رفیعی: تخلفات در محیط زیست مبنای قانونی دارد! ، مجلس یازدهم از افرادی با عزم قوی تشکیل شده ، شفافیت آرا، خواست مردم است

به گزارش مهسان بلاگ، کننده تهران در مجلس گفت: طرح شفافیت آرا یک رفتار پوپولیستی نیست، بلکه یک مطالبه عمومی و مردمی است. نمی دانم آیا از نظر آن هایی که به مجلس انتقاد می کنند، لبیک گفتن به درخواست مردم پوپولیستی است؟!

رفیعی: تخلفات در محیط زیست مبنای قانونی دارد! ، مجلس یازدهم از افرادی با عزم قوی تشکیل شده ، شفافیت آرا، خواست مردم است

گروه سیاسی خبرنگاران- محمدمهدی احمدی؛ زمانی که رهبر انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را در چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر کردند بندی مهم در این گام کاملا مشهود بود و آن اعتماد به نسل جوان انقلاب بود از این رو ما مشاهده می کنیم که مجلس جدید در گام دوم انقلاب، تشکیل شده از افراد جوان و با تجربه است؛ از این رو خبرنگاران گفتگویی با سمیه رفیعی، کننده تهران و عضو کمیسیون کشاورزی و یکی از کنندگان جوان مجلس یازدهم داشته است که مشروح آنرا را درادامه می خوانیم.

دانشجو: با توجه به اینکه مجلس یازدهم با شعار تحول در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر سر کار آمده چه اقداماتی در این راستا خواهد داشت تا این شعار به وقوع بپیوندد؟

نکته ای که هست اولا کنندگان مجلس یازدهم، مسائلی را که بیان کردند شعاری نبود بلکه تماما با واقعیت های موجود جامعه مرتبط بود. مثلا از نظر مسائل مربوط به اقتصادی بر کسی پوشیده نیست که خیلی اوضاع پایدار، ثابت و با امنیتی در جامعه حکم فرما نیست. از طرف دیگر در مسائل فرهنگی نیز از اوضاع سینما ها تا کتاب، مکتوبات و رسانه ها حال و روز جالبی ندارند؛ بنابراین این که مجلس یازدهم گفت می خواهم تحول ایجاد کنم براساس واقعیات های روز بود نه براساس شعار. ثانیا مجلس یازدهم از افرادی تشکیل شده است که دارای عزم قوی هستند تا بتوانند تحول عظیمی را در کشور ایجاد کنند.

واقعیت این است اگر اقدام جهادی انجام نشود باز درگیر همان مسائل قبلی خواهیم شد. مشاهده می کنید مجلس یازدهم در همان ابتدا تعطیلات یک ماهه را تبدیل به دو هفته کرده یا کمیسیون اقتصادی بدون توجه به تعطیلات مجلس جلسات خود را به طور مستمر با سران اقتصادی کشور برگزار می کند. به همین دلیل کنندگان در مجلس شورای اسلامی اتفاق نظر دارند که مجلس باید به حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی و سایر معضلاتی که امروز شاهد آن هستیم به صورت ضربتی و فوری وارد شود.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که وظیفه و شان مجلس نظارت و قانونگذاری است از این رو سایر قوا نیز باید به مجلس کمک کنند. یعنی باید یک وحدت در بین سه قوه ایجاد شود تا تحول عظیمی در کشور ببینیم؛ والا مجلس دارای این عزم است و تمام توانش را گذاشته است تا این مورد تحقق یابد، اما دولت و قوه قضاییه باید همراهی کنند.

طرح شفافیت آرا یک رفتار پوپولیستی نیست

دانشجو: برخی ها می گویند اعلام وصول طرح شفافیت آرا در مجلس یک رفتار پوپولیستیه آیا این مورد را شما قبول دارید؟ نتیجه این طرح در این مجلس چه می شود؟

طرح شفافیت آرا یک رفتار پوپولیستی نیست، بلکه یک مطالبه عمومی و مردمی است. نمی دانم آیا از نظر آن هایی که به مجلس انتقاد می کنند، لبیک گفتن به درخواست مردم پوپولیستی است؟ پس بگذارید بگویند پوپولیستی است.

بنده موافقم حتی صحن کمیسیون های تخصصی که تصمیم سازی مجلس در آنجا اتفاق می افتد، شفاف شود. یعنی در یک جایی تصمیماتی می گیریم که اتفاقا بسترش در کمیسیون های تخصصی است. شاید مبنای تصمیم گیری درست باشد منتهی در زندگی مردم یک طور دیگری جلوه می دهد. از این رو مردم اصلا در جریانش نبودند که چه اتفاقی می خواهد برایشان بیفتد لذا مشاهده می کنیم امنیت سرمایه گذاری، اشتغال، کسب و کار و حتی امنیت زندگی عادی و معیشت مردم دچار اختلال می شود. پس حق واضح مردم است که بدانند در مجلس چه می گذرد.

دانشجو: در کشور شاهد عدم تواز در تولید محصولات کشاورزی هستیم. به چه علت این اتفاق می افتد و مشکل کجاست؟

متاسفانه آمایش سرزمینی و نقشه جامع از اوضاع کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور موجود نیست. یعنی الگوی کشت کشور الگوی کشت سالی به سالی، مقطعی و سلیقه ای است که این الگوی کشت پایدار نیست. باید اقدامات، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در حوزه کشاورزی آینده نگرانه باشد.

ساختار وزارت کشاورزی چند ایراد دارد. بنده معتقدم کشاورزی یکی از پایه های اقتصاد کشور است و خیلی از ارکان دیگر به این مورد وابسته هستند، اما مشاهده می کنیم که متاسفانه کمتر به مسائل کشاورزی پرداخته می شود. اکنون کشاورزی ایران تماما مونتاژی است. یعنی برای تولید یک مرغ باید واکسن آنزیم یا غلاتش را از کشور های دیگر وارد کنیم. یعنی هیچ چیز آن تولید داخل نیست از این رو و با وجود تحریم باعث می شود قیمت مرغ افزایش یابد.

سوالی که هست چرا باید تمام محصولات کشاورزی کشور از خارج تامین شود؟ کشورما از نظر اقلیمی، کشوری است که دارای چهار فصل متنوع و زمین های حاصلخیزی است. چرا از این ظرفیت ها استفاده نمی شود و به جای آن مشغول وارد کردن ذرت از کشور های دیگر هستیم. اصلا می توان این موضوع را استراتژیکی نگاه کرد یعنی کشوری بخواهد تحریمان کند می تواند به ایران ذرت یا کنجاله نفروشد. از این رو کشور به مشکل خواهد خورد.

دانشجو: کمیسیون کشاورزی چه برنامه ای برای ساماندهی این بازار دارد؟

اگر قرار است انقلابی در صنعت کشاورزی، دام و طیور، شیلات، محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل صورت بگیرد. باید نگذاریم سرمایه های کشور هدر برود. اگر مجلس یازدهم روی شعارهایش پایبند باشد باید ضرب الاجعلی در این حوزه وارد شود.

یعنی ما برای انتخاب رئیس کمیسیون، اول برنامه های نامزد ها را شنیدیم هر کسی که برنامه بهتر و جامع تری می داشت، انتخاب می شد که بدین صورت هم شد. بنده به نوبه خودم نه با احدی تعارف دارم نه با کسی عقد اخوت بسته ام اگر کمیسیون کشاورزی یک زمانی غیرتخصصی رفتار کند یا مسامحه کند حتما در مقابلش می ایستم و با کسی تعارفی ندارم.

در مسئله کشاورزی همچنان که از اسمش می آید همه یاد بیل و کلنگ می افتند، در صورتی که امروز دنیا از فناوری در این مسئله استفاده می کند. کشور باید به سمت فناوری های نوین پیش برود. متاسفانه در اطفای حریق جنگل ها هم مشاهده می کنیم که از فناوری استفاده نمی کنیم و متاسفانه شاهد از بین رفتن منابع طبیعی کشور هستیم.

متاسفانه محیط زیست درگیر سیاسی کاری شده است

دانشجو: به چه علت فراکسیونی درباره محیط زیست تشکیل شد؟ و برنامه و اهداف آن چیست؟

درمحیط زیست یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که بیشتر از این که بخواهد کار تخصصی و مسئله محور باشد بیشتر دچار سیاسی کاری شد. اصولا محیط زیست تبدیل به یک محور سیاسی کاری ها شده است. در دنیا محیط زیست یک مسئله مورد استقبال و اقبال عمومی است؛ اما خب! خود این سیاسی کار کردن باعث می شود سطح محیط زیست تقلیل یابد. متاسفانه این سیاسی کاری بزرگترین ضربه را به محیط زیست کشور وارد کرده است.

در حوزه محیط زیست در کشور متاسفانه تخلفاتی صورت می گیرد که این تخلفات مبنای قانونی دارد. شما اکنون نمی توانید به متخلف بگویید چرا فلان کار را می کنی؟ چون پاسخش این است که قانون این اجازه را می دهد؛ که این ایراد قانونی بوده و نمی دانم چرا در طول این ادوار مجلس یا حتی در جلسات شورای نگهبان به این قوانین، خوب و درست پرداخته نشده است.

مثلا قانون تالاب ها که مجلس دهم این قانون را مصوب کرده که از قضا اتفاقا یکی از قوانین خیلی خوب و مورد نیاز کشور است دو سه ایراد دارد. یکی این است که آیین نامه اجرایی این قانون پیوست نشده است و یک چیزی تصویب شده، ولی در عمل اتفاق دیگری می افتد. قانون دومی که درباره محیط زیست تصویب شده است متاسفانه به ورطه اجرا درنیامده است.

دانشجو: چرا قانون هوای پاک اجرا نمی شود؟

قانون هوای پاک را به درستی اشاره کردید. اولا بنده معتقدم قانون هوای پاک یکی از مترقی ترین قوانینی باشد که در جمهوری اسلامی تصویب شده است. مسئله مهم درباره اجرا نشدن این قانون اینجاست که 32 دستگاه مستقیم و غیرمستقیم در این قانون مسئولند و نمی توان سرپرست پاکسازی هوای آلوده را پیدا کرد. لذا مشاهده می کنید این ارگان به گردن آن یکی می اندازد و بالعکس. حد و مرز و وظیفه دستگاه ها در این قانون تعیین نیست. یعنی این قانون ضمانت اجرایی یا بودجه ندارد. این قانون یک قانون جامعی است که خود به تنهایی یک مغز واحدی است.

دانشجو: حرف آخر

در مجلس یازدهم ان شا الله سعی و تلاش هایی خواهیم کرد تا مسئله نابه سامانی و آشفتگی هایی که در حوزه محیط زیست و سایر حوزه های مختلف به وجود آمده را حل و فصل کنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54986

به "رفیعی: تخلفات در محیط زیست مبنای قانونی دارد! ، مجلس یازدهم از افرادی با عزم قوی تشکیل شده ، شفافیت آرا، خواست مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفیعی: تخلفات در محیط زیست مبنای قانونی دارد! ، مجلس یازدهم از افرادی با عزم قوی تشکیل شده ، شفافیت آرا، خواست مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید