جهانبخش: اینجا یک ثانیه هم استراحت نمی کنیم

به گزارش مهسان بلاگ، بازی اول، دوست داشتم سطح بازی را ببینم و با آن وفق پیدا کنم. نکته ای که در آن لحظات دیدم این بود که توپ هیچ وقت ثابت نمی ماند، حتی برای چند ثانیه. این یعنی زمان استراحت برای بازیکن وجود ندارد.

جهانبخش: اینجا یک ثانیه هم استراحت نمی کنیم

به گزارش خبرنگاران / امیر اسدی/ به برایتون رفت، با آن ژست های جالب و آن همه سر و صدا، اخبار فوتبال آسیا را برای مدتی به خود معطوف کرد. به عنوان یک بازیکن گران قیمت به عضویت برایتون درآمده بود. 20 دقیقه بازی مقابل واتفورد، هر چند کمکی به فرار برایتون از شکست نکرد اما امیدوارنماینده بود. چند نفوذ تماشایی از راست و ارسال هایی که اگر گل می شد، همان هفته نخست او را به ناجی برایتون تبدیل می کرد. حالا نوبت به بازی مقابل منچستریونایتد رسیده. یک بازی حساس در زمین برایتون. علیرضا جهانبخش از نظر گاردین، کلید موفقیت برایتون در این بازی است. بازیکنی که در گفت و گو با ایران ورزشی، از لیگ انگلیس و دشواری هایش می گوید، از بازی با منچستریونایتد و البته واکنش هایی که بعد از بازدید سرزده از کوره های آجرپزی و ملاقات با کودکی به نام متین داشته. صحبت با این لژیونر در آستانه بازی مقابل یونایتد جالب است.

_ برای سوال اول، خاطره ای از آندرانیک تیموریان نقل می کنم. او بعد از جام جهانی 2006 از ابومسلم و لیگ ایران به باشگاه بولتون در لیگ برتر انگلیس منتقل شد. آندو درباره نخستین حضورش در ترکیب بولتون حرف های جالبی می زد. او می گفت وقتی نخستین توپ را برای من فرستادند، فکر کردم که وقت دارم تا آن را بگیرم، بچرخم، کمی جلو بروم و بعد به هم تیمی ام پاس بدهم. آندو می گفت در صدم ثانیه اتفاق هایی افتاد که برایم عجیب بود. وقتی داشتم فکر می کردم، انگار تیر برق به من خورد، روی زمین افتادم و وقتی بلند شدم دیدم که امیل هسکی- فوروارد لسترسیتی و تیم ملی انگلیس- به سمت دروازه ما حرکت می نماید. نه داور خطایی گرفت و نه کسی انتظار شنیدن سوت او را داشت. این خاطره از تیموریان، فیزیکی بودن لیگ برتر را نشان می دهد. برای تو چنین اتفاقی افتاد؟ در همان 20 دقیقه چیزی دیدی که تا آن روز ندیده بودی؟

من 5 فصل در اردی ویژه بازی کردم اما لیگ انگلیس قطعا تفاوت های بسیاری با لیگ هلند دارد. اینجا شرایط خاصی وجود دارد. هم از نظر فیزیکی و هم فوتبالی. نخستین بازی را از روی نیمکت آغاز کردم. دوست داشتم سطح بازی را ببینم و با آن وفق پیدا کنم. نکته جالبی که در آن لحظات دیدم این بود که توپ هیچ وقت ثابت نمی ماند، حتی برای چند ثانیه. این یعنی زمان استراحت برای بازیکن در طول بازی وجود ندارد. تازه ما مقابل واتفورد بازی کردیم که هر چند تیم قدرتمندی بود اما جزو مدعیان قهرمانی و آن شش، هفت تیم مشهور نیست.

_ از نظر فیزیکی چطور؟ تفاوت ها چقدر بود؟

فیزیک در فوتبال انگلیس نکته مهمی است و روی نتایج بازی ها تأثیر می گذارد. من در همان بازی اول صحنه هایی دیدم که در هلند قطعا کارت قرمز داشت اما اینجا داور نه تنها سوت نزد بلکه با حرکت دست های خود ادامه بازی را نشان داد. یا مثلا وقتی واتفورد با نتیجه 2 بر صفر از ما جلو بود، تروی دنی، کاپیتان این تیم توپ را به نزدیکی های نقطه کرنر برد و پشت به من ایستاد. هر چه به او می خوردم تکان نمی خورد. آنجا متوجه شدم فیزیک در فوتبال انگلیس واقعا اهمیت دارد. شاید از نظر فوتبالی، کاپیتان واتفورد کار عجیبی انجام نداد اما به دلیل فیزیک مناسبی که داشت توانست توپ را نگه دارد و کمی از وقت بازی را تلف کند.

_ برای بازی در چنین لیگی خودت را آماده نموده ای؟ چه برنامه ای داری تا در این بخش هم پیشرفت کنی؟

نه تنها من بلکه باشگاه هم برای افزایش توان فیزیکی بازیکنان برنامه های ویژه ای تدارک دیده است. به عنوان نمونه در هلند، تمرین بدنسازی بالا تنه بیشتر مورد توجه قرار می گرفت اما اینجا به بدنسازی پایین تنه و پاها بیشتر اهمیت می دهند. برای تنه به تنه شدن و برخورد فیزیکی بالاتنه مهم است اما اینجا بیشتر بدنسازی پایین تنه را ارتقا می دهند، چون ارتباط مستقیمی با فوتبال دارد. من هم چند هفته است که هر دو را انجام می دهم، چون احساس می کنم در انگلیس و برخلاف هلند، همه این ها به پیشرفت فوتبالم کمک می نماید.

_ بعد از بازی مقابل واتفورد، واکنش های مختلفی را درباره قدرت برایتون دیدیم. واکنش هایی که بیشتر منفی بود تا مثبت. به خصوص کارشناس های انگلیسی که می گفتند برایتون یکی از گزینه های سقوط به چمپیونشیپ خواهد بود. این قضاوت ها بی رحمانه نبود؟

نمی دانم چه بگویم اما نمی گردد با یک بازی، یک تیم را قضاوت کرد. پتانسیل برایتون بالا است و تیم ما کیفیت دارد.با بازیکنانی که به تیم اضافه گردیده اند، شرایط مان بهتر گردیده و کوشش می کنیم رده ای بهتر از فصل قبل به دست بیاوریم. ضمن اینکه فصل قبل هم برایتون در 3،4 بازی نخست مغلوب شد اما روی ریل افتاد و در نهایت هم در لیگ برتر ماند. به همین دلیل معتقدم بازی نخست را نمی توان ملاک قرار داد.

_ به آمار فصل قبل برایتون که نگاه می کنیم، نتایج موفق این تیم در بازی های خانگی کاملا نمایان است. این فصل هم برای بازی های داخلی برنامه دارید؟

اتفاقا می خواستم درباره همین آمار صحبت کنم. در لیگ برتر، بازی های خارج از خانه واقعا دشوار است. برایتون فصل قبل اکثر امتیازها را در بازی های خانگی گرفته و به همین خاطر با انجام یک بازی، آن هم خارج از خانه نمی توان در مورد تیم ما نظر داد. فصل طولانی است و بازی دشوار هم زیاد داریم. اگر هم نتیجه به سمت ما نباشد سعی می کنیم عملکرد قابل قبولی به نمایش بگذاریم.

_ در لیگ برتر، بازی های خانگی اهمیت فراوانی دارند. برای تایید حرف هایت یک مثال می زنم. برایتون فصل قبل و در هفته سی و هفتم موفق شد منچستریونایتد را در خانه و با نتیجه یک بر صفر شکست بدهد. اتفاقی که ممکن است در نخستین تجربه میزبانی شما، همین هفته و مقابل منچستریونایتد تکرار گردد. برای توقف یونایتد چقدر امید دارید؟

بیشتر از چیزی که تصور می کنید. همانطور که گفتید، برایتون فصل قبل مقابل منچستریونایتد به پیروزی رسیده و حالا هم میزبان این باشگاه بزرگ است. همه ما بازیکنان و کادر فنی اعتماد به نفس ویژه ای داریم تا نتیجه فصل قبل را تکرار کنیم. درست است منچستر بازی نخست خود را برده اما برایتون هم در بازی های خانگی همیشه خطرناک نشان داده. همین باعث می گردد تا بازی جذاب گردد. هدف نخست ما هم این است که از منچستریونایتد امتیاز بگیریم.

_ نمی دانی در ترکیب ثابت هستی یا نه؟

هنوز نه. چون معمولا یک شب مانده به بازی ترکیب تعیین می گردد.

_ دفاع چپ های منچستریونایتد را می شناسی؟ خبر داری که اگر بازی کنی باید مقابل کدام یک از آنها قرار بگیری؟

معمولا لوک شاو و اشلی یانگ در این پست بازی می نمایند. هفته اول که شاو در دفاع چپ حضور داشت و یک گل هم زد. امیدوارم اگر بازی کردم بتوانم بازیکن مفید و موثری برای برایتون باشم.

_ چند روز قبل عکسی از تمرین شما منتشر شد که جالب بود. هواداری با پرچم ایران کنار تو آمد و عکس یادگاری گرفت.

آن روز یکسری از هواداران اجازه داشتند کنار بازیکنان باشند و با آنها عکس بگیرند. به من گفتند یک ایرانی آمده و می خواهد تو را ببیند. من هم رفتم و با او دقایقی صحبت کردم. البته قبل تر هم چند هوادار ایرانی در تمرین برایتون مرا مورد لطف خود قرار داده بودند.

_ برایتون چطور شهری است؟ در این شهر جا افتاده ای؟ با خلق و خوی انگلیسی ها کنار آمده ای؟

برایتون یک شهر ساحلی است و به همین دلیل به آن می گویند لندن کنار دریا یعنی لندنی که دریا دارد. شهر قشنگی که بین جنگل و دریا قرار گرفته. اگر به نام تیم هم دقت کنید برایتون هوو آلبیون است. برایتون یک شهر است و هوو یک شهر دیگر. این دو به هم چسبیده و یک تیم را تشکیل داده اند.

_ از نظر فوتبالی چطور؟ در برایتون و هوو علاقمندان به فوتبال پرشمارند؟

شهر واقعا فوتبالی است. اینجا برای حضور در لیگ برتر شرایط دشواری را تجربه کردند و با سرمایه گذاری فراوان به هدف خود رسیدند. الان هم برنامه باشگاه برایتون این است که در لیگ برتر به شرایط بهتری برسد. مردم فوق العاده هستند و این را من در برخورد نخست با آنها دیدم. البته زبان گویای یک فوتبالیست پایش است. اگر خوب کار کنم و در ترکیب جا بیفتم، قطعا نگاه مردم به من هم مثبت تر خواهد بود.

_ انگار در برایتون و برای انتخاب شماره پیراهن هم اتفاق های عجیبی رخ داد. ابتدا صحبت از پیراهن شماره 7 و 8 بود اما در نهایت 16 را پوشیدی. دلیل انتخاب این شماره پیراهن چه بود؟

یکی از بازیکنان قدیمی تیم، پیراهن شماره 7 را در اختیار داشت. وقتی من قراردادم را امضا کردم، باشگاه از من پرسید که اگر شماره 7 را می خواهی از او بگیریم و به تو بدهیم. نمی خواستم این اتفاق بیفتد. شماره پیراهن مهم است اما نه آنقدر که از هم تیمی ام بگیرم. فکر کردم با این کار به او بی احترامی می گردد، بنابراین شماره 16 را پوشیدم. شماره ای که فوتبالم در اروپا را با آن آغاز کردم و خاطرات خوبی هم دارم.

_ قبل از حضور در برایتون و وقتی ایران بودی، برای ملاقات با متین-کودکی که پشت پیراهن خود و با کاغذ نام جهانبخش را نوشته بود- به کوره آجرپزی رفتی. عکس های بسیاری درباره این ملاقات منتشر شد و البته با واکنش های مختلفی نیز همراه بود. در هفته های اخیر اما یکی دو رسانه درباره کلاهبرداری و سوء استفاده از نام تو و ناپدید شدن کمک یک میلیاردی گزارش هایی نوشتند. برای آگاهی از این ماجرا، خودت شرح می دهی؟

کم و بیش از این اخبار آگاه هستم و می دانم که حواشی بسیاری درباره ملاقات من با متین به وجود آمده. این اتفاق ها را درک نمی کنم و دلیلش را هم نمی دانم. گروهی به نام حنیفا مرا به متین و کوره آجرپزی معرفی کردند.هدف آنها این بود که متین را ببینم و با او از نزدیک ملاقات کنم. آن گروه هدفی جز کمک نداشت و نمی دانم این اخبار از کجا آمده.

_ این کمک یک میلیاردی چیست؟ اصلا تو در این ماجرا، به متین کمکی کردی که اینقدر حرف و حدیث برایش درست گردیده؟

کمک؟ به هیچ وجه. در این ماجرا، من جز حنیفا گروه دیگری را نمی شناسم و از طریق آنها نیز هیچ پولی از من گرفتن نگردیده و آنها حتی برای کمک به متین هم درخواست مالی نداشته اند. البته با این گروه برنامه های دیگری در سر داشتم و دارم تا به متین کمک کنم. تا این لحظه هم فقط در حد حرف بوده و ریالی هزینه نگردیده. آنها هدفی جز کمک به متین ندارند اما نمی دانم چرا برخی دیگر شیطنت می نمایند. وقتی من شنیدم به اسم متین، یکسری اتفاق ها افتاده واقعا متاثر شدم. نمی دانم پشت این ماجرا چه افرادی حضور دارند اما پیگیر این مسائل هستم تا شبهه ها از بین برود.

_ مصاحبه را خودت با پیش بینی نتیجه بازی برایتون- منچستریونایتد تمام کن.

پیش بینی نمی کنم. فقط امیدوارم در نخستین بازی خانگی با دست خالی زمین را ترک نکنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 409

به "جهانبخش: اینجا یک ثانیه هم استراحت نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانبخش: اینجا یک ثانیه هم استراحت نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید