روزنامه عربی بررسی کرد: تمایل سعودی ها برای آتش بس جزئی در یمن پس از حمله آرامکو

به گزارش مهسان بلاگ، فارس نوشت: روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع آگاه، پشت پرده اخبار مربوط به تمایل ریاض به آتش بس جزئی در جنگ یمن را فاش کرد و تشریح کرد که چه شد که حمله به آرامکو انجام شد.

روزنامه عربی بررسی کرد: تمایل سعودی ها برای آتش بس جزئی در یمن پس از حمله آرامکو

روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی با عنوان حقایقی از تلاش آمریکا برای جدا کردن یمن از محور مقاومت/ هیچ مذاکراتی بدون اطمینان از متوقف شدن تجاوز وجود ندارد... و امارات عربی متحده در تیررس است پشت پرده موافقت عربستان با آتش بس جزیی در یمن را فاش کرد.

الاخبار از پروژه ویژه ایالات متحده برای منزوی ساختن ایران در منطقه خلیج فارس خبر داد و گفت: واشنگتن از عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواسته است که راه چاره های جزئی برای آتش بس در یمن را بپذیرند تا جبهه یمن در برابر هر گونه نفوذ ایران قفل شود بدون اینکه به انصار الله اجازه داده شود قدرت خود را تقویت کند.

الاخبار نوشت: پیشنهاد اصلی فرستاده های آمریکایی به عربستان سعودی روز بعد از حمله انصار الله به تاسیسات آرامکو بر اساس ارزیابی کیفی این عملیات نظامی اجرا شده است به این دلیل که متهم کردن ایران به مقصر بودن در حمله آرامکو برای بستن پرونده کافی نیست. زیرا این عملیات توسط ایران انجام نشده است، حتی اگر اسلحه ها ایرانی باشند و عملیات انصارالله حتی اگر با حمایت مشاوران ایرانی اجرا شده باشد به معنای این است که متوقف کردن این نوع عملیات نیاز به تغییر در استراتژی سیاسی یا به راه انداختن جنگی گسترده دارد.

این روزنامه افزود: براساس ساز و کار مستقیمی که توسط تیم رئیس جمهور دونالد ترامپ به تصویب رسیده است، سعودی ها و همچنین امارات عربی متحده درک کردند که واشنگتن به دلیل فقدان ضمانت پیروزی یا تغییر اساسی در موازنه قدرت از تشدید عملیات نظامی پشتیبانی نمی کند. بنابراین آمریکا از تقویت قدرت دفاعی عربستان حمایت خواهد کرد اما از انتقال به یک استراتژی جدید با عنوان کشیدن کارت یمن از دست ایران و محور مقاومت حمایت می کند.

الاخبار به نقل از یک منبع آگاه خود آورده است: ماه هاست که طرف های ائتلاف متجاوز علیه یمن تلاش می کنند عربستان سعودی را به تدوین استراتژی برای خروج از جنگ ترغیب کنند، در حالی که به دنبال دستاوردهای سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر یک تصمیم به این بزرگی هستند. آمریکایی ها بدون اینکه انتظار موافقتی از ریاض داشته باشند از طریق عمان پیام هایی به انصارالله ارسال کردند. جلساتی در مسقط با هدف فراهم آوردن بستری برای تماس مستقیم بین کنندگان ایالات متحده و مقامات انصارالله برگزار گشت.

این روزنامه لبنانی آورده است: حوثی ها که به منظور متوقف کردن تجاوز [نظامی] اصل گزینه گفت وگو را رد نمی کنند، به طرف عمانی گفتند که آنها به دنبال دریافت عکس از دیدار با مقامات آمریکایی نیستند و هر گونه تماس فقط به دلیل تماس اتفاق نمی افتد.

یمنی ها شرط خود را در دو بخش تعریف کردند: 1- رفع محاصره اقتصادی و انسانی در یمن با راه انداری مجدد فرودگاه صنعا و استفاده بی قید و شرط از بندر الحدیده و اجازه دادن برای ورود همه اشکال کمک های بشردوستانه و پزشکی و انتقال مجروحان به خارج از یمن. این حداقل چیزی است که حوثی ها در ازای پذیرش تماس مستقیم با واسطه ایالات متحده مطرح می کنند. 2- آتش بس جامع و شروع اقدامات عملی برای متوقف کردن تجاوز به یمن در ازای قطع عملیات نظامی توسط آنها در عمق عربستان سعودی است.

این منبع ادامه داد: آمریکایی ها فهمیدند که به بهانه آتش بس امکان مانور سیاسی وجود ندارد. از همین رو با سعودی ها در مورد امکان شروع مراحل عملی آتش بس صحبت کردند. اما رهبری عربستان سعودی تصور کرد که می تواند واقعیت موجود در زمین را عوض کند در حالی که درگیری ها در مرز و بقیه جبهه ها به نتیجه ای نرسید و آتش بحران در جنوب شعله ور شد.

وی افزود: در این میان امارات به دنبال باز کردن راهی بود که به آن امکان خروج تدریجی از جنگ را می داد. اماراتی ها چندین بار به تهران رفتند و برای سازماندهی خروج خود به روشی که حتی اگر از نظر سیاسی هم شده حضورشان حفظ شود درخواست کمک کردند. آنها به صراحت می گفتند که می خواهند نفوذ بزرگشان در عدن حفظ شود. پاسخ ایران این بود که امارات باید گام های عملی بردارد و مستقیماً به سمت انصارالله حرکت کند تا به توافق برسد.

الاخبار افزود: ابوظبی از عقب نشینی نیروهای خود از سواحل غربی یمن خبر داد و سپس سیستم موشکی پاتریوت را در مأرب برچید. پیش از اینکه از گروه خود در جنوب بخواهد عملیات کنترل کامل بر عدن و سایر مناطق جنوبی را شروع کند. این امر سعودی ها را برانگیخت و امارات را خائن قلمداد کرد. چنین شرایطی مستلزم مداخله آمریکا بود تا مانع اقدام امارات شود، به این دلیل که خروج امارات به معنای خاتمه ائتلاف ایجاد شده برای تجاوز به یمن و اعلام شکست در برابر حوثی ها بود.

این روزنامه نوشت: علاوه بر این ، امارات عربی متحده به ایرانی ها گفت که در موقعیت برقراری ارتباط مستقیم با حوثی ها نیست و در حال حاضر هرگز چنین اقدامی را صورت نخواهد داد. در عمل، میانجیگری امارات عربی متحده شکست خورد، اولین تلاش آمریکا هم شکست خورد و تلاش های عربستان سعودی برای انجام نبردهای بزرگ هم پیروز نشد.

الاخبار ادامه داد: راه چاره دیگر طرف های متجاوز علیه یمن تشدید عملیات های نظامی کور و محکم کردن محاصره در مناطق شاقتصادی با توقیف کشتی های حامل نفت و مواد غذایی به سمت الحدیده بود که انصارالله را به تصمیمی برای تسریع در پاسخ های مربوطه سوق داد.

منبع الاخبار آورده است: در یک لحظه مناسب منطقه ای، در شرایطی که آمریکا ایران و کشورها و نیروهای محور مقاومت را تحریم کرده است، عملیات آرامکو به وقوع پیوست. این کار به روشی انجام شد که حامل پیام هایی بزرگ بود. ایالات متحده اولین طرفی بود که جزئیات این پیام ها را دریافت کرد. این روند منجر به ایجاد تغییرات مهمی در همه طرف ها شده و درهای جدید را باز کرد.

این منبع افزود: آمریکایی ها می گویند حمله به آرامکو نشان دهنده اعتراض حوثی ها به تلاش های ناموفق برای متوقف کردن جنگ علیه آنها است و نشان دهنده یک واکنش واضح و سخت ایران نسبت به برنامه تحریم های موجود است. آمریکایی ها دریافتند که در سایه تصمیم بزرگ مبنی بر عدم درگیری نظامی بزرگ با ایران و متحدانش در منطقه راه چاره جایگزین ایجاد راهبردی است که هدف اصلی از آن ممانعت از استفاده ایران از جبهه یمن در چارچوب تقابل آن با ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) است.

به گفته این منبع، آمریکایی ها دریافتند که این کار با سرد کردن جبهه جنگ یمن انجام می شود. به این ترتیب بهانه موجود جنگ را از دست ایران خارج کرده و مانع از آن می شود که حملات بزرگ تری علیه عربستان سعودی یا علیه اهداف نفتی در جهان انجام شود. بخصوص که ایالات متحده اطلاعاتی را هم درباره احتمال حمله به تانکرهای نفتی در دریای سرخ و دریای عرب به بهانه پاسخ به محاصره یمن دریافت کرده است.

این منبع افزود: آمریکایی ها پس از عملیات بزرگ ارتش و کمیته های مردمی یمن در نجران که منجر به تسلیم بیش از دو هزار نیروی سعودی (از جمله 25 افسر و سرباز سعودی) شد از واقعیت جبهه های موجود در زمین استفاده کردند. بخصوص که چند گردان از نیروهای یمنی هم در برابر نیروهای انصار الله تسلیم شدند و برخی دیگر در اعتراض به درگیری های جنوب بین نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی و نیروهای وفادار به امارات عربی متحده از ادامه حضور در جبهه های نبرد امتناع کردند. آمریکایی ها با مقامات در مسقط تماس دریافتد و از آنها خواستند نظر حوثی ها را برای دستیابی به توافق جویا شوند.

این منابع افزود: سران انصارالله پس از رایزنی با متحدانشان تصمیم دریافتد ابتکاری را آماده کنند که هدف از آن دریافت همه کارت های مانور از دست دشمن و سرمایه گذاری روی حملاتی منحصر به فرد برای خاتمه دادن به جنگ است. بر اساس این طرح حملات موشکی و پهپادی علیه عربستان متوقف می شود، اما عربستان هم باید درباره صنعا و فرودگاه والحدیده به خواسته های انصار الله عمل کند و راه را برای مذاکراتی باز کند که هدف از آن توقف بی چون و چرای جنگ یمن باشد.

الاخبار نوشت: اما سعودی ها این ساختار را نپذیرفتند و در عوض آن یک آتش بس جزیی را پیشنهاد دادند که به موجب آن عربستان حملات نظامی علیه شهر صنعا را متوقف کرده و از حجم حملات خود علیه دیگر مناطق بکاهد و به تعدادی از کشتی های حامل نفت و کالا اجازه ورود به الحدیده را بدهد.

الاخبار آورده است: براساس اطلاعات، ایران ، انصارالله ، حزب الله و بقیه طرف های محور مقاومت در مورد آنچه اتفاق می افتد در حال رایزنی مداوم هستند و هدف آنها توقف کامل جنگ بدون شروطی سیاسی و در عین حال ناکام گذاشتن تلاش امارات برای تجزیه یمن است. از همین رو انصارالله تاکید کرد که هر ابتکاری باید همه ابعاد جنگ را در برگیرد و این موضوع را به مقامات مسقط هم ابلاغ کرد.

این روزنامه افزود: در همین ارتباط، نیروهای انصارالله فعالیت نظامی خود را در مرزهای با عربستان تقویت کرده و سلسله عملیات موفقی را به انجام رساندند. آنها بلافاصله دایره تماس های خود با قبایل و گروه های یمن در استان های جنوب تا شمال یمن را شروع کردند و جنوبی ها را هم ترغیب کردند که با پروژه امارات برای تجزیه یمن مقابله کند.

این منبع در ادامه به نقش غیرعلنی ترکیه وقطر و حزب الاصلاح (شاخه یمنی اخوان المسلمین) برای خارج کردن امارات از زیر لوای عربستان و بالا بردن سطح اعتراض به برنامه های امارات در جنوب هم اشاره کرد. گفت: این امر موجب شد امارات بیشتر تحریک شود و بگوید که در واقع هیچ عقب نشینی از یمن نداشته است بلکه صفوف نیروهای خود را بازآرایی کرده و می خواهد تسلط خود بر جنوب را مستحکم کند.

این روزنامه افزود: به همین دلیل به دولت امارات عربی متحده توسط طرف سومی هشدار داده و گفته شد در صورتی که جرأت تصمیم گیری درباره عقب نشینی از جنگ یمن را نداشته باشد باید مسئولیت حضورش در جنگ را بپذیرد.

الاخبار نوشت: این معامله بسیار ساده بود. امارات یا باید اقدامات عملی برای خروج از جنگ را شروع کند یا در انتظار ضربه ای دردناک باشد و به گفته این منبع تصمیم گسترش حملات دردناک و منحصر به فرد علیه عربستان یا امارات هنوز به قوت خود باقی است و زمان و شیوه مناسب برای انجام این حملات تعیین خواهد شد.

روز گذشته شبکه المیادین یک نوار ویدیویی منتشر کرد که نشان می داد کشتی ها، شبه نظامیان یمنی را به سواحل غربی منتقل می کرد و این پیام ادامه دخالت امارات ها در جنگ را می دهد.

در خاتمه این یادداشت آمده است: فیلم مذکور نشان می دهد که اقدامات امارات تحت کنترل و پیگرد است و کشور و تاسیسات حیاتی و نهادهای نظامی آن در تیررس نیروهای یمنی قرار دارند و مجالی برای مانوردهی نیست و مهلت اخطار رو به خاتمه است.

310311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18624

به "روزنامه عربی بررسی کرد: تمایل سعودی ها برای آتش بس جزئی در یمن پس از حمله آرامکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه عربی بررسی کرد: تمایل سعودی ها برای آتش بس جزئی در یمن پس از حمله آرامکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید