توضیحات حناچی درباره فساد و رانت در شهرداری تهران

به گزارش مهسان بلاگ، شهردار تهران با اشاره به اینکه در خصوص دستگاهی مثل شهرداری با این حجم از گردش اقتصادی و استحکاک با مردم، شرایط در معرض فساد بودن فراهم است و اگر حساسیت وجود نداشته باشد مسائل بسیاری به همراه دارد، تأکید کرد: ما برخورد می کنیم؛ اما موضوع را در بوق نمی زنیم. در کوشش هستیم با شفاف کردن و سامانه ای کردن تصمیمات و سامانه ای کردن سیستم صدور سرانجام کار، در جلوگیری از بروز تخلف تاثیرگذار باشیم.

توضیحات حناچی درباره فساد و رانت در شهرداری تهران

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در تشریح فرایند برخورد با رانت و فساد در شهرداری تهران گفت: در عالم رقابت سیاسی قطعا رقابت کردن ایرادی ندارد، ولی ناجوانمردانه عمل کردن و شکل دیگر مسئله را جلوه دادن پذیرفته نیست. ما در شهرداری تهران با رانت و فساد برخورد کردیم، ولی اگر از من پرسیده گردد توانسته ای کامل آن را متوقف کنی؟ پاسخ منفی است، چرا که پروانه هایی که صادر شده حداقل تا 9 سال بیخ ریش ما خواهد بود و نمی توانیم به راحتی آن ها را لغو کنیم.

با رانت و فساد برخورد کردیم

وی اضافه نمود: تعهداتی که ایجاد شده برگردن شهرداری تهران است و به راحتی قابل لغو نیست؛ اما به طور قطع ما در این دوره تعهدی ایجاد نکردیم. ما کامل نتوانستیم با رانت و فساد برخورد کنیم، چون بخشی از تعهدات ایجاد شده در گذشته بوده و بازپس گیری آن ها هزینه های بسیاری برای مردم و شهر داشت؛ البته در بسیاری موارد حق و حقوق شهر از عظیمترین این تعهدات ایجاد شده گرفته شد و ما این موضوع رها نخواهیم کرد و پیگیر هستیم، اما اساسا این موارد اصلا نباید اتفاق می افتاد که متاسفانه اتفاق افتاده و یادگار دوران گذشته شده است.

استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران در دوره مدیریت قبلی

وی ادامه داد: در حقیقت نمی خواهم بگویم همه اتفاقاتی که در دوره قبل ما روی داده، بد بوده، ولی مطمئنا به جهت راهبرد های غلطی که انتخاب شده بخشی از مسائل به یادگار از دوره قبل باقی مانده است. مثلا شروع تراکم فروشی مختص دوره ای بوده یا بعضی دوره ها ویژگی های خاصی دارند مانند مصوبه 269 و 329 کمیسیون ماده 5 مربوط به دوره آقای الویری و بلندمرتبه سازی های بی رویه و استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران اعم از زیست محیطی، فضای سبز و ذخایر شهرسازی که مختص دوره قبلی است.

تحول عظیم در بودجه 1400 شهرداری تهران

شهردار تهران تاکید نمود: امیدواریم دوره ما هم به شهرنفروشی مزین گردد؛ دوره ای که کوشش کردیم منابع درآمدی پایدار افزایش پیدا کند و از سوی دیگر هزینه های اجرا و اداره شهر کاهش پیدا کند. عارضه های ناهنجار در شهر به حداقل برسد و بودجه به انضباط مالی برسد؛ ما سال جاری در بودجه سال 1400 تحول عظیمی را رقم زدیم به این معنا که انضباط به طور کامل در بودجه مستقر شد و تمامی تبصره ها در داخل بودجه آمدند، درحالی که در قدیم ممکن بود تبصره های بودجه معادل خود رقم و عدد بودجه عظیم باشد همین موضوع باعث قابل درک شدن بودجه شد لذا بودجه 1400 بسیار راحت تصویب شد.

شهرداری تهران در حوزه های مختلف مستعد رانت است

حناچی درباره موانع عدم تحقق مبارزه با فساد و رانت در شهرداری تهران ضمن تاکید بر تحقق شعار مبارزه با رانت و فساد در شهرداری گفت: رانت زمانی به وجود می آید که امتیازی ویژه را صرفا به دلیل سرمایه و ارتباطات و یا صندلی ویژه ای که فرد برای خود قائل است، به وی بدهیم که به سایر مردم داده نمی گردد و شهرداری در حوزه های مختلف بسیار مستعد چنین اتفاقی است؛ از تراکم و دادن طبقات تا چشم بستن بر روی تخلفاتی که بعدا به راحتی قابل تخریب نباشد.

قدرت و مانور شهرداری در شهر از دولت بالاتر است

وی اضافه نمود: شهرداری تهران عظیمترین سازمان اجرایی کشور در یک محدوده جغرافیایی معین است. ممکن است دستگاه های دیگر عظیمتر از شهرداری باشند، اما در سطح کشور هستند لذا در محدوده استان و شهر تهران ما عظیمترین سازمان اجرایی هستیم و قدرت مانور ما در خیلی موارد از قدرت مانور دولت در شهر تهران بالاتر است. گردش مالی شهرداری هم در چنین محدوده جغرافیایی نادر است.

شهردار تهران ادامه داد: تصور کنید بودجه 40 هزار میلیاردی شهرداری تهران که اگر یک درصد پرتی در آن باشد چه مبلغی می گردد؛ لذا ایجاد انضباط چه در حوزه مالی و چه حوزه کالبدی شهر می تواند از رانت جلوگیری کند. در گذشته شهرداری داشتیم که اساسا با طرح تفصیلی کار نداشت و حتی با کمیسیون ماده 5 هم کار نداشت و به خود زحمت نمی داد مصوبه کمیسیون ماده 5 بگیرد، در حالی که با آمدن ما و فشار شورای عالی شهرسازی بسیاری از موارد کمیسیون های ماده 5 از سال 1392 مدنظر قرار دریافتد و پیش از آن این انضباط نبود و دولت هم خیلی مدعی نبود و به دنبال ایجاد انضباط هم نبود، گویی مورد مسالمت آمیز دو طرفه ای اتفاق افتاده بود.

حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران را مصرف کنیم

حناچی با تاکید بر اینکه باید شهر را با حداکثر ایجاد عدالت اداره کرد اضافه نمود: شهرداری وجود داشت که اعلام می کرد من شهر را با 25 سرمایه گذار اداره می کنم، البته که من نافی آمدن سرمایه گذار به شهر نیستم؛ اما شهری که با 25 سرمایه گذار اداره گردد فقط منافع آن ها را تامین می نماید و منافع 8 میلیون دیگر عملا در محاق قرار می گیرد.

کوشش کردیم این شهر با بیش از 8 میلیون نفر جمعیت ساکن که سرمایه گذار ها هم جزو آن هستند، اداره گردد و منافع همه را ببینیم و اگر بهره ای در شهر است همه از آن بهره مند شوند. قطعا حق نداریم از منابع شهر تهران به گونه ای استفاده کنیم که تمامی باغات را با بارگذاری تحت تاثیر قرار دهیم و تمامی ذخایر تهران را دست خورده کنیم؛ هر دوره تنها باید به اندازه دوره خود مداخله داشته باشد و حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران را مصرف کنیم.

کاری که به مصلحت شهر نیست را انجام نمی دهیم

وی ادامه داد: نگاه ما این بوده که در شهر آرامش ایجاد گردد؛ باید هزینه های جاری شهر از منابع سالم تامین گردد. شهرداری ممکن است به خاط حقوق پرسنل هرکاری انجام دهد و تا به امروز هرکاری انجام می شده، ولی می توانم بگویم دو سال و نیم است ما هرکاری انجام نمی دهیم بلکه کوشش می کنیم کاری که قبول نداریم و به مصلحت شهر نیست را انجام ندهیم.

حق و حقوق 4هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی در دوره قبل داده نشد

شهردار تهران تاکید نمود: سال جاری اولین سالی بود که پیمانکاران جلوی شهرداری نیامدند و شب عید هم پشت در باقی نماندند. تعهدات بسیاری بر دوش داریم که تا آن ها را پاس نکنیم راستا ها برای ما باز نمی گردد. سال جاری برای اوراق مشارکت با سازمان تامین اجتماعی به مشکل خوردیم، چرا که در دوره قبل مدیریت شهری حق و حقوق سازمان تامین اجتماعی داده نشده بود. ادعای سازمان تامین اجتماعی بیش از 4 هزار میلیارد تومان است که هنوز حسابرسی نشده، ولی واقعیت این است که پرداخت نشده. بی تردید این هنر نیست که از شهر فقط برای اداره دوره خودمان به هر قیمتی عبور کنیم.

حناچی با تاکید براینکه نباید به قصد کاهش هزینه ها آن ها را به دوره های بعد منتقل کنیم، گفت: قانون هم اجازه نمی دهد یک مدیر بیش از یک سوم بودجه سالانه را برای دوره بعد تعهد ایجاد کند در حالی که در دوره های گذشته چند برابر بودجه برای دوره بعدی تعهد ایجاد شده است.

بدهی 50 هزار میلیاردی شهرداری

وی در تشریح بدهی شهرداری تهران نیز توضیح داد: بدهی های شهرداری ثابت نیست و هر لحظه برای آن سود محاسبه می گردد. برآورد ما رقمی حدود 50 هزار میلیارد تومان است که شامل همه تعهدات از جمله بانکی، قضایی، سازمان تامین اجتماعی و سود و... است. تا زمانی که مراجعه صورت نگیرد و آنالیز انجام نگردد بدهی قطعی نمی گردد؛ ادعا زیاد است، ولی آن ها را احصا می کنیم. تا به امروز 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 20 هزار میلیارد تومان ان برای بانک شهر بوده است و تا زمانی که این ها را تسویه نکنیم یا قدم در راه تسویه آن ها نگذاریم نمی توانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: با توجه به تاثیرات مالی ناشی از تحریم ها و تورم و شرایط خاص موجود، سخت ترین شرایط بعد از انقلاب را داریم و در این شرایط خدمات باید با قیمت بالاتری ارائه گردد. شرایط کرونا هم اضافه نموده شد که برای شهرداری ها دو معنی دارد کاهش درآمد و افزایش هزینه ها. همچنین در این شرایط ضرر بسیاری به سیستم حمل و نقل تحمیل می گردد و دولت هم ریالی در این زمینه یاری ننموده است.

موانع سد راه مبارزه با رانت در شهرداری تهران

شهردار تهران درباره موانع سد راه مبارزه با رانت در شهرداری تهران گفت: بی تردید کسانی که منافعشان تحت الشعاع قرار می گیرد مقاومت می نمایند و این مقاومت بعضا به شکل شکایت قضایی به محاکم است که ما یا درآن پیروز می شویم یا شکست می خوریم و یا از ابزار های حاکمیتی استفاده می کنیم تا ضرر شهرداری را به حداقل برسانیم و در این راستا قوه قضاییه خیلی یاری نموده است.

از تخلفات در باغات جلوگیری کردیم

وی ادامه داد: مثلا در ضوابط باغات ظاهرش خیلی فریبنده بود و در ضوابط برج- باغ اعلام می کرد برای حفظ باغ 30 درصد اجازه سطح اشغال داده می گردد تا مابقی باغ حفظ گردد؛ اما در عمل اتفاق دیگری روی می داد اولا تغیر کاربری از باغ به مسکونی رخ می داد و دوم اینکه بارگذاری مثلا برای پارکینگ ها برای برج در30 درصد زیرزمین تامین نمی شد؛ لذا مجبور می شدند سطح اشغال زیرزمین را تا 80 درصد و بعضا 100درصد افزایش دهند. بر همین اساس در این دوره از این اتفاق جلوگیری کردیم و در این شرایط کسانی که منافع داشتند کوشش و هزینه می نمایند تا مانع ایجاد نمایند.

شهرداری مستعد فساد و رانت است

حناچی تاکید نمود: من در خصوص مبارزه با فساد، فرد معرفی نمی کنم، اما کسی که منافع میلیاردی خود را تحت تاثیر می بیند حاضر است یکی دو درصد آن را هزینه کند و در این میان شهرداری جزو سازمان هایی است که در معرض چنین موضوعاتی است و کارمند و کارشناس سیستم ممکن است مورد اغوا قرار بگیرد؛ اما مهم این است که سیستم اداری آگاه می گردد و برخورد می نماید. ما کوشش کردیم برخورد کنیم و در این راستا سروصدا هم نکردیم. کوشش کردیم درصد کوچکی که ممکن است این اتفاق برایشان بیافتد، آبروی درصد عظیمی که با صداقت کار می نمایند را خدشه دار ننمایند.

آخرین جزییات پفراینده عیسی شریفی

شهردار تهران درباره آخرین جزییات پفراینده عیسی شریفی نیز گفت: پفراینده در دادسرای نیرو های مسلح در حال آنالیز است. در مقطعی اعضای شورا اعلام کردند که گزارشی که در رابطه با این پفراینده ما ارائه کردیم به جایی نرسیده که پیگیری ما هم نشان داد این صحبت درست است، در حالی که منطقا باید آنالیز می شد. بازپرس وظیفه تحقیق دارد و وقتی پفراینده تکمیل می گردد برای آنالیز به دادسرا ارسال می نماید. ما در مرحله تحقیق، پفراینده مفصلی فرستاده بودیم و تصور می کردیم این گزارش در پفراینده تاثیر دارد، ولی ظاهرا تاثیری نگذاشته بود.

پفراینده 4 هزار میلیاردی از سرمایه های تهران

وی ادامه داد: مجددا به وسیله سامانه قوه قضاییه و توسط دفتر حقوقی طرح شکایت کردیم و شماره پیگیری آن را در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار دادیم. هم شهرداری و هم سپاه از هیات مدیره یاس شکایت کردیم. برآورد قطعی اولیه که با سپاه بر سر آن به توافق رسیدیم رقمی بالای 4هزار میلیارد تومان است؛ البته به نظر ما بیشتر از این است، ولی آنچه که آن ها پذیرفته اند 4هزار میلیارد تومان از سرمایه های شهر تهران است.

شهردار تهران ادامه داد: در خصوص این پفراینده با توجه به اینکه رسا تجارت یک کارگذار طرف قرارداد شهرداری بوده خیلی بدنه شهرداری را درگیر ننموده است و سراغ اموالی رفته اند که در تصرف شهرداری بوده؛ اما شهرداری سند نداشته و برای دریافت سند ان ها اقدام نموده اند و در این راستا مدیریت ارشد شهرداری، آن ها را همراهی نموده است. ملک های زیادی در تصرف شهرداری است، ولی ما سند نداریم که اگر بخواهیم اینطور برخورد کنیم چه سرمایه ای از سرمایه های شهر از دست شهرداری خارج می گردد.

حناچی درخصوص اظهار نظر شهردار وقت درباره این پفراینده مبنی بر بی اطلاعی از انچه که توسط قائم مقام وی، روی داده است، گفت: به اعتقاد من این موضوع درست نیست شهردار نمی تواند بی اطلاع باشد و اگر در این ارتباط حساسیتی نداشته باشد، اساسا این وجه کسب درآمد برای شهر را موجه شناخته باشد. من در شهر تردد می کنم هرکجا حجم غیرمتعارف می بینم چک می کنم و اگر مصوبات درست نداشته باشد با آن برخورد می کنم وهر فردی شهردار می گردد باید این حساسیت را داشته باشد.

وی ادامه داد: موقعی ممکن است اتفاقی در زیر مجموعه روی دهد که آگاه نباشم مانند آنچه در دوتا از مناطق ما افتاد که من واقعا آگاه نبودم البته الان هم در حد اتهام است و تا در دادسرا آنالیز و حکم برای ان صادر نگردد ما نمی توانیم حکم صادر کنیم، اما اینکه یک کار غیرمتعارف در آنجا اتفاق افتاده است محرز است. این موضوع عمدتا مربوط به منطقه 21 و زمان رفتن آقای نجفی و آمدن آقای افشانی است.

حناچی درباره استعلام این افراد نیز گفت: بر روی این پفراینده 8 ماه بود که اطلاعات کار می کرد و در این فاصله وقتی ما استعلام نموده بودیم استعلام مثبت داشتیم.

شروع گزارش دهی شهرداری به مردم تهرانی

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه گزارش به مردم توسط مجموعه شهرداری تهران شروع شده است، اضافه نمود: در پفراینده های حقوقی جزییات را نباید به مطبوعات بدهیم. در بعضی قرارداد ها طرف مقابل به دنبال نفع خود است که البته این مورد برای یک سرمایه گذار طبیعی است؛ اما اگر سیستم مقابل به هر دلیل هوشمند نباشد قراردادی بسته می گردد که بر ذمه شهرداری می افتد و شهرداری اگر بخواهد آن را فسخ کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

500 پفراینده فساد در دوره مدیریت فعلی

وی تاکید نمود: می توانیم بگوییم امروز تخلفات شهرداری تهران از یک سازمان تشریفاتی به یک سازمان عملیاتی تبدیل شده است. الان حدود 500 پفراینده از دوره خودمان فرستادیم و در خصوص دو شهردار منطقه نیز افتخار ما این است که در دوره ما با آن ها برخورد شد. توافقاتی که توجیه نداشته و توسط بازرسی و حراست گزارش شده و در هیات ها آنالیز و رأی ان صادر شده است.

حناچی اضافه نمود: چنین مواردی را با مذاکره به حداقل رساندیم و کوشش کردیم با توافق، طرفین از هم جدا شوند. از پفراینده های معروف می توان به ایران مال اشاره نمود که وقتی سهامی عام شد بابی باز کردیم و در آنالیز تخلفات آن سال گذشته 500 میلیارد جرائم از آن دریافت و بخشی از تخلفات تخریب شد و برای بخش دیگراجازه ادامه داده نشد.

وی ادامه داد: بسیاری موارد دیگر در شورا های معماری مناطق شکل پیدا می کرد که آن ها را ضابطه مند کردیم و برای آن به وسیله ارسال لایحه به شورای شهر تهران چارچوب معین کردیم. در خصوص دستگاهی مثل شهرداری با این حجم از گردش مالی و استحکاک با مردم، شرایط در معرض فساد بودن را فراهم می نماید که اگر حساسیت وجود نداشته باشد مسائل بسیاری به همراه دارد لذا ما برخورد می کنیم؛ اما موضوع را در بوق نمی کنیم. در کوشش هستیم با شفاف کردن و سامانه ای کردن تصمیمات و سامانه ای کردن سیستم صدور خاتمه کار، در جلوگیری از بروز تخلف تاثیرگذار باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تغیر نگاه نقادانه خود پس از شهردار شدن گفت: در نگاه نقادانه اداره امور شهر هیچ تغییری در من حادث نشده منتها دیگر از آن موضع صحبت نمی کنم؛ زمانی در شورای عالی شهرسازی بودم که برای کل کشور است و وظیفه نظارت عالیه را برعهده دارد. درآن هنگام جایی که حس می کردیم موضوعی از ریل خارج شده، برخورد می کردیم و با تهران هم برخورد کردیم. بسیاری شهر های دیگر همچون اصفهان، تبریز، مشهد، ساری و... نیز برخورد با آن ها انجام شد. بعضی شهرداران تمکین می کردند و بعضی نه و شهرداری بود که تا مرز عزل آن رفتیم و اگر امضای وزیر کشور بود درآن هنگام عزل می شد.

شهر رابه گونه ای اداره کنیم که عارضه های آن به حداقل برسد

وی تاکید نمود: اعتقاد دارم باید به گونه ای شهررا اداره کنیم که عارضه های آن به حداقل برسد. منابع سالم را به حداکثر برسانیم و بدنه را چابک و هوشمند کنیم. باید از حداکثر امکانات و تجهیزات برای اداره شهر استفاده کنیم. حداکثر توسعه حمل و نقل عمومی را داشته باشیم و می توانیم این ادعا را داشته باشیم که چنین کردیم. ما دو لایحه را پیگیری و به انتها رساندیم؛ لایحه مالیات بر ارزش اضافه نموده و افزایش سهم شهرداری ها که دو هفته پیش تصویب شد.

برای تصویب این لایحه به مجلس گفتیم فراکسیونی که 170 عضو دارد یعنی 170 نفر در آن هستند که موضوعات و معضلات شهرداری ها را نیز می فهمند، اگر این لایحه در زمان شما بر زمین بماند باید به آیندگان جواب دهید؛ انتظار ما این است که حمایت کنید و فارغ از رقابت های سیاسی این موضوع را ملی ببینید. فرض کنید سال آینده من نیستم، اما تیم شما که هست برای آن هم که شده باید این کار را انجام دهید که خوشبختانه انجام شد و به نتیجه رسید؛ البته هنوز ابلاغ نشده است.

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا شهردار صادقی با مردم بوده یا خیر؟ گفت: کوشش کردم دروغ نگویم ممکن است با مواردی روبرو شده باشم که به مردم به دلیل مصلحت های مدیریتی نگفته باشم، ولی به مردم دروغ نگفتم. به خودم نمره نمی دهم و ترجیح می دهم مردم نمره بدهند، اما در نظرسنجی ها به شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری عمدتا نمره قبولی می دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84787

به "توضیحات حناچی درباره فساد و رانت در شهرداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات حناچی درباره فساد و رانت در شهرداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید