دانش بنیانی که با فناوری نانو به جنگ کرونا آمد، از تولید ماسک N95 تا توسعه کیت تشخیص کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده دستگاه الکتروریسی بعد از شیوع ویروس کووید-19 در کشور برای رفع نیازهای کادر درمانی و جامعه با بکارگیری دستگاه های خود و اجاره خطوط تولید فیلتر و ماسک از شرکت های دیگر ظرفیت تولید خود را به 30 هزار ماسک در روز افزایش داده است.

دانش بنیانی که با فناوری نانو به جنگ کرونا آمد، از تولید ماسک N95 تا توسعه کیت تشخیص کرونا

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران-هانا حیدری؛ شیوع ویروس کرونا در جهان از دسامبر 2019 آغاز شد و در هر کشوری که پا گذاشت باعث ترس مردم، تعطیلی مدارس و دانشگاه، قرنطینه سراسری و افزایش آمار مرگ ومیر شد. علاوه براین کووید-19 باعث آسیب های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی شده که شاید جبران کردن آنها سال ها طول بکشد. یکی از مسائلی که با شیوع کرونا هر کشوری با آن روبرو شد، تولید و عرضه ماسک N95 به مردم و کادر درمانی بود.

ناگهان ماسک N95 تبدیل به کالایی نادر و ارزشمند شد. قیمت آن به شدت بالا رفت و عملا در بازار ناموجود شد. به لطف شرکت های دانش بنیان، این بحران در ایران سریع تر از بسکمک از کشورهای دیگر حل شد. دانش بنیان ها با بکارگیری نوآوری و دانش خود دست به کار شدند تا نیاز مردم و جامعه پزشکی به این نوع ماسک را پاسخ دهند. یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نانو که پیش از این بحران جهانی به تولید دستگاه الکتروریسی مشغول بود، از جمله دانش بنیان هایی خلاقی بود که آغاز به تولید ماسک N95 با دستگاه های الکتروریسی خود کرد.

استفاده از امکانات و تبدیل آن به فرصت به روش دانش بنیان

دستگاه الکتروریسی برای تولید نانوالیاف پلیمر، کربنی یا سرامیکی با قطر 50 نانومتر تا چند میکرون مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت دانش بنیان که در سال 83 تأسیس شده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم 100 نفر در آن مشغول به کار هستند، بعد از شیوع کرونا در کشور، با استفاده از دستگاه های الکتروریسی ساخت خود آغاز به افزایش ظرفیت تولید ماسک N95 کرد.

نادر نادری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید؛ از ابتدای کار تولید دستگاه الکتروریسی، نیم نگاهی نیز به محصولات نهایی مرتبط با نانوالیاف داشته ایم. درواقع کار را از ابتدا به شکل کاربردمحور آغاز کردیم، مدتی دستگاه های الکتروریسی برای تولید فیلتر نانو در صنعت خودروسازی ساختیم، مدتی نیز به سراغ تولید دستگاه الکتروریسی برای ارتقای فیلترهای نیروگاهی رفتیم. اصل پروژه ارتقای فیلترهای کلاس F7 به کلاس F9 بود که نه تنها در فیلترهای نیروگاهی بکار گرفته می شود بلکه جزئی از فیلترهای مهم و صنعتی است.

آغاز به کار با آغاز تحریم ها

به گفته وی؛ در ایران نیروگاه سیکل ترکیبی بسیار زیاد است، شرکت ما هم در برهه ای آغاز به تولید فیلترهای F9 کرد که واردات آن به ایران به دلیل تحریم ها سخت شده بود و از سوی دیگر قیمت آن بسیار افزایش یافته بود. آغاز به تولید فیلترهای کلاس F9 با دستگاه های الکتروریسی کردیم و در حال حاضر بیشتر نیروگاه های کشور از فیلترهای نانویی ساخت داخل استفاده می کنند که استانداردهای اروپا را نیز پاس کرده اند.

این شرکت دانش بنیان بعد از فیلتر، به سراغ تولید ماسک رفت. درست زمانی که بحث ریزگردها و مسائل ناشی از آنها در کشور بسیار داغ شده بود، این شرکت آغاز به تولید ماسک های تنفسی مبتنی بر نانوالیاف کرد. پیش از شیوع کرونا در کشور، ظرفیت تولید ماسک نانویی در این شرکت محدود و حدود 500 مورد در روز بود اما از اسفند آغاز به افزایش ظرفیت تولید کرده و در حال حاضر 30 هزار ماسک در روز تولید می کند. این شرکت برنامه دارد در آینده نزدیک ظرفیت تولید خود را به 50 هزار ماسک نانو در روز برساند.

تبدیل خطوط تولید فیلتر نانو به ماسک نانو

نادری می گوید؛ ماسک های نانو شرکت ما دارای استانداردهای اروپایی است؛ چراکه از ابتدا قصد صادرات آنها را داشتیم و پیش از شیوع کرونا به کشورهای چین، تایلند و پاکستان نیز ماسک N95 صادر کرده ایم. بعد از شیوع کرونا در جهان تولید ماسک دستخوش تغییرات بسکمک شد. در هر کشوری که این بیماری شیوع پیدا می کرد، کمبود ماسک می شد. دستگاه های الکتروریسی داشتیم که عملا استفاده ای از آنها نمی شد، با بکارگیری آنها ظرفیت تولید را آرام آرام افزایش دادیم. از ظرفیت شرکت های فیلترساز نیز استفاده کردیم و خطوط تولید فیلتر را به خطوط تولید ماسک تبدیل کردیم.

ماسک های تولیدی این شرکت دانش بنیان در اختیار مجموعه های مختلف قرار می گیرد. تولید ماسک N95 با مواد نانویی موجود در ایران بسیار سخت است و تنها درصورتی به 95 درصد کارایی می رسند که با دستگاه الکتروریسی تولید شوند. این شرکت باتوجه به شرایط خاص کشور، برخی خطوط تولید ماسک یا فیلتر نانو در کشور را اجاره کرده و با استفاده از دستگاه های الکتروریسی و بکارگیری مواد اولیه ماسک نانویی ظرفیت تولید ماسک N95 را افزایش داده است.

از ماسک نانو تا کیت تشخیص کرونا

این شرکت دانش بنیان در حوزه تولید کیت های تشخیص سریع نیز فعالیت می کند و محصولاتی چون تست بارداری، تست LH (تست تخمک گذاری) و تست مواد مخدر ارائه می کند که در ساخت همه آنها از نانوذرات استفاده شده است. تست های بارداری، تخمک گذاری و مواد مخدر این شرکت دانش بنیان به بازار ارائه شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. برخی از تست ها نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند و به محض دریافت آن به بازار عرضه خواهند شد.

به گفته نادری؛ اخیراً وارد حوزه سموم و شناسایی انواع آن شده ایم و برنامه داریم تست هپاتیت و تست HIV را نیز آغاز کنیم. تمامی این تست ها تنها با چند قطره خون یا ادرار انجام می شوند و قابل استفاده در خانه هستند.

باوجود این که بیشتر ظرفیت و تمرکز این شرکت دانش بنیان روی تولید ماسک بوده اما خللی در فرایند تولید این کیت ها ایجاد نشده و حتی تحقیق و توسعه در خصوص کیت تشخیص کرونا اجرا شده و در مرحله تست و اخذ تأییدیه قرار گرفته است. نمونه هایی از محصولات کیت تشخیص کرونا برای چند بیمارستان و مجموعه های خاص فرستاده شده تا فاز مثبت و منفی آنها را آزمایش کرده و درصد تشخیص آنها را اعلام کنند. دقت تشخیص تست های مبتنی بر نانوذرات این شرکت دانش بنیان بالای 90 درصد است.

فداکاری به سبک دانش بنیان

این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فناوری نانو مانند صدها شرکت دانش بنیان دیگر ایران برای کمک به مهار ویروس کرونا در کشور دست به همکاری بی دریغی زده است تا نیاز کادر درمان و مردم به ماسک های N95 را برطرف کند. بسکمک از دانش بنیان ها با شیوع کرونا دست بدون فکر کردن به ریسک های موجود، ظرفیت تولید محصولات خود را افزایش دادند، خط تولید جدید راه اندازی کردند یا خطوط تولید خود را تغییر دادند. تمامی این اقدامات با هدف کمک به مهار و کنترل ویروس کرونا در کشور و نجات جان انسان ها اجرا شده است.

4021/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51271

به "دانش بنیانی که با فناوری نانو به جنگ کرونا آمد، از تولید ماسک N95 تا توسعه کیت تشخیص کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیانی که با فناوری نانو به جنگ کرونا آمد، از تولید ماسک N95 تا توسعه کیت تشخیص کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید