جای همه چیز را گرفته است.

وی اضافه نمود: با فقر امکانات و نبود برنامه ریزی آینده نگرانه مدارس فنی و حرفه ای ما عملاً کارآیی خود را از دست داده اند و این مسئله باعث شده است بحران کنکور عمیق تر گردد چون هیچ راهکار جایگزینی وجود ندارد.

مدیر دبیرستان ماندگار البرز تاکید نمود: آموزش و پرورش و صدا و سیما نباید مسائل اقتصادی خود را با تبلیغ کنکور حل نمایند.

معاون آماده سازی سازمان سنجش: سنجش تنها راه امن و مطمئن برای سنجش دانش آموزان است

سپس در ادامه بحث علی مقدم زاده معاون آماده سازی سازمان سنجش ضمن ارائه آماری از وضعیت داوطلبان کنکور گفت: نظام آموزشی ما جزیره ای است و آموزش عالی و آموزش و پرورش بسیار از هم دور هستند.

وی سپس با تشریح مفهوم سنجش و تفاوت آن با کنکور گفت: سنجش ما بسیار علمی و تنها راه امن و مطمئن برای سنجش دانش آموزان است که راه جایگزینی برای آن با توجه به سیستم آموزشی کل کشور و مشخصات بومی ما پیدا نشده است.

وی تاکید نمود: به نظر می رسد باید در مواد درسی، سرفصل ها و زیرگروه های کنکور بازنگری گردد که با توجه به هر رشته، سنجش علمی دقیق تری صورت بگیرد.

مقدم زاده تاکید نمود: فشار و مشکل اصلی دانش آموزان اکنون در رشته های تجربی است و ما بیشترین مشکل را در سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی داریم که فکر می کنم سیستم آموزشی ما باید برای این مسئله فکری بکند.

مدیر دبیرستان موعود: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دانش آموز از برگزاری کنکور نفع ببرد.

سخنران بعدی این نشست مهدی نظری زاده مدیر دبیرستان موعود بود. وی در سخنانی گفت: مهم ترین سؤوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که ذی نفع اصلی برگزاری کنکور کیست؟ آیا دانش آموزان هستند؟ آیا دانشگاه ها هستند؟ آیا موسسات آموزشی هستند؟ آیا صدا و سیما است؟ و ...

وی ادامه داد: در واقع ذی نفعان اصلی دانش آموزان و اولیای آنان هستند اما متاسفانه الان مدارس غیر دولتی، دانشگاه ها، موسسات آموزشی، انتشاراتی ها و صدا و سیما به جای ذی نفعان اصی نهاده شده اند.

وی ادامه داد: طبق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پروش ما قرار است بعد از 12 سال، دانش آموزان را به حیات طیبه برسانیم اما به جای آن فقط به دانش آموزان اضطراب و قرص آرامبخش داده ایم.

نظری زاده تاکید نمود: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دانش آموز از برگزاری کنکور نفع ببرد نه سایرین.

سپس مدیر دبیرستان فرزانگان تهران در سخنان کوتاهی گفت: زمانی تمرکز ما تنها بر روی پرورش استعداد های برتر و کسب موفقیت در المپیادها بود اما با عدم موفقیت بعضی از شاگردان مدرسه در کنکور عملا بخش اصلی تمرکز ما بر روی کنکور نهاده شد و این موضوع ما را از اهداف مان دور کرد.

سپس عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: کنکور دغدغه همه ماست اگر وضع موجود راضی نماینده بود ما هم اینگونه صحبت نمی کردیم بنا براین باید نگاهمان را عوض کنیم.

وی درباره کنکور نیز توضیح داد: امروز شیوه سنجش دانشجو برای ورود به موسسه های آموزش عالی مورد بحث است و دنبال این هستیم که در این باره بحث کنیم و برای آن آنالیز هایی انجام می گردد و از خرد جمعی برای گزینش دانش آموزان استفاده کنیم و چون بچه های ما دچار استرس می شوند پس جایی کار می لنگد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث برون رفت از این مسائل می گردد پرداختن به مسئله مهارت آموزی است؛ چون خیلی از مسائل ما این است که مشاغل وجود دارد اما افراد با مهارت در این رشته ها وجود ندارد و امروز در شورای عالی آموزش و پرورش طرحی داریم که مطابق آن تمام دانش آموزان بر اساس اهداف دوره تحصیلی یک مهارت را در مدرسه یاد خواهند گرفت.

سلطانیان اضافه نمود: اگر به این سمت حرکت کنیم که دانش آموز به فراخور استعداد شناسایی گردد دیگر یک میلیون و 200 هزار متقاضی برای کنکور نخواهیم داشت .

وی تاکید نمود: معتقدم اگر دانش آموز مهارت لازم را کسب کند از تعداد متقاضیان کنکور کاسته خواهد شد و 617 هزار نفر در رشته تجربی شرکت نخواهند کرد چون می توانند برای خودشان کسب و کار راه اندازی نمایند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بعضی از متقاضیان رشته انسانی را انتخاب می نمایند، گفت: کنکور و پرداختن به ریشه های آن بسیار مهم و چند وجهی است و اینکه بگوییم امتحانات نهایی و کنکور مشکل دارند با این صحبت ها مسائل حل نمی گردد.

در ادامه رضا شامی زاده مدیر دبیرستان صنعتی شریف هم در سخنانی گفت: ما باید به جای کنکور در خصوص زیرساخت های آموزشی، نحوه درست برگزاری آزمون نهایی و مدارس کار و دانش صحبت کنیم.

وی تاکید نمود: کنکور راهکار بسیار مناسبی است و فقط باید بعضی مسائلش اصلاح گردد.

شامی زاده اضافه نمود: مشکل ما اکنون در رشته های تجربی و تراکم متقاضی در این رشته هاست و تنها علت آن این است که وزارت بهداشت اجازه گسترش در رشته های پزشکی را نمی دهد زیرا نمی خواهد بازار پزشکان خراب گردد و این بازار به یک بازار رقابتی تبدیل گردد.

وی گفت: چون با گسترش رشته های مهندسی اکنون با جایگاه خالی و ورود بدون کنکور در رشته های پر متقاضی در گذشته، روبرو هستیم، باید در رشته های پزشکی نیز همین گسترش اتفاق بیفتد تا مشکل حل گردد.

مدیر دبیرستان صنعتی شریف تاکید نمود: اقتصاد بیمار ما باعث ایجاد معضل کنکور شده است و اگر اقتصاد ما سالم بود فرزندان ما پس از دوران دبیرستان جذب بازار کار می شدند و ما اکنون با این مشکل روبرو نبودیم.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20895

به "اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید