بن سلمان،حوثی ها را تبدیل به یک واقعیت نیرومند کرد

به گزارش مهسان بلاگ، کارشناس دنیا عرب در گفتگویی به نقش گفتگوهای ایران و عربستان در انتها جنگ یمن پرداخت و تاثیر بهبود روابط بین تهران و ریاض را بر کشورهای دیگر از جمله بحرین آنالیز کرد.

بن سلمان،حوثی ها را تبدیل به یک واقعیت نیرومند کرد

به گزارش خبرنگاران، محمدمسجدجامعی سفیر سابق ایران در مراکش و واتیکان با توجه مصاحبه اخیر محمد بن سلمان و اینکه آیا او از ایران می خواهد که برای سرانجام جنگ یمن به این موضوع ورود پیدا کند گفت: یک اشتباه بسیار عظیم عربستان جنگ یمن بود. قبل از آنکه حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصری، فوت کند مصاحبه بسیار مفصلی داشت که به صراحت گفت عربستان در این جنگ پیروز نمی گردد، که البته آنها را خوش نیامد و از او به تلخی انتقاد کردند. معین بود که عربستان در یمن ره به جایی نمی برد. یمن، افغانستان دنیا عرب است. یک کشور خیلی خاصی است به لحاظ ساختارهای قبیله ای و عشیره ای و اختلافات مناطق مختلف و واقعیت های طائفی و نفوذ فراوان گروه های تکفیری، به همراه موقعیت ممتاز و بلکه بسیار ممتاز استراتژیک.

وی اضافه کرد: علی رغم این همه کشوری است با منابع انسانی بسیار غنی. مردمی دارد که به هرحال سابقه تاریخی و تمدنی طولانی دارند. نمونه خوب آن پیروزیت حوثی ها است. اگرچه ممکن است از یاری های بیرونی استفاده نموده باشند، اما قابل انکار نیست که توانایی لازم جهت استفاده از این پهپادها و موشک ها را دارند و اینکه کیفیت استفاده از آن ها را به این سرعت فرا بگیرند و مسلط بشوند و از آن به نحو صحیح استفاده نمایند.این قابلیت ناشی از مجموع تاریخ و فرهنگ و علم و هنر آنها است. یک فرد صحرانشین نمی تواند با چنین سرعت و توانی این همه را فراگیرد. این کشور به دلائلی فقر مالی دارد، اما نه فقر انسانی.

این کارشناس ادامه داد: عربستان با حمله بدون دلیل به یمن خود را در چاه ویلی قرار داد. آنها می توانستند با ابتکارات دیگر و احیاناً مذاکره مشکل را حل نمایند، اما به سلاح های امریکایی غرّه شدند و بدون مقدمه جنگ و بلکه تجاوز را شروع کردند.درحال حاضر حوثی ها به دلیل این جنگ خیلی توسعه یافته و به یک واقعیت نیرومند تبدیل شده اند. واقعیت حوثی در یمن به مراتب از واقعیت اخوانی و سلفی قویتر است. به هر صورت عربستان مجبور است مسئله ای را که خود خلق نموده قبول کند، با مسائل و پی آمدهای بسیارش.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره بهبود روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر روابط دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین گفت: اولاً مسئله بحرین و زندانیان بی گناه فراوانش در حال حاضر به دغدغه ای اروپایی تبدیل شده است. از مجلس اروپا گرفته تا انگلیس و ایرلند و اسپانیا. در مجلس های این کشورها درباره پایمال شدن وسیع و فراوان حقوق بشر در بحرین صحبت می گردد و به دولت هایشان فشار می آورند که واکنش نشان دهند.ساختار قدرت در بحرین به گونه ای است که نمی تواند فشارهای غربی را تحمل کند، به مراتب شنماینده تر از آن است که به نظر می آید. اگرچه ظاهراً آنان سخنی درباره مصاحبه اخیر بن سلمان نگفته اند، اما به احتمال قریب به یقین مایلند کانال تبادل نظریی و تعاملی جدیدی با ایران باز نمایند. این تبادل نظر مسائل داخلی آنها را به مراتب تخفیف خواهد داد و لذا آن را پیگیری خواهند کرد.

>>> مشروح تبادل نظر را بخوانید:

بدون رژیم های حاکم در خلیج فارس نمی توانیم اختلافات مذهبی را کم کنیم

310311

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 85705

به "بن سلمان،حوثی ها را تبدیل به یک واقعیت نیرومند کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن سلمان،حوثی ها را تبدیل به یک واقعیت نیرومند کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید