فراوری واکسن در کشور رقابتی می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، اواخر سال گذشته بود که تفاهم نامه ایجاد شهر واکسن به امضا رسید. این شهر قرار است زیست بومی باشد برای استقرار شرکت های فراوریکننده واکسن. شهری که بر اساس پیش بینی ها فضایی علمی و فناورانه برای فراوری واکسن های بومی و مبتنی بر آخرین دستاوردهای علمی دنیا فراهم می نماید.

فراوری واکسن در کشور رقابتی می گردد

بر اساس تفاهم نامه ای که به امضا رسیده قرار است شهر واکسن محلی باشد برای جمع شدن همه بازیگران این عرصه زیر یک سقف. در این زیست بوم واکسن های مورد احتیاج کشور به صورت بومی فراوری می گردد.

در طی چند سال اخیر ایران به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه داروهای زیستی بدل شده و بیشتر داروهای مورد احتیاج بازار داخلی را با یاری توان علمی متخصصان ایرانی تامین می نماید. توانمندی هایی که در دیگر حوزه های علمی هم وجود دارد اما زیرساخت مناسبی برای استفاده از آنها نداریم. مثلا در حوزه تامین واکسن های کاربردی در کشور هنوز هم به دیگر کشورها وابسته هستیم و نتوانسته ایم از ظرفیت های داخلی برای تامین احتیاجهای کشور به خوبی بهره ببریم.

شاید نبود یک زیست بوم یکپارچه برای حمایت از این فناوران، مهم ترین نقص در این حوزه است که منجر به عدم استفاده درست از توانمندی های علمی کشور شده است. به گفته بعضی کارشناسان داخلی، صنعت واکسن بسیار حیاتی تر از صنعت دارو است. اما با وجود نیروی تحصیل نموده و سرآمدان علمی که در حوزه واکسن داریم هنوز در این حوزه به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

به گفته هومن کاغذیان رئیس کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی شهر واکسن قرار است به همه این کمبودها پاسخ دهد.

وی ادامه داد : این شهر با تجمیع زیرساخت های مشترک در این حوزه و کاهش هزینه های ثابت فراوری واکسن به توسعه کمی و کیفی این صنعت یاری می نماید.

کاغذیان اضافه کرد: کاهش بهای تمام شده فراوری واکسن در کنار واقعی شدن قیمت آن، رقابتی شدن فراوری و اخذ استانداردهای کیفی جهانی، از دیگر اهداف ایجاد این شهر صنعتی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55827

به "فراوری واکسن در کشور رقابتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری واکسن در کشور رقابتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید