تمیز کردن یخچال؛ چگونه یخچال را درست و اصولی تمیز کنیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، هر چند وقت یک بار یخچال باید به طور کامل از داخل و خارج تمیز گردد. قفسه های آن باید از لکه های نوشیدنی و غذا ها شسته گردد و کشو ها تمیز و مرتب شوند. در اینجا مراحل کامل تمیز کردن یخچال شرح داده شده است.

تمیز کردن یخچال؛ چگونه یخچال را درست و اصولی تمیز کنیم؟

تمیز کردن یخچال کار دل پذیری نیست، اما با روش های صحیح می توانید این کار را به آسانی انجام دهید، به نحوی که هم در وقت صرفه جویی نموده و هم یخچال تمیز تری داشته باشید. برای تمیز کردن یخچال علاوه بر پاک کننده های شیمیایی می توانید از پاک کننده های خانگی هم بهره ببرید.

مرحله اول: تمیز کردن داخل یخچال

1- ابتدا تمام مواد غذایی درون یخچال را از آن خارج نموده و روی میز یا کابینت آشپزخانه قرار دهید.

توجه: دقت کنید که دمای آشپزخانه خیلی گرم نباشد و باعث خراب شدن مواد غذایی بیرون از یخچال نگردد. روشن کردن کولر، مخصوصا در ماه های گرم تابستان می تواند به سالم ماندن مواد غذایی در این مواقع یاری کند.

2- هر گونه نوشیدنی یا مواد غذایی که بیشتر از سه ماه در یخچال یا فریزر نگه داشته اید و فراموش نموده بودید بهره ببرید را داخل یک کیسه زباله بریزید و از نشت نکردن آن مطمئن شوید.

3- قفسه ها، کشو یا سایر بخش هایی که قابل جداسازی و جابه جایی هستند را از یخچال و فریزر بیرون بیاورید. برای سرعت دادن به کار، این وسایل را در نزدیکی سینک آشپزخانه قرار دهید، تا تمیز کردن و شستن آن ها آسان تر باشد.

توجه: اگر می خواهید سریع یخچال را تمیز کنید، لازم نیست که تمام قفسه ها را بیرون بیاورید. اما بیرون آوردن آن ها برای تمیز کردن یخچال به طور کامل ضروری است.

4- قفسه ها، کشو ها و دیگر سطوح را با یک اسفنج نرم و مایع ظرف شویی مناسب بشویید. بعد از شستشو با یک دستمال نرم وسایل را خوب خشک کنید. وسایل یخچال را نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

توجه: قفسه های شیشه ای سرد را با آب گرم نشویید. تغییر دمای ناگهانی می تواند شیشه را بشکند. می توانید از آب سرد بهره ببرید و یا قبل از شستشو بگذارید دمای قفسه به دمای اتاق برسد.

5- دیواره های داخل یخچال و فریزر را با محلول تمیز کننده مناسب تمیز کنید. هر گونه لکه های عظیم یا قدیمی را با یک پارچه یا اسفنج از سطوح پاک کنید.

در داخل یخچال نباید از یک مایع ظرف شویی یا تمیزکننده با بوی قوی بهره ببرید، زیرا ممکن است غذا این بو را به خود جذب کند. به جای آن می توانید از یکی از راه چاره های تمیز کردن طبیعی زیر که به شما پیشنهاد می دهیم بهره ببرید:

  • مخلوط 2 قاشق غذاخوری و 1 لیوان آب گرم
  • مخلوط 1 پیمانه سرکه سیب و 3 پیمانه آب گرم

توجه: برای پاک کردن لکه های بسیار سفت و سخت از خمیر دندان سفید رنگ بهره ببرید و خیمر دندان را با اسفنج روی آن بکشید. خمیر دندان به عنوان یک پاک کننده عالی عمل می نماید و بعد از روشن شدن یخچال بوی خوبی خواهد داشت.

6- دقت کنید که داخل درب های یخچال خوب تمیز شوند. اگر درب یخچال شما فضای قفسه ای دارد و زیاد از آن استفاده می کنید، آن جا را نیز با یک پاک کننده شیمیایی یا یک محلول خانگی پاک کنید.

7- قبل از قرار دادن قفسه ها، کشو ها و سایر وسایل درون یخچال آن ها را با یک دستمال خوب خشک کنید و مطمئن شوید که دیواره های داخلی یخچال نیز خشک و تمیز شده باشند.

8- واشر یخچال را با استفاده از یک محلول مخلوط شده از ½ آب و ½ سرکه یا سفید کننده تمیز کنید. واشر را با محلول خیس نکنید، زیرا چسبندگی واشر را خراب می نماید. واشر را خوب خشک و سپس با روغن درخت چای، روغن زیتون یا لوسیون بدن آن را جلا دهید، این کار باعث می گردد واشر یخچال حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کند.

9- مواد غذایی را داخل یخچال بگذارید. قبل از قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال، بطری یا ظرف آن را خوب پاک کنید و سپس آن ها را با نظم در یخچال قرار دهید. همچنین، تاریخ انقضا مواد بسته بندی که سریع تر خراب می شوند را آنالیز کنید.

همچنین بخوانید:

مرحله دوم: تمیز کردن بدنه بیرونی یخچال

تمام سطوح بیرونی یخچال و فریزر، از جمله جلو، پشت، اطراف و بالا را خوب بشویید.

یخچال را به جلو بکشید تا همه طرف آن قابل تمیز کردن باشد. برای جلوگیری از شکستن کفی چوبی یخچال هنگام حرکت دادن یخچال از غلطتک بهره ببرید. تمام سطوح بیرونی را با استفاده از یک حوله و محلول پاک کننده همه منظوره تمیز کنید.

مرحله سوم: تمیز کردن شبکه خنک کننده پشت یخچال (کویل) و فن تهویه هوا

اگر کویل های یخچال با گرد و غبار، مو و جرم پوشیده شده باشد، گرما به درستی خارج نمی گردد و باعث می گردد که کمپرسور یخچال و فریزر برای خنک کردن یخچال تحت فشار قرار بگیرد. خنک کننده یخچال و فریزر هر شش ماه باید تمیز گردد تا شرایط مطلوب خود را حفظ کند.

1- سیم یخچال و فریزر را از برق بیرون بکشید.

2- با استفاده از یک برس نرم به آرامی گرد و غبار و مو را از روی خنک کننده (کویل) پاک کنید. خیلی مراقب باشید که به آن آسیبی وارد نکنید.

3- یک پارچه نرم را مرطوب نموده و گرد و غبار را از روی فن تهویه نیز تمیز کنید.

4- پشت فن و کویل و تمامی قسمت های خنک کننده یخچال را با پارچه تمیز کنید و مواظب باشید هیچ قسمتی خیس یا نمدار نماند.

5- یخچال و فریزر را به برق متصل کنید و دستگاه را سر جای خود بر گردانید.

همچنین بخوانید: تمیز کردن اجاق گاز با روش های خلاقانه و فوق العاده!

برگرفته از: Wikihow

گروه خانه داری خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 73548

به "تمیز کردن یخچال؛ چگونه یخچال را درست و اصولی تمیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیز کردن یخچال؛ چگونه یخچال را درست و اصولی تمیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید