الیاف کربن فعال از ضایعات پنبه ساخته شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از گذشته های دور الیاف نساجی طبیعی برای فراوری انواع منسوجات مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که این الیاف دارد تا به امروز علی رغم گسترش فراوری و مصرف انواع الیاف ساخته بشر اما از اهمیت و نقش آنها در صنعت نساجی کاسته نشده است. در فرآیندهای مختلف فراوری الیاف و منسوجات همیشه مقادیری ضایعات به اشکال گوناگون ایجاد می شوند. منسوجات مستعمل نیز به شکل ضایعات از چرخه مصرف خارج شده و اغلب کاربری مفید و تعریف شده ای برای آنها وجود ندارد.

الیاف کربن فعال از ضایعات پنبه ساخته شد

با توجه به اینکه بخش عمده ای از ضایعات نساجی از الیاف سلولزی تشکیل شده اند، بصورت بالقوه می توانند منبع مواد اولیه برای فراوری محصولاتی با ارزش مانند کربن های فعال باشند.

گرچه استفاده بهینه از منابع ضایعاتی مدت ها است که متداول شده است. بنابراین محققان کوشش های زیادی در زمینه صرفه جویی در مصرف مواد اولیه به واسطه استفاده مجدد از ضایعات انجام دادند. از سویی با تغییرات زیست محیطی و مسائلی همچون آلودگی منابع آب، آلودگی هوا که گریبان گیر جوامع بشری شده است نیازمند توجه و ارائه رویکردهای مؤثر جهت کاهش صدمات و برطرف این مسائل هستیم.

کربن های فعال با مساحت سطحی و قدرت جذب بالا از جمله جاذب هایی است که در کاربردهای بسیاری از جمله حذف انواع آلاینده ها از پساب ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این راستا رویکرد استفاده از الیاف ضایعاتی پنبه به منظور تهیه کربن فعال هم به لحاظ مدیریت پسماندهای جامد صنعت نساجی و هم از جهت کاربرد کربن فعال فراوریی در حذف آلاینده های محیط زیست می تواند حائز اهمیت باشد.

از این رو محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طرحی پژوهشی با عنوان ساخت الیاف کربن فعال از الیاف ضایعاتی پنبه را برای پشتیبانی به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه دادند که مورد تأیید صندوق برای حمایت نهاده شد.

استفاده مجدد از الیاف پنبه ضایعاتی که در فرآیندهای مختلف خط فراوری منسوجات پنبه ای ایجاد می شوند یکی از اهداف این طرح پژوهشی است.

در این پژوهش محققان کشور به دانش فنی ساخت کربن فعال لیفی از ضایعات الیاف پنبه دست یافتند. از الیاف کربن فعال فراوریی می توان در زمینه های مختلف کاربردهای مبتنی بر جذب سطحی مانند حذف انواع آلاینده ها از محیط های آبی و هوا، فیلترهای جداسازی بو، رنگ و مزه های غیردلخواه از آب، بازیافت حلال ها، دستگاه های تصفیه هوا استفاده کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9075

به "الیاف کربن فعال از ضایعات پنبه ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیاف کربن فعال از ضایعات پنبه ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید