برنامه وزارت علوم برای تقاضا محور کردن سرانجام نامه ها

به گزارش مهسان بلاگ، معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طرح تقاضامحور کردن رساله ها تدوین شده که در این راستا پیگیر ارائه گرنت کامل به دانشگاه ها هستیم.

برنامه وزارت علوم برای تقاضا محور کردن سرانجام نامه ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی وزیر علوم با صاحب نظران علمی کشور که صبح امروز در محل وزارت علوم برگزار گردید ، گفت:فارغ التحصیلان ایرانی فعالیتهای خوبی انجام داده اند و توانستیم در مطالعات اجتماعی، علوم پایه و پزشکی افتخارات خوبی کسب کنیم . همچنین 3 درصد از مقالات برتر دنیا را براساس آمار دنیای فراوری میکنیم و رتبه برتر را در میان کشورهای اسلامی داریم و 16 دنیا هستیم.

وی اضافه نمود: دانشگاهیان به دنبال این هستند تا دانش پلی برای پاسخ به احتیاجهای کشور باشد . چرا که ایران با کمبود آب و مشکل ریزگردها روبرو است و از سوی دیگر نیز مشکل بیکاری را داریم و اشتغال پذیری فارغ التحصیلان از وظایف پیش روی ما است.

برومند ادامه داد: احتیاج به راه چاره های جدیدی برای حل مسائل داریم و باید به یاری تیم تحقیقاتی و به وسیله راه چاره های فناورانه ایده های خودرا به محصول و خدمات تبدیل کنیم.

وی اضافه نمود:به دنبال توسعه فناوری های جدید هستیم و اگر در گذشته می توانستیم به تنهایی چالش ها خودرا رفع کنیم امروز باید به وسیله همکاری ها برنامه هایمان را پیش ببریم فارغ التحصیلان باید کارآفرین شوند اکوسیستم مناسب نوآوری باید ایجاد گردد و به یاری این سیستم پیچیده ایده ها را به محصول تبدیل کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اضافه نمود: متاسفانه نگاهی که در بدنه علمی وجود دارد به جای اشتراک سبب افتراق می گردد و هیچ ارزیابی خاصی درباره گروه های علمی انجام نمی گیرد درحالی که همکاری ها باید بصورت کافی وجود داشته باشد و در یک نظام واحد برنامه های علمی پیش بروند.

وی در ادامه اعلام کرد: البته همکاری مناسبی میان دانشگاه ها و پژوهشکده ها وجود ندارد و هر دو نهاد یکدیگر را رقیب می دانند و ادامه این نگاه ها مانع از تشکیل نظام واحد و منسجمی می گردد.

برومند توضیح داد: برای تشکیل اکوسیستم نوآوری باید نگاه خودرا تغیر دهیم ، توسعه علم و فناوری باید سد راه توسعه ناهمگون برنامه ها گردد.

وی با اشاره به برنامه دانشگاه ها برای مناطق سیل زده گفت: دانشگاه های مختلف حضور پر رنگی در مناطق سیل زده داشته اند حتی بعضی از دانشگاهیان در ستاد بحران حضور دارند. همین اتفاق تصویر مناسبی از دانشگاه ارائه می دهد.

برومند با اشاره به طرح رصد اشتغال ادامه داد: این برنامه با دقت پیش می رود و به وسیله سامانه وزارت کار میزان اشتغال دانشگاهیان استخراج شده است.

وی درباره تقاضامحورکردن رساله های دانشجویی گفت:در بحث تقاضا محور کردن رساله ها طرحی تدوین شده که به دنبال این هستیم به دانشگاه ها گرنت کامل ارائه گردد.البته در 43 پارک علم و فناوری و 193 مرکز رشد کشور، بیش از 42 هزار شغل ایجاد شده است و بیش از 6 هزار واحد فناور که افزون بر 1200 واحد آن مربوط به شرکت های دانش بنیان است ؛ 8 هزار میلیارد تومان فروش داشته و 230 میلیون دلار نیز صادرات داشته اند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های کشوری با ید دقیق تر و عملیاتی تر شوند چرا که فقط تدوین بودجه جوابگو نیست و باید بتوانیم در شرایط سخت راه چاره های مناسب را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: دریافت احتیاج دقیق دستگاه ها برای ما اهمیت ویژه ای دارد از این رو در 10 استان، برنامه علم و فناوری تدوین شده است.

برومند در سرانجام خاطر نشان کرد: برای پیش برد فعالیت های علمی احتیاجمند همکاری و حضور اساتید و صاحب نظران علمی هستیم وزارت علوم بزرگترین مجموعه کارشناسی کشور است و این مجموعه می تواند تصویر علمی درستی از کشور ارائه دهد.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8103

به "برنامه وزارت علوم برای تقاضا محور کردن سرانجام نامه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه وزارت علوم برای تقاضا محور کردن سرانجام نامه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید