خبرنگاران ماجرای ماهی گیری در فقرزدایی سمن ها

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- ملیحه ستوده مدیرعامل موسسه حمایتی از خانه کودک و خانواده می گوید در فرایند حمایت از مستمندان همواره یاددادن ماهیگیری بهتر و موثرتر از دادن ماهی است.

خبرنگاران ماجرای ماهی گیری در فقرزدایی سمن ها

سمن ها یا همان سازمان های مردم نهاد به گفته بعضی فعالان و صاحب نظران این حوزه، رکن سوم توسعه جوامع محسوب می شوند؛ البته به شرط اینکه به معنای واقعی سازمان های داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی و نیز واسط بین دولت و مردم بوده و بخش مهمی از مشارکت مردم در توسعه جامعه را شکل دهند.

با استنباط از اصل 44 قانون اساسی، سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در توسعه اجتماعی کشور از صندلی ویژه ای برخوردارند، بطوری که می توان ضرورت ایجاد و تقویت سازمان های مردم نهاد را در تحقق اهدافی چون کوچک سازی دولت، توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی بیشتر نظام مالی، بهینه سازی فرآیند برنامه ریزی و عملیاتی سازی برنامه ها و مقابله با آسیب ها دانست.

در این ارتباط، فقر به عنوان یک مساله اجتماعی بسیار مهم که خود می تواند چرخه ای از آسیب ها را نیز به همراه آورد، چه در گذشته و چه در زمان حال مورد توجه بسکمک از کارشناسان و سیاستگذاران بوده و همواره یکی از دغدغه های ملت ها برطرف این مساله است.

سازمان های مردم نهاد با توجه به دغدغه های اجتماعی خود به مساله فقر نیز توجه و سعی نموده اند با شناسایی تهیدستان و ارائه راه چاره هایی به حل مشکل آنها بپردازند؛ راه چارهی که معمولا مد نظر سازمان های مردم نهاد برای برطرف فقر است کارآفرینی و اشتغال زایی است.

اهمیت پرداختن به نقش سازمان های مردم نهاد در خصوص کمک به مستندان و نحوه کمک به آنها سبب شد پژوهشگر خبرنگاران با ملیحه ستوده مدیرعامل موسسه حمایتی از خانه کودک و خانواده به گفت و گو بنشیند.

گام اول؛ شناسایی نیازمندان

ستوده در خصوص نحوه شناسایی مستمندان و کمک به آنها از سوی سازمان های مردم نهاد گفت: معمولا سازمان های مردم نهاد یا ان جی اوها مدت ها در محلاتی مستقرند و استقرار بلند مدت آنها در این نواحی به شناسایی افراد نیازمند، بزهکار یا بزه دیده کمک می نماید. در واقع در این مدت برای این افراد و خانواده ها پرونده هایی تشکیل و کمک هایی ارائه می گردد.

نحوه کمک سازمان های مردم نهاد یا بصورت مادی به وسیله فراهم ساختن نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک و مسکن یا به صورت کارآفرین ساختن آنها است. در واقع قبلا که شرایط مالی بهتر بود و تعداد اسپانسرها و خیرین بیشتر بود کمک های مادی به مستمندان بیشتر صورت می گرفت و در حال حاضر که بسکمک از آنها ورشکسته شده اند و یا به کشورهای دیگر مهاجرت نموده اند کارآفرینی را بیش از گذشته جایگزین ساخته ایم.

به گفته این فعال مدنی، همواره یاددادن ماهیگیری بهتر و موثرتر از دادن ماهی است. ما سعی نموده ایم افراد و مستمندان را با حرفه ای آشنا و آنها را در آن زمینه توانمند سازیم و یا برای آنها اشتغال خانگی ایجاد کنیم.

بیشتر این گونه فعالیت ها به صورت مشترک با دیگر سازمان ها و ان جی ها است و ممکن است افرادی برای کار در بخشی یا موقعیتی به سازمان های مردم نهاد دیگر معرفی شوند. در هرحال هدف همه همکاری ها یکی است و آن کمک به افراد مستمندان برای برونرفت از شرایط نامساعدشان است.

ستوده چنین ادامه داد: دنیای امروز دنیای همکاری و ارتباطات است و هیچکس به تنهایی نمی تواند کاری را به مقصد برساند. این امر در خصوص سازمان های مردم نهاد هم صحت دارد. این همکاری می تواند در زمینه شناسایی افراد نیازمند، شناسایی خیرین و مراکز کاریابی و اشتغال زایی هم باشد. برای مثال بارها پیش آمده است که ما افرادی را برای یافتن کار به دیگر سازمان ها معرفی نموده ایم و خوشبختانه در این زمینه پاسخ های مناسب و مساعدی هم گرفته ایم.

تجارب ما نشان داده امروزه بیش از هر زمان دیگر سازمان های مردم نهاد با یکدیگر متحدتر و همراه تر عمل می نمایند. البته به تازگی هم همکاری هایی با دولت در بخش های دیگر صورت می گیرد که می تواند نویدبخش در این زمینه باشد.

روزهای کرونایی و مسائل پیش روی سمن ها و مستمندان

ستوده در خصوص کمک به مستمندان در روزهای کرونایی گفت: علاوه بر دادن ماسک، مواد ضدعفونی و بهداشتی سعی نموده ایم برای بیشتر افراد در خانه ها مشاغلی را ایجاد کنیم تا از آمد و رفت آنها در بیرون به خطر افتادن جان آنها جلوگیری گردد. از جمله این مشاغل خانگی، اموری مانند بسته بندی، کارهای دستی و... است که افراد در منزل بدون تردد در بیرون می توانند برای خود درآمدزایی نمایند.

ستوده در خصوص مسائل و مسائل پیش روی سازمان های مردم نهاد گفت: مهمترین مساله حمایت و دریافت کمک از سوی اسپانسرها و خیرین است. هر چندتا قبل از کرونا تعداد خیرین به دلیل شرایط مالی نظیر ورشکستگی کارخانجات و ... کاسته شده بود اما از دوران کرونا به این سو این شرایط تشدید شده است. این در حالی است که حمایت خیرین و اسپانسرها باعث می شد سازمان های مردم نهاد با فراغ بال بیشتری به کمک مستمندان شتافته و به حل مسائل آنها بپردازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56797

به "خبرنگاران ماجرای ماهی گیری در فقرزدایی سمن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ماجرای ماهی گیری در فقرزدایی سمن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید