امکان خرید سوخو وجود ندارد، برخی قطعات آمریکایی است

به گزارش مهسان بلاگ، مقصود اسعدی سامانی در مصاحبه با خبرنگاران درباره تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید هواپیمای سوخو از سوی شرکت های هواپیمایی ایرانی گفت: موضوع خرید هواپیما را شرکت های هواپیمایی باید دنبال نمایند و سازمان هواپیمایی از نظر کارشناسی هواپیماها را تایید یا رد می نماید.

امکان خرید سوخو وجود ندارد، برخی قطعات آمریکایی است

وی اضافه کرد: برای خرید هواپیمای نو از هر شرکت سازنده ای، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری باید اظهار نظر نمایند. همانگونه که برای خرید ایرباس، کارشناسان صنعت هوانوردی به فرانسه رفته و پس از تایید آنها، قرارداد خرید از این شرکت امضا شد. این روند یک عرف جاری و در زمره قوانین هواپیمایی کشوری است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی توضیح داد: تاکنون دو مرحله نمایندگان شرکت سوخو به ایران آمدند و با ایرلاین های ایرانی مذاکره نموده و هواپیماهای خود را به شرکت های هواپیمایی کشورمان معرفی کردند. حتی با برخی از شرکت ها تفاهم نامه هم امضا نموده اند اما با توجه به اینکه مجوز اوفک (اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) برای خرید سوخو احتیاج بوده امکان تبدیل تفاهم نامه به قرارداد خرید تاکنون وجود نداشته است.

اسعدی سامانی تاکید نمود: بخش زیادی از هواپیماهایی که در جهان فراوری می گردد بالای 10 درصد قطعات آنها فراوریات آمریکاست. هواپیمای سوخو نیز بخشی از قطعاتش فراوری آمریکاست. در صورتی که بالای 10 درصد قطعات هواپیماها فراوری آمریکا باشد فروش آن به ایران احتیاجمند مجوز اوفک خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین روسها برای فروش هواپیمای سوخو به ایران احتیاجمند تبدیل قطعات هواپیماها به محصولات غیرآمریکایی هستند. اجرای این کار احتیاج به سرمایه گذاری سنگینی از سوی روسها دارد تا بتوانند بخش زیادی از قطعات آمریکایی را حذف و به جای آن قطعات روسی در سوخو نصب نمایند یا اینکه این قطعات را به وسیله منابع غیرآمریکایی تامین نمایند.

به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل هوایی، حذف قطعات آمریکایی از هواپیماهای سوخو زمانبر بوده و بیش از 2 سال زمان احتیاج دارد تا روسها بتوانند هواپیمای تمام روسی فراوری نمایند در حالی که ما احتیاج فوری به تامین ناوگان هوایی داریم.

وی گفت: بنابراین برای تامین ناوگان هوایی کشور چاره ای جز خرید هواپیماهای دست دوم و از واسطه ها نداریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3709

به "امکان خرید سوخو وجود ندارد، برخی قطعات آمریکایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان خرید سوخو وجود ندارد، برخی قطعات آمریکایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید