دانشگاه های ترکیه

به گزارش مهسان بلاگ، چند سالی است که دانشجویان زیادی ترکیه را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور انتخاب می نمایند و این اتفاق هر سال پررنگ تر شده است. به طوری که امروز بیش از ششصد و پنجاه هزار دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند. ناگفته نماند که ترکیه در ارتقای کیفیت و امکانات آموزشی کم نگذاشته است و هزینه های پایین تر این کشور برای تحصیل آکادمیک و همچنین زندگی در این کشور به نسبت کشورهای اروپایی دیگر در شکل دادن به این استقبال بی تاثیر نبوده است.

دانشگاه های ترکیه

به علاوه حضور دانشجویان بین المللی باعث شده است که فرایند افزایش کیفیت در سیستم آموزشی ترکیه بیش از پیش باشد. ترکیه بیش از 200 دانشگاه دارد که اغلب آنها دولتی هستند و به تازگی تاسیس شده اند. یکی از قدیمی ترین دانشگاه خصوصی ترکیه بیلکنت است که در 1984 میلادی ساخته شد و مورد بهره برداری نهاده شد و هم اکنون هم از پیشتازان عرصه آموزشی در ترکیه است. و دانشگاه بین المللی آنتالیا است که حدودا هشت سال است که آغاز به کار نموده!

مهم ترین دانشگاه های ترکیه

یکی از عواملی که باعث می گردد ترکیه مقصد دانشجویان برای تحصیلات دانشگاهی قرار بگیرد، رتبه دانشگاه های این کشور نیمه آسیایی و نیمه اروپایی است که در رتبه 43 در رنکینگ جهانی نهاده شده است. از رنکینگ جهانی در سال 2019 صحبت می کنیم که در آن نام ده دانشگاه ترکیه به چشم می خورد. ناگفته نماند که استانبول و آنکارا شهرهایی هستند که بیشتر این دانشگاه ها را در دل خود جای داده اند.

سه دانشگاه برتر ترکیه که دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و حاجت تپه هستند، در بین پنجاه دانشگاه برتر جهان نهاده شدند و هر سه هم در شهر آنکارا قرار دارند. به علاوه دانشگاه هایی که در شهر استانبول هستند مثل دانشگاه بغازیچی، کوچ، سابانچی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در بین 30 دانشگاه برتر جهان جای گرفته اند.

معرفی دانشگاه های ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانهMiddle East Technical University (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا و البته رتبه هشتم رنکینگ EECA نهاده شده. رشته ها و گرایش های مرتبط با علوم اجتماعی و طبیعی در این دانشگاه تدریس می شوند. این دانشگاه که در سال 1965 میلادی در ترکیه تاسیس شد، یک قدم مهم و عظیم در راستای معتبر شدن دانشگاه های این کشور بوده است و شاید قدمی مثبت در جهت معتبر شدن دانشگاه های خاورمیانه هم بوده باشد.

اما امروزه در حدود 31.000 دانشجو در در دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه درس می خوانند. البته این را هم باید گفت که طیف کثیری از آنها نهایتا یک سال مهمان این دانشگاه بوده اند و بعد از آن به دانشگاه های معتبر امریکایی منتقل شده اند! به خاطر همین نکته است که هر سال بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر برای قبولی در این دانشگاه رقابت می نمایند، و در نهایت فقط یک و نیم درصد از بهترین های شرکت نمایندگان شانس ورود را پیدا می نمایند.

دانشگاه بغازیچیBoğaziçi Üniversitesi

بعد از دانشگاه فنی خاورمیانه نوبت می رسد به رتبه دهم در رنکینگ EECA که دانشگاه بغازیچی است. این دانشگاه در سال 1863 تاسیس شد و البته به خاطر ارتباط شگفت انگیزش با دانشگاه ها و موسسات معتبر آمریکایی حسن شهرت دارد! این دانشگاه سیستم آموزشی پیشرفته و کاملا مطابق با سیستم آموزشی دانشگاههای معتبر آمریکا دارد و اغلب دروس هم به زبان انگلیسی تدریس می گردد.

دانشگاه کوچKoc University

رتبه دوازدم از رنکینگ EECA به نام یک دانشگاه جوان و جویای نام ترکی زده شده است؛ به نام دانشگاه کوچ! این دانشگاه در سال 1993 تاسیس شده است و هر ساله شاهد رقابت عجیب و تنگاتنگی میان داوطلبانش است! امروز حدود پنج هزار و پانصد نفر دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

داشگاه بیلکنتBilkent University

رتبه 14 از رنکینگ EECA به نام بیلکنت زده شده است که به معنای شهر علم و آموختن است. همانطور که پیشتر گفتیم بیلکنت قدیمی ترین دانشگاه خصوصی ترکیه است و یک کتابخانه دانشگاهی مشهور و وسیع دارد که به آن بسیار افتخار می نماید! چیزی حدود سیزده هزار نفر در این دانشگاه تحصیل می نمایند و طیف کثیری از آنها خارجی هستند!

دانشگاه سابانچیSabanci University

هجدهمین دانشگاه ترکی که در رنکینگ EECA نهاده شده در شهر استانبول است و دانشگاه سابانچی نام دارد و از جوان ترین های این حوزه است! به این علت که در سال 1999 تاسیس شده و امروز چهار هزار دانشجو دارد. معمولا اغلب دانشجوهای این دانشگاه می توانند بورسیه دریافت نمایند و این از موارد خوبی است که درمورد این دانشگاه به زبان می آید.

دانشگاه های پزشکی ترکیه

تحقیق و پژوهش چیزی است که باعث شده تا دانشگاه های پزشکی ترکیه به آن افتخار نمایند و مدام بالا و بالاتر بفرایند. نام بهترین و مهم ترین دانشگاه های پزشکی ترکیه را در زیر می بینید:

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University

دانشگاه استامبول Istanbul University

دانشگاه آنکارا Ankara University

دانشگاه اژه Ege

دانشگاه مارمارا یا مرمره Marmara University

دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University

دانشگاه قاضی Gazi University

دانشگاه کوچ Koc University

دانشگاه آک دنیز Akdeniz University

برترین دانشگاه های مهندسی ترکیه

دانشگاه های فنی و مهندسی ترکیه هم به شدت در امور پژوهشی با قدرت عمل می نمایند. رشته هایی که در این دانشگاه ها تدریس می شوند، شامل این موراد می شوند: مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و عمران. نام بعضی از بهترین دانشگاه های مهندسی ترکیه را در زیر می بینید:

دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University

دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University

دانشگاه بغاریچی Boğaziçi Üniversitesi

دانشگاه یلدیز Yildiz Teknik University

دانشگاه فرات Firat University

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University

دانشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه قاضی Gazi University

دانشگاه فنی کارادنیز Karadeniz Teknik University

دانشگاه اژه Ege University

دانشگاه های علوم انسانی ترکیه

عموما دوره های لیسانس در ترکیه چهار سال طول می کشد و این با تمام جهان مشترک است. دوره های کارشناسی در اغلب دانشگاه های ترکیه امکان گذراندن درس ها به شکل آنلاین هم وجود دارد. برنامه های زیادی در این دانشگاه ها وجود دارد تا امکان تبادل و انتقالی دانشجوها به کشورهای اروپایی را فراهم می نماید. در زیر نام بهترین دانشگاه های علوم انسانی در ترکیه را می بینید. رشته هایی که در این دانشگاه ها تدریس می گردد فلسفه، زبان شناسی، آموزش زبان، زبان و ادبیات و...هستند.

دانشگاه تِد Ted University

دانشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه Hasan Kalyoncu University

دانشگاه کوچ Koc University

دانشگاه Istanbul Sehir University

دانشگاه Bahcesehir University

دانشگاه های هنر ترکیه

ترکیه در صنعت هنر و سینما پیشرفت شگفت انگیزی داشته و به همین ترتیب در آموزش رشته های هنری و سینمایی هم دستی بر آتش دارد و خیلی خوب هم عمل نموده است. نام چند دانشگاه برتر ترکیه در زمینه هنر و سینما را می بینید:

دانشگاه Kadir Has University

دانشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه سابانچی Sabanc

دانشگاه Mimar Sinan Fine Arts University

دانشگاه آنکارا Ankara University

همانطور که گفته شد ترکیه با امکانات مناسب و کیفیت آموزش در دانشگاه های خود امکان تحصیل با قیمتی پایین تر اما در حد و اندازه کشورهای اروپایی را ارائه داده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اینترنت
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75224

به "دانشگاه های ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه های ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید