به اسم مردم؛ به ضرر مردم، منطقه آزاد اروند هیچ سودآوری برای ساکنان منطقه نداشته

به گزارش مهسان بلاگ، تبدیل شدن اروند به منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی برخلاف اهدافی که از قبل تعریف شده بود، هیچ سودآوری برای مردم منطقه نداشته است.

به اسم مردم؛ به ضرر مردم، منطقه آزاد اروند هیچ سودآوری برای ساکنان منطقه نداشته

گروه دانشگاه خبرنگاران، هانا چراغی؛ * شکل گیری مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در ایران با هدف گریز از اقتصاد بسته دولتی بود و از همان ابتدا، برنامه ریزی شده بود تا این مناطق برای کشور سودآوری داشته باشند.

تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال بازار های جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالا های صنعتی و... از جمله اهداف ایجاد مناطق آزاد بودند.

تحقق این اهداف قطعا می توانست تاثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته باشد و تحولی بزرگ را رقم بزند، اما متاسفانه آنطور که برنامه ریزی شده بود، این اهداف محقق نشدند و امروز، شاهد نتیجه عکس آن هستیم...

اروند، کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی و ماکو از جمله مناطق آزاد مطرح در کشور هستند و آنطور که باید، طبق اهداف از پیش معین شده، سودآوری برای کشور نداشته اند، بلکه تبدیل شدن آن ها به منطقه آزاد، شرایط معیشتی ساکنان این مناطق را وخیم تر از قبل کرده است.

منطقه آزاد اروند که در شمال غربی خلیج فارس و در محل تلاقی رودخانه اروند رود و کارون واقع شده، دارای دو مرز مشترک بین کشور های عراق و کویت است. داشتن ظرفیت هایی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی باعث شده این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و به مسیری تجاری تبدیل شود.

به پیشنهاد تئوری پردازان اقتصاد دولتی و با مصوبه مجلس شورای اسلامی، منطقه آزاد اروند در سال 84 راه اندازی شد و از آن زمان تا کنون، شاهد بدتر شدن شرایط معیشتی ساکنان این منطقه هستیم و برخلاف وعده هایی که از ابتدا داده شده بود، سود حاصل از فعالیت های تجاری و اقتصادی این منطقه فقط و فقط به جیب سرمایه داران و مسئولانی می رود که در این محل به فعالیت تجاری پرداخته اند.

چند سالی است که مردم، دانشجویان، دغدغه مندان و فعالان رسانه ای استان خوزستان در این خصوص خواهان شفاف سازی از مسئولان و مسببان اجرایی شدن طرح مذکور در اروند شده اند، اما متاسفانه هیچگاه هیچ مقام مسئولی جوابگوی آنان نبوده است.

همچنان این سوالات در ذهن ساکنان این منطقه مطرح است که چرا طرح منطقه آزاد شدن اروند به انحراف کشیده شده است؟ و چرا مطابق اهداف از پیش معین شده، این طرح به صورت اصولی اجرایی نشده است؟ چرا با وجود اینکه اروند جزو مناطق استراتژیک اقتصادی است، سودآوری حاصل از آزاد شدن این منطقه نصیب مردم نمی شود؟

با اینکه طرح تبدیل اروند و سایر مناطق مذکور به مناطق آزاد تا به امروز به خوبی اجرایی نشده و سودآوری نداشته، اکنون مجلسی ها و بعضا عده ای از دولتی ها به دنبال افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور هستند و گا ها از این فرصت برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند. بهتر است پیش از تبدیل شدن سایر مناطق به منطقه آزاد و دچار شدن آن ها به سرنوشت سایر منطقه های آزاد، بررسی های اصولی و کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.

برای اطلاع بیشتر از شرایط منطقه آزاد اروند و اطلاع از ضربه مهلکی که از این بابت به معیشت ساکنان این منطقه وارد شده با مهدی طرفی، فعال دانشجویی استان خوزستان به گفتگو پرداختیم. طرفی در این باره می گوید: منطقه آزاد اروند قطعا برای مردم منطقه هیچ سودآوری نداشته و باعث زیان ده شدن آن شده است.

طرفی می افزاید: تبدیل شدن اروند به منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی همچون سایر مناطق آزاد، فقط برای یکسری از افراد که دنبال شوی انتخاباتی بودند، سودآوری داشته و در عمل هیچ نفعی برای ساکنان این منطقه نداشته است. همچنان این موضوع مطرح است و بدون توجه به نتایج این طرح، قرار است تعدادی منطقه دیگر نیز به این مناطق اضافه شود، در حالی که مطرح کنندگان طرح باز هم دنبال تبلیغات انتخاباتی هستند و فقط به منافع خود فکر می کنند.

این فعال دانشجویی استان خوزستان ادامه می دهد: ایجاد منطقه آزاد در اروند، مسائل معیشتی برای مردم به همراه داشته و هیچ اشتغالزایی نداشته و موجب شده ارزش اراضی این منطقه بالا رود و به دنبال آن، مردم در بحث خرید و فروش زمین دچار مشکل شوند. از طرفی، تبدیل شدن اروند به منطقه آزاد باعث شده بستری برای عده ای از قاچاقچیان ایجاد شود تا بتوانند به راحتی به اهدافشان دست یابند و بدون هیچگونه نظارتی واردات و صادرات محصولات خاصی را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه آزاد در کشور باعث اشتغالزایی نشده و تاثیر منفی بر زندگی و معیشت مردم داشته است، ابراز می کند: سود ایجاد منطقه آزاد در اروند فقط نصیب عده ای خاص شده و این افراد کالا های مصرفی خود و اقشار خاص را بدون هیچ نظارتی وارد کشور می کنند و از این محل به اهداف انتخاباتی خود نیز دست می یابند.

طرفی خاطرنشان می کند: فعالان دانشجویی استان خوزستان بار ها این بحث را مطرح کرده اند و رسیدگی به مسائل منطقه آزاد اروند را جزو مطالبه گری های جدی خود قرار داده اند، اما هر بار با بی تفاوتی مسئولان در این زمینه روبرو شدند و هیچکس جوابگوی سوالات آنان نمی شد. از این رو، همچنان این مسئله مطرح است که درآمد حاصل از ایجاد منطقه آزاد در اروند نصیب چه کسانی می شود؟ و این درآمد در چه بخش هایی هزینه می شود؟ چرا هیچ سودآوری از این محل، نصیب مردم منطقه نمی شود؟

همچنان این مسئله در ذهن فعالان دانشجویی و رسانه ای استان خوزستان مطرح است که درآمد حاصل از ایجاد منطقه آزاد در اروند نصیب چه کسانی می شود؟ و این درآمد در چه بخش هایی هزینه می شود؟ چرا هیچ سودآوری از این محل، نصیب مردم منطقه نمی شود؟

وی اضافه می کند: آنچه مسلم است، تبدیل شدن اروند و سایر مناطق به منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی فقط در راستای شعار های انتخاباتی اجرا شده و عملا ایجاد آن بی ثمر بوده است.

این فعال دانشجویی استان خوزستان یادآور می شود: اروند یکی از مناطق اقتصادی خوزستان است، اما با این حال ساکنان این منطقه در تنگنا قرار دارند و شرایط معیشتی مناسبی ندارند در حالی که ایجاد منطقه آزاد آن هم به طور اصولی و طبق قوانین در این منطقه شاید می توانست سودآور باشد و گره ای از مسائل ساکنان آن باز کند، ولی این مهم به لطف مسئولان بی کفایت محقق نشده است.

وی با بیان اینکه اضافه شدن تعداد مناطق آزاد، یکی از مبادی ورودی فساد است و باعث افزایش مفاسد اقتصادی و قاچاق و گسترش نابرابری و بی عدالتی در جامعه می شود، اذعان می کند: لازم است برای رفع این مشکل و جلوگیری از ایجاد منطقه آزاد در نقاط دیگر، مردم به مسئولان فشار وارد کنند و خواهان جوابگویی آنان درباره سودآوری های این طرح شوند و خواهان شفاف سازی باشند.

طرفی تاکید می کند: کنندگانی که خواهان افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هستند، قاعدتا توجهی به اقتصاد مقاومتی ندارند و دیدگاه آنان به اقتصاد کشور، وابستگی به غرب است و فقط با مطرح کردن چند شعار انتخاباتی و پس از آن، برنده شدن در کارزار انتخابات، راه را برای کسب سود بیشتر خود و رسیدن به منافع شخصی شان هموار می کنند و قاعدتا به شرایط اقتصادی مردم توجه نخواهند داشت.

آنچه مسلم است، تبدیل شدن سایر مناطق به منطقه آزاد، هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور به دنبال نخواهد داشت و فقط باعث جولان عده ای از سرمایه داران (بعضا دولتی ها) در این مناطق می شود تا سود های هنگفتی به جیب بزنند و منافع آن را نصیب خود کنند و در این بین ضرر های تبدیل شدن این مناطق به منطقه آزاد، طبق روال به مردم آسیب پذیر وارد شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33983

به "به اسم مردم؛ به ضرر مردم، منطقه آزاد اروند هیچ سودآوری برای ساکنان منطقه نداشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به اسم مردم؛ به ضرر مردم، منطقه آزاد اروند هیچ سودآوری برای ساکنان منطقه نداشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید