رشد مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی پیشرو است

به گزارش مهسان بلاگ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر جوشش و رشد اکوسیستم مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان گفت: خوشبختانه در خراسان رضوی این دیدگاه در دانشگاه، پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

رشد مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی پیشرو است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، به اهمیت زیست بوم ها اشاره کرد و گفت: آن چه که از اهمیت برخوردار است، زیست بومی است که در آن بتوان اقتصاد دانش بنیان را ارتقا داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به پیشینه ای که این حوزه دارد، خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر نیز شاهد رشد شرکت های دانش بنیان بودیم، چراکه این حوزه توانایی ایجاد اکوسیستم را دارد.

وی با انتقاد از اقتصاد مبتنی بر نفت، اظهار کرد: بزرگ ترین خیانت نفت به ما فرهنگی است که اقتصاد مبتنی بر نفت آورده، به طوری که اقتصاد ایران را تبدیل به اقتصادی وارداتی کرده که بر اساس آن نفت بفروشیم و کالا تحویل گیریم.

ستاری با تاکید بر این نکته که هیچ کشوری در اقتصاد دانش بنیان رشد نکرده مگر اینکه از اقتصادش مانند ناموسش حمایت و محافظت کند، گفت:، اما ما به راحتی بازار های خود را باز می گذاریم و با صادر کردن مجوز های ضد تولید و به نفع واردات، جلوی رشد این نوع از کسب و کار ها را می گیریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور به صدور مجوز های دست و پاگیر اشاره و توضیح داد: برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید مدیران از پشت میز های خود برخیزند و مانند جوانان وارد میدان مبارزه شوند.

وی با بیان اینکه ساختار تمام دولت ها که بر اساس منابع زیر زمینی است باعث شکل گیری دولت ها و حکومت های چاقی شده، توضیح داد: علت آن این است که دولت با قوانینی که وضع کرده وارد کار اجرایی و محدوده بخش خصوصی شده و با این اقدام به بازار کار ضربه زده، چراکه تصور می کند تکنولوژی خریدنی است و همه چیز با پول اصلاح می شود.

ستاری این امر را ضعف بزرگ اقتصاد های زیرزمینی دانست و تنها راه رها شدن از این رویه را یک مبارزه فرهنگی با کمک مردم خواند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه به هر حال تمام کمبود ها قابل حل است و دلیل داخلی دارد، یادآور شد: ما در اقتصاد رشد نمی کنیم مگر کار آفرینی ارزش و استخدام منفور باشد، چراکه با استخدام تمام نوآوری و استعداد و نبوغ آن جوان را از بین می بریم.

ستاری سخنانش را با این سوال ادامه داد که چرا ما باید کرکره کسب و کار فردی را پایین بکشیم و جلوی حرکتش را بگیریم؟

وی اضافه کرد: این خیانت به کشور است، چراکه بعد از آن نیز باید شاهد مهاجرت جوانانمان به کشور ها و سایر استان ها باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید مجدد بر جوشش و رشد اکوسیستم مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی این دیدگاه چه در دانشگاه و چه در پارک های فناوری و چه شرکت های دانش بنیان وجود دارد و شهرداری مشهد یک شهرداری پیشرو در این حوزه است.

ستاری با بیان اینکه ما باید نواحی نوآور داشته باشیم تا به شهر نوآور دست یابیم، توضیح داد: وقتی شهرداری از این نوآوری ها حمایت و زمینه فعالیت را فراهم کند و متقابلا بخش خصوصی هم وارد شود، یک ناحیه ای شکل می گیرد که بخش خصوصی با سرمایه گذاری روی جوانان می تواند در این حوزه فعالیت های مثمر ثمری انجام دهد.

وی گفت: ما به عنوان دولت باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم و با مجوز ها و قوانین دست و پاگیر مقابل کسب و کار ها نایستیم.

معاون فناوری و علمی رییس جمهور تاکید کرد: وظیفه خود را حمایت کامل از شرکت های دانش بنیان می دانم چه در قالب معافیت های اقتصادیاتی و چه در ارائه تسهیلات.

ستاری با بیان اینکه چرا خودمان را در این حوزه اینقدر آزار می دهیم، ادامه داد: با این موانع دست و پاگیر به خودمان و فرزندانمان ضربه می زنیم و تا زمانی که به نیرو های جوان و نیروی انسانی، بها ندهیم به رشد و پیشرفت نمی رسیم.

وی ضمن تاکید بر حمایت از فعالیت های پارک فناوری و شهرداری مشهد، ابراز کرد: در خصوص اعتبارات تبصره 18 مسئله ای نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه مراکز فناوری را باید بیاوریم داخل شهر ها نه در مکانی که با شهر فاصله بسیار دارد، از دانشگاه فردوسی تقاضا کرد زمینی را برای احداث این پارک اختصاص دهد.

ستاری قول مساعد داد هزینه بازسازی این زمین را دولت تامین کند، البته به شرط آن که بخش خصوصی پای کار بیاید.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی پتانسیل در این زمینه خیلی بالا است به همین علت به منظور توسعه این شرکت ها عدد قابل توجهی برای صندوق این استان اختصاص می دهیم.

اختصاص 200 هکتار زمین برای شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی

در ادامه این جلسه علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به رونمایی از دارو های دام و شرکت فرآوری برتر و کارخانه نوآوری مشهد اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی را به 12 منطقه با عنوان الگوی مثلث اقتصادی و فرهنگی تقسیم کردیم تا بتوانیم توسعه استان را در مناطق محروم و روستا ها نیز داشته باشیم.

رسولیان با بیان اینکه تاکنون 102 مشخص اقتصادی در استان مشخص شده اند، توضیح داد: مجموعه گزارشی که از این مشخص های اقتصادی رسیده است این است که تفاهم نامه ها را مسؤولان مختلف امضا کرده اند و مشخص های بخش عمده استان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی استان طبق برنامه ششم باید 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشیم، اظهار کرد: خوشبختانه نرخ بیکاری ما به 9 درصد رسیده و تولیدات استان 50 درصد رشد وسهم سوغاتی داخلی افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به 18 طرح سرمایه گذاری خارجی ثبت شده است اشاره کرد و گفت: پروژه های زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی دارد، اما، چون ثبت نشده آماری از تعداد آن ها در دست نیست.

رسولیان توضیح داد: در ذیل کارگروه اقتصاد و سرمایه گذاری در کریدور علم و فناوری در استان شرکت های عضو را مشخص کردیم و آمادگی این را داریم که آن را با موضوع بخش خصوصی انجام دهیم.

وی از اختصاص 200 هکتار زمین در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای شرکت های دانش بنیان خبر داد.

وجود 280 شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی

حسن جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای ویژگی های منحصر به فردی در صنعت و تجارت است، گفت: به خصوص با هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و ترکمنستان همراه با تلفیقی که در ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در استان اتفاق افتاده شاهد رشد و اتفاقات خوبی در حوزه شرکت های دانش بینان و فناوری هستیم.

جعفری خاطرنشان کرد: امید است با اقداماتی که در این خصوص صورت می گیرد این شرکت ها که در استان تعدادشان 280 شرکت است را بتوانیم با رشد هر چه بیشتر به رتبه اول در حوزه شرکت های دانش بنیان در کشور برسانیم.

خراسان رضوی در حوزه فناوری استان، ضعیف است

در ادامه این نشست محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص موضوع دستور جلسه گفت: خراسان رضوی در حوزه فناوری استان ضعیفی بوده است، اما در 5 سال گذشته حرکات خوبی صورت گرفته و اکنون با صراحت عرض می کنم دانشگاه فردوسی با تبدیل ایده به تولید و فناوری خوب پیش رفته است.

کافی با بیان اینکه ماده خام توسعه هر جامعه ای فکر و خلاقیت و فناوری است، توضیح داد: در این استان این اراده وجود دارد، نقش دانشگا ها در تولید دانش به فناوری جایگاه ویژه ای پیدا کرده و چنانچه قرار باشد قدرتمان را به رخ بکشیم باید مشهد مقدس در این حوزه بیشتر فعالیت کند.

وی ادامه داد: برنامه مان این است در دانشگاه پارک فناوری و دانش ایجاد کنیم تا دانش تولید شود و در راستای آن تجاری سازی، انتقال فناوری، بومی سازی فناوری و تربیت نیروی کار آفرین نیز در برنامه ما است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در تحقق دانشگاه سبز ما یکی از سبزترین دانشگاه های کشور هستیم و بنا داریم یک برج فناوری در این منطقه ساخته شود تا نماد فناوری باشد تا فرایند ایده تا بازار رقم بخورد.

کافی با بیان اینکه این برج تبدیل به نماد فناوری و هوشمندی این شهر می شود، اظهار امیدواری کرد با این اقدامات بتوانیم مشهد را شهری دانش بنیان و هوشمند کنیم.

پروژه راننده هوشمند برای اصلاح فرهنگ رانندگی مشهدی

همچنین حمیدرضا روحبخش مدیر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست گفت: از جمله اقدامات در توسعه دولت الکترونیک اعتماد و خرید تضمینی تولیدات شرکت ها است.

روحبخش داشتن مدل نظام نوآوری را مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای استقرار نظام نوآوری با ارائه طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار، در استان این مهم تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در کنار شتاب دهنده های خوب استان دو هدف عمده داریم، اول اینکه اقتصاد هوشمندسازی را بتوانیم توسعه دهیم و دوم اینکه مسائل خودمان را در درون دولت با تولیدات این شرکت ها برطرف کنیم.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اولین مسئله در استان مدیریت انرژی است، گفت: در این خصوص سعی بر طراحی سامانه ای است تا تمام قبوض شرکت های خدمت رسان را در آن بانک داشته باشیم، بسکمک از مسائل از طریق این سامانه در بخش قبوض بر طرف شد. در گام دوم برای تمام ساختمان های دولتی و عمومی استان و در آخر برای تمام ساختمان های شهر این سامانه را در نظر گرفته ایم.

روحبخش با اشاره به پروژه بعدی یعنی کیف پول شهروندی، توضیح داد: 11 هزار تاکسی مشهد مجهز به سامانه کیار کد هستند و پروژه های بعدی ما یکپارچه سازی کسب و کار های نوپا و راننده هوشمند است تا مسائل ترافیکی و نحوه رانندگی رانندگان را از طریق آن از سوی کنترل کنیم تا فرهنگ رانندگی مشهدی اصلاح شود.

وی اضافه کرد: طرح بعدی زیر ساخت گردشگری یکپارچه استان است تا از طریق آن تمام کسب و کار های گردشگری استان را حمایت کند.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه 253 شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اقتصاد بدون وجود بخش خصوصی به جایی نمی رسد، ما تا این لحظه کارگروه تخصصی ارزیابی دانش بنان را تشکیل دادیم که علاوه بر 253 شرکت دانش بنیان سایر استارت آپ ها هم می توانند عضو باشند.

لازم به ذکر است، در پایان این جلسه تفاهم نامه راه اندازی مرکز آموزشی- تولیدی طلا و جواهرات در خراسان رضوی بین معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و کانون صنعت، دانش و بازار و اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی و برای راه اندازی اولین امضا شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 23376

به "رشد مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی پیشرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مبتنی بر فناوری و شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی پیشرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید