توجه ویژه رئیس جمهور به میراث فرهنگی، راه هموار موزه به سبدخانوارها

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام نمود: توجه ویژه شخص رئیس جمهور به حوزه میراث فرهنگی است وخوشبختانه موزه به حدی مورد توجه مردم قرار گرفته که به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده و در سبد خانواده ها قرار گرفته است.

توجه ویژه رئیس جمهور به میراث فرهنگی، راه هموار موزه به سبدخانوارها

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر مونسان که شامگاه 28 اردیبهشت در آئین گرامی داشت روز دنیای موزه با حضور موزه داران و مسؤولان فرهنگی در فرهنگستان هنر صحبت می کرد، ادامه داد: موزه ها می توانند به گسترش تعاملات فرهنگی ملت ها یاری نمایند، برگزاری نمایشگاه های مشترک از داشته های تاریخی و فرهنگی کشورها گامی مؤثر در تحقق کارنمودهای بین المللی موزه ها و پاسخی به احتیاج دنیا امروز به توسعه صلح و دوستی به وسیله گسترش تعاملات فرهنگی بین دولت ها و ملت هاست.

او با تاکید بر این که سازمان میراث فرهنگی با اعتقاد به چنین رویکردی در برگزاری نمایشگاه های متقابل با سایر کشورها کوششِ زیادی دارد، اعلام کرد: بیش از چهار دهه از نام گذاری روز دنیای موزه توسط شورای بین المللی موزه ها می گذرد، در سال های بعد از این رویداد، نه تنها نگرش به اهمیت موزه ها متحول شد، بلکه موزه ها از محل نگهداری اشیای فرهنگی- تاریخی به مکان هایی آموزشی و فرهنگ ساز تبدیل شدند که به بهترین شکل ممکن زندگی بشر و دستاوردهای گذشته را روایت می نمایند.

وی با بیان این که موزه بر مبنای اساسنامه ایکوم، مکانی است که پژوهش، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی، به صورت هم زمان و مستمر در آن انجام می گردد و هدف آن مطالعه، آموزش و فراهم کردن شرایط مناسب برای ارتقای سطح مطلعی های عمومی از هویت و فرهنگ و زیست بوم است، از دیگر اهداف موزه ها را فراهم کردن امکان بهره مندی بازدیدنمایندگان دانست و ادامه داد: موزه، مؤسسه ای غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن است که به روی عموم مردم باز است و امکان ارتباط عموم با این میراث را به وسیله نمایش آن فراهم می آورد.

او در تعریف فضاهای موزه ای نیز گفت: بر مبنای این تعریف، محوطه های باستانی، بناهای تاریخی، محوطه های طبیعی، شهرها و محدوده های فرهنگی تاریخی و مؤسسه هایی که مجموعه های زنده گیاهی و جانوری را نگهداری می نمایند، همراه با مراکز اسناد و مدارک فرهنگی، تاریخی، نهادها و سازمان های غیرانتفاعی که در زمینه پژوهش، آموزش، کارآموزی، مستندسازی و سایر امور مربوط به موزه ها فعالیت می نمایند.

وی همچنین با تاکید بر این که موزه ها با اشراف کامل به نقش آموزشی، خود درصدد ارائه خدمات آموزشی بیشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده ای گسترده تر برآمدند و برنامه های جدیدی را طراحی کردند که امروز این برنامه ها کاربردی کردن موزه ها نام گرفته، تاکید نمود: موزه داران خود به سوی مخاطبان پیش می روند که البته وسایل ارتباط جمعی و رسانه های نوین از ابزارهای مهم این کارند، نمایشگاه های موقت و سیار، بازدیدهای دسته جمعی و سخنرانی ها با از امکانات سمعی و بصری همراه است و علوم رایانه ای و اطلاع رسانی در حد عالی ابزارهای لازم را در اختیار موزه داران قرار می دهند.

موزه ها یکی از مهمترین میعادگاه فرهنگی

به گفته او، این ابزارها در عصر جدید، موزه را به یکی از مهم ترین میعادگاه های فرهنگ تبدیل نموده است.

مونسان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شعار سال جاری شورای بین المللی موزه ها موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی: آینده سنت ها اظهار کرد: این شعار در عین بیان دغدغه ای جدی درباره حفظ سنت ها و نقش موزه ها در این زمینه، توجه ما را به تعریفی عمیق و همه جانبه از این مکان ها جلب می نماید؛ بنابراین موزه ها محلی برای اشاعه سنت ها هستند و مکان هایی هستند که این سنت ها را به آینده پیوند می زنند.

او برگزاری نمایشگاه های موزه ای مشترک و بین المللی با کشورهای مختلف و بازدیدها را نشان دهنده آن دانست که موزه های ما بر اساس این شعار فعالیت خود را ادامه می دهند و اضافه نمود: شاید بسیاری از مشکلاتی که امروز در دنیا وجود دارد به واسطه شناخت نداشتن ملت ها از یکدیگر و فرهنگ یکدیگر است.

وی همچنین با اشاره به نتایج پژوهشگران ایرانی در کشورهای مختلف، اعلام کرد: با برگزاری نمایشگاه های موزه ای به نقاط مشترک دست پیدا می کنیم و می توانیم به گسترش صلح و دوستی یاری کنیم. در حقیقت موزه ها می توانند به گسترش تعاملات فرهنگی ملت ها و به دوستی و نزدیکی کشورها یاری نمایند.

معاون رئیس جمهور ارتباط سازنده و آموزنده مردم مطلع و فرهنگ دوست ایران با موزه ها، سایت های تاریخی و جلوه های میراث فرهنگی کشور را روزبه روز عمیق تر معرفی کرد و ادامه داد: مسؤولان کشور نیز توجه ویژه ای به این عرصه را در دستور کار خود قرار داده اند و در سایه این وفاق، در سال های اخیر شاهد افزایش چشم گیر تأسیس موزه ها با مشارکت عمومی و رشد تمام شاخص های کمی و کیفی میراث فرهنگی در بخش های مختلف بوده ایم.

امضای تفاهم نامه به آموزش و پرورش برای حضور موزه در کتاب های درسی

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان این که در دولت تدبیر و امید شاهد توجه ویژه دولت و شخص رئیس جمهور به حوزه میراث فرهنگی هستیم، ادامه داد: در این دولت شاهد این هستیم که بازدید از موزه ها موردتوجه ویژه مردم قرار گرفته است و به فرهنگ عمومی بدل شده که در سبد خانواده ها قرار گرفته است.

او همچنین از در دستور کار بودن امضای یک تفاهم نامه با وزارت آموزش وپرورش اطلاع داد و اضافه نمود: موضوع موزه و موزه داری به دانش آموزان آموزش داده می گردد و با این هدف امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش وپرورش برای معرفی و شناساندن میراث فرهنگی و موزه ها در قالب کتاب های درسی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان این که برگزاری نمایشگاه های مشترک از داشته های تاریخی و فرهنگی کشورها گامی مؤثر در تحقق کارنمودهای بین المللی موزه ها و پاسخی به احتیاج دنیا امروز به توسعه صلح و دوستی به وسیله گسترش تعاملات فرهنگی میان دولت ها و ملت هاست، اضافه نمود: سازمان میراث فرهنگی با اعتقاد به چنین رویکردی در برگزاری نمایشگاه های متقابل با سایر کشورها کوششی مضاعف داشته است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: نمایشگاه های دوجانبه چند سال اخیر از آثار موزه ای ایران در سایر کشورها و آثار دیگر موزه های دنیا در ایران علاوه بر این که گام های مهمی برای رسیدن به اهداف فرهنگی موزه ها محسوب می گردد، فرصت های ارزشمندی برای تعمیق و گسترش روابط فرهنگی بین ایران و سایر کشورهای دنیا فراهم نموده است، روابطی که بر پایه شناخت و احترام متقابل به فرهنگ های بشری و میراث جوامع انسانی، ایجاد می گردد و توسعه می یابد.

رکوردی جدید برای موزه ها؛ هر سه روز یک موزه

محمدرضا کارگر - مدیرکل اداره کل موزه ها - نیز در این آئین اظهار کرد: خانواده بزرگ موزه ها از همه موزه های کشور درخواست دارد تا خود را بهتر بشناسند و نقش خود را در جامعه امروز بازنمایی نمایند.

او روز دنیای موزه ها را فرصتی دانست تا مردم رایگان و راحت تر وارد موزه ها شوند و اضافه نمود: تا کنون بر اساس آمارها استقبال بسیار زیادی از موزه ها اجرا شده است.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در دنیا امروز اعلام کرد: شعار سال جاری ایکوم دنیای ما را به این موضوع می رساند که موزه ها موظفند در دنیای که هر روز با تحولات متفاوتی روبرو هست درک متقابلی برای مردم ایجاد نمایند و مسائل مالی و سیاسی فرهنگی های غالب را رفع نمایند.

او با اشاره به این که ما در اداره کل موزه ها کوشش می کنیم با توجه به وجود همه این مسائل برنامه هایی تهیه گردد تا بتوانیم موزه های فعال مان را از گذشته فعال تر کنیم، اضافه نمود: اگر توسعه را محصول موزه بدانیم و موزه را محصول توسعه، آن نشان می دهد جامعه ما تاکنون به چه مرحله ای از توسعه رسیده است.

وی با اشاره به آماری از کشور آمریکا که در هر سه روز یک موزه ایجاد می گردد، اظهار کرد: تا کنون خوشبختانه اختیارات و حدود جامعه ما نیز به سمت این آمار در حال رشد است.

کارگر با تأکید بر اینکه در صورت وارد شدن مردم به بحث میراث فرهنگی و ایجاد موزه و فضاهای موزه ای تأثیرگذاری بیشتری وجود خواهد داشت، اضافه نمود: اما این که دولت و با بودجه های دولتی در این زمینه کار کند هرچند موفقیت آمیز است اما آن تأثیری که باید را نخواهد داشت، چون دولت ها علاقمند به تحمیل توسعه هستند.

مدیر اداره کل موزه ها با بیان این که موزه امروز تنها نهادی است که از فرهنگ صیانت می نماید، ادامه داد: این یک درک درست از موزه است که هرگاه فرهنگ احتیاج به چنین درکی داشته موزه وارد شده است و هر گاه خانواده ها وارد شدند توانستیم از فرهنگ محافظت کنیم امروز مردم به سنت ها علاقه نشان می دهند.

اجلاس بین المللی موزه های دانشگاهی 2020 در کشور

در این آئین سید احمد محیط طباطبایی - رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) - نیز در صحبت هایی با اشاره به اقداماتی که در طول سال گذشته در موزه های مختلف کشور اجرا شده است، در سال 2020 نیز موزه ملی علم و فناوری، اجلاس بین المللی و سالانه موزه های دانشگاهی را در تهران میزبانی می نماید.

وی همچنین از همراهی گالری ها به عنوان مؤسسات انتفاعی با ایکوم اطلاع داد و اضافه نمود: شاید در ظاهر کتابخانه ها به عنوان موزه شناخته نشده باشند اما از آنجا که نهادی هستند که

از میراث فکری انسان ها حفاظت و آن را معرفی می نمایند به عنوان نهاد موزه ای در این شرکت نموده اند.

سید محمد بهشتی - رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و عضو سابق هیأت اجرایی ایکوم - نیز در صحبت هایی به تحلیل شعار سال جاری ایکوم پرداخت و گفت: موزه جایی را یادمان می آورد فرهنگ آن جا ریشه دوانده است. موزه باید یاد خانه باشد، فراموش خانه ها موزه ها را تهدید می نمایند.

همچنین در این مراسم، که محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور -، کوروش کمالی سروستانی - مدیر مرکز سعدی -، احمد مسجد جامعی - عضور شورای شهر تهران - مرتضی کاظمی - مشاور وزیر ارشاد -، مهرشاد کاظمی - مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران - و علی مرادخانی - معاون سابق امور هنری وزارت ارشاد - حضور داشتند، پیغام مدیر دفتر منطقه ای یونسکو و رئیس ایکوم دنیای قرائت شد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9675

به "توجه ویژه رئیس جمهور به میراث فرهنگی، راه هموار موزه به سبدخانوارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه ویژه رئیس جمهور به میراث فرهنگی، راه هموار موزه به سبدخانوارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید