شهر کالیچی، معروف ترین جاذبه آنتالیا!

به گزارش مهسان بلاگ، شهر کالیچی در آنتالیا | kaleiçi old city

آنتالیا خود شهری بسیار زیبا و کاملا توریستی در ترکیه است و جاذبه های بسیار فراوانی در خود دارد که همگی به اتفاق یکدیگر باعث افزایش جذابیت این شهر هستند اما بعضی از مکان هایی که در این شهر هستند و امروزه آن ها را به عنوان جاذبه می شناسند، خودشان به تنهایی جاذبه هایی مجزا و دیدنی هستند و داستان و تاریخچه ای شنیدنی در پس خود دارند. شهر کالیچی در آنتالیا یکی از همین جاذبه هاست که گفتیم. کالیچی در واقع قسمتی از آنتالیا است که توریست ها و گردشگران بسیاری سالانه از آن بازدید می نمایند. این قسمت که به آن شهر کالیچی در آنتالیا می گویند، دارای سبک معماری غنی و سنتی می باشد و بسیار دیدنی است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، کالیچی آنتالیا را بهتر بشناسیم.

شهر کالیچی، معروف ترین جاذبه آنتالیا!

معرفی شهر کالیچی در آنتالیا ترکیه

شهر کالیچی در آنتالیا را خیلی ها کالیسی هم می گویند. این قسمت از شهر دیدنی آنتالیا دارای معماری بسیار سنتی و تلفیقی از هنر ساخت ساختمان و تزئینات شهری در ترکیه است. آنتالیا که خود منطقه ای تفریحی است، از سابقه تاریخی بلند و بالایی در این سرزمین برخوردار است و اصلا عجیب نیست که در چنین جایی، جاذبه ای همچون کالیچی وجود داشته باشد. بسیاری از کسانی که به آنتالیا سفر می نمایند، یکی از اهداف جاذبه گردی های خود در سفرشان را بازدید از شهر قدیمی کالیچی قرار می دهند و می خواهند با شگفتی های مقصدشان در این قسمت قدیمی و تاریخی در آنتالیا آشنا شوند.

درباره این قسمت از استان آنتالیا نکته جالبی وجود دارد. هم توریست هایی که درباره این شهر می خوانند و از آن بازدید می نمایند آن را بسیار دوست دارند و هم مردمی که در این منطقه زندگی می نمایند، بسیار برای آن ارزش قائل هستند و به نوبه خود به بهترین شکل ممکن از آن مراقبت می نمایند. کارشناسان تاریخی می گویند که شهر کالیچی در آنتالیا برای اولین بار زمانی پدید آمد که در زمان امپراتوری بزرگ و باستانی رومی ها، آن ها برای تبادلات خود به یک شهر بندری احتیاج پیدا کردند.

در واقع رومی ها برای واردات و صادرات کالاها و همچنین دیگر تبادلات رایج و مرسوم در آن موقع، این شهر را به وجود آوردند تا هم بستری مناسب برای فعالیت های تجاری آن ها باشد و هم این که ارتباط با دیگر سرزمین های دور و نزدیک را برای آنان به وجود آورد. ضمناً؛ این شهر بندری برای آنان یک فایده اساسی دیگری هم داشت! با استفاده از استحکامات و حضور در شهر جدید، آن ها می توانستند تا در برابر مردم سرزمین های شرقی نیز مصون باشند.

با این که این شهر توسط رومی ها ساخته شد اما به شدت در آن می توان از معماری به سبک عثمانی را از نزدیک مشاده کرد. در شهر کالیچی در آنتالیا می توانید تا هر چقدر که دلتان می خواهد با آثار باستانی و بازمانده های تاریخی وقت بگذرانید و آن ها را موشکافی نمایید. خوبی این منطقه در آن است که علاوه بر عثمانی ها هنوز هم می توان از آثاری که به دست رومیان در این منطقه ایجاد شده اند را به وضوح دید. درباره شهر کالیچی آنتالیا باید این را بدانید که با این که دولت ترکیه و سازمان میراث تاریخی و گردشگری این کشور برای حفظ این آثار قوانینی بسیار سرسختانه و جریمه های سنگینی وضع نموده است اما مردم با هم زیستی مسالمت آمیز در این منطقه زندگی می نمایند و کاملا هم به قوانین وضع شده توسط دولت احترام می گذارند.

با وجود این تقابل و تصمیم دو طرفه مردم و دولت است که شهر کالیچی در آنتالیا همچنان با اصالت اولیه و تاریخی خود سرپا مانده است و امروزه در زمره یکی از جاذبه های اصیل و مهم و همچنین آثار تاریخی با ارزش کشور ترکیه باقی مانده است. کالیچی و یا به عبارتی دیگر کالیسی یکی از آثار تاریخی این کشور است که شکل غالب معماری سنتی به سبک رومی ها، سلجوقیان و عثمانیان و ترکیه مردان را به خوبی می توان در آن دید. البته درباره سبک عثمانیان در کالیچی باید کمی استثنا نیز قائل شد. در واقع می توان گفت که این معماری جوری با بافت این شهر در آمیخته است که گویی اصلا با همین سبک از ابتدا بنا گذاشته شده است. تمامی کوچه های این شهر تاریخی دارای ساختاری مارپیچی و بسیار شیب دار هستند و علتش نیز به این خاطر است که کلا شهر کالیچی بر روی صخره هایی از جنس سنگ آهک، ایجاد شده است و همین باعث این شکل و ساختار خاص این شهر می گردد.

در کالیچی خانه ها از جنس سنگ، چوب و کاه و گل هستند و قدمتشان هم به دوره عثمانی ها باز می گردد. همانطور هم که گفتیم مردم بومی و ساکن در این منطقه با رعایت قوانین و همچنین مسائل پیشگیرانه در این زمینه، مواظب بافت تاریخی منطقه ای که در آن زندگی می نمایند، هستند. درباره کالیچی نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که این شهر تاریخی و قدیمی از طریق یک دیوار بسیار قدیمی دور تا دورش فرا گرفته شده است. درباره ویژگی های جغرافیایی این منطقه نیز باید بگوییم که از آن جایی که این شهر در آنتالیا قرار گرفته است، در اطرافش کوه های مرتفعی وجود دارد که معمولا بر روی آن ها برف نشسته است. البته نباید از نقش دریای مدیترانه در اطرافش گذشت که یکی از عوامل مهم جاذبه در سرتاسر آنتالیا می باشد.

شهر قدیمی کالیچی هم از آنتالیا تبعیت می نماید. آنتالیا هم به صورت کلی از اقلیم آب و هوایی ترکیب شده از کوهستانی و جریانات ملایم مدیترانه ای است. از همین رو بهترین زمان برا سفر به آنتالیا و کالیچی دقیقا زمانی است که هوا از اواخر بهار آغاز به گرم شدن می نماید. در حالت کلی هم از ابتدای بهار تا آخر پاییز بهترین زمان برای بازدید از کالیچی و آنتالیا است. البته مزیتی که سفر در فصلی همچون زمستان از آنتالیا دارد این است که؛ از آن جایی که زمستان، فصل سفر به این شهر نیست هم می توانید در خلوتی به بازدید از جاذبه های تاریخی همچون شهر قدیمی کالیچی بپردازید و هم این که کلا همه چیز برای شما ارزان تر تمام می گردد.

راه های دسترسی به شهر کالیچی در آنتالیا

برای رفتن به شهر کالیچی در آنتالیا شما می توانید 3 پیش فرض پیشنهادی را در بین گزینه های پیش روی خود داشته باشد. فرض اول این است که می توانید هر کجایی که ساکن هستید و هتلتان در آن قرار گرفته است، در همان نقطه با استفاده از برنامه های موبایلی به صورت آنلاین درخواست تاکسی نمایید و با معین شدن جای این شهر در نقشه، به راحتی خود را به آن برسانید. راهکار دوم پیشنهادی ما این است که می توانید خودتان را به مرکز شهر که توسط سلطان عبدالحمید دوم در دوره عثمانیان ساخته شده و کاله کاپیسی نام دارد برسانید و با استفاده از نقشه و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر خودتان را به شهر قدیمی کالیچی در آنتالیا برسید.

ضمناً، در سر راه شما می توانید از جاذبه های دیگری همچون برج ساعت آنتالیا، مجسمه پادشاه آتالوس که قدمتش به 150 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بعضی از دیگر جاذبه ها نیز بازدید نمایید. پس از آن هم می توانید به اوزون چارچی سوکاک بروید (توجه! همه این مسیرها را لطفا با استفاده از نقشه های آنلاین بپیمایید) و از آن قسمت از شهر دقیقا وارد کالیچی شوید. درباره راه سوم هم باید بگوییم که از آن جایی که در اطراف کالیچی هتل های خوب و نسبتا معروفی در آنتالیای ترکیه قرار گرفته است و از این رو، اگر هتل شما نزدیک به این جاذبه دیدنی و جالب بود؛ حتی پیاده هم خودتان را می توانید به این شهر تاریخی برسانید و تنها کافی است که از قسمتی به کالیچی بروید که در مقابل برج ساعت قرار گرفته است. شهر کالیچی در آنتالیا در مرکز این شهر قرار گرفته است و دسترسی به آن بسیار آسان است.

  • آدرس شهر کالیچی در آنتالیا: Barbaros Mah. Hesapci Sok. No: 30, Antalya 07100, Turkey
  • خاطرتان باشد که بازدید از این قسمت از آنتالیا رایگان است.

جاذبه های دیدنی شهر کالیچی در آنتالیا

همانطور که بارها در این مطلب تکرار کردیم که کالیچی یک شهر بوده است، بنابراین دیگر نباید برایتان عجیب باشد که بگوییم که بسیاری از جاذبه های موجود در آنتالیا در این قسمت مرکزی از شهر قرار گرفته اند. در ادامه می خواهیم بعضی از این جاذبه ها را برای شما معرفی نماییم.

  • مسجد تکلی مهمت پاشا | Tekeli Mehmet Paşa Camii

یکی از جاذبه های موجود در شهر کالیچی در آنتالیا، مسجد تکلی مهمت پاشا است که در زمان عثمانیان ساخته شده است. در این مسجد که داخلش پر است از کاشی کاری های زیبا به سبک عثمانیان، 3 عدد گنبد کوچک در جهت های شرقی، غربی و جنوبی این مسجد به همراه یک گنبد بزرگ قرار گرفته است. این مسجد در واقع در سال 1850 میلادی به عنوان یک عبادتگاه ساخته شده بوده است و از لحاظ جانمایی در پشت برج ساعت آنتالیا قرار گرفته است.

  • قلعه ساحلی کالیچی | Coastal castle kaleiçi

یکی از جاذبه هایی که در این قسمت از آنتالیا قرار گرفته است، قلعه ساحلی کالیچی است که معمولا مقصد بسیاری از گردشگران خارجی است که تصمیم به رفتن به این قسمت از شهر می گیرند، می باشد. یکی از شلوغ ترین نقاط توریسی نه تنها در کالیچی بلکه در آنتالیا، اطراف همین قلعه ساحلی است. در این جا، مقدار قابل توجهی از تفریحات مختلف آبی متمرکز شده است. در اطراف این مکان کافه ها و رستوران های مختلفی به وجود آمده است که حضور شما در آن ها، خالی از لطف نیست.

دانستنی هایی درباره شهر کالیچی در آنتالیا

  • یکی از جاذبه های فعلی آنتالیا، دروازه ای به نام هادریان (Hadrian) است که 130 سال پس از میلاد مسیح و به افتخار ورود امپراتوری روم باستان برای بازدید از کالیچی ساخته شد. امروزه دروازه هادریان را به عنوان یکی از زیباترین ساختمان های تاریخی در آنتالیا به حساب می آورند. در واقع هادریان یکی از دروازه های ورودی شهر بوده که در حال حاضر هم تنها دروازه باقی مانده در این شهر است. هادریان دارای 8 ستون است و حدس زده می گردد که 2 طبقه بوده که البته امروزه تنها یک طبقه آن باقی مانده است.
  • با این که زمان ساخت بیشتر جاذبه های تاریخی موجود در این شهر به زمان عثمانیان و یا رومی ها باز می گردد اما با این حال در نتیجه تطابق با جریان پیشرفته شدن و تغییر دوره های زمانی در ترکیه و به صورت خاص تر آنتالیا، جاذبه هایی در کالیچی وجود دارند که در قرن 19 میلادی و در دوران تشکیل جموری ترکیه و آتاترک ساخته شده و به وجود آمده اند.
  • در بخش های ابتدایی معرفی شهر کالیچی در آنتالیا گفتیم که اطراف این شهر، یک دروازه کشیده بوده اند. امروزه از این دروازه تنها 2 عدد دیوار و یک دروازه باقی مانده است.
  • بهترین سوغاتی که می توانید از این قسمت از شهر تهیه کنید، صنایع دستی است که در این منطقه ساخته و تهیه شده اند و معمولا هم از دیوار مغازه ها و سوغاتی فروشی ها آویزان شده اند.
  • از آن جا که بافت این شهر قدیمی است، بوی خاک، کاه و گلی که در روزهای بارانی از این قسمت ساطع می گردد، یکی از خصیصه های مشهور کالیچی در آنتالیا است.
  • کالیچی به داشتن رستوران هایی با غذاهای معروف ترکی و مخصوصا آنتالیایی که آن ها را با عطر و طعمی خاص سرو می نماید نیز معروف شده است.
  • اگر هر زمانی در بازدید از این قسمت از شهر احساس کردید که احتیاج به راهنما دارید، می توانید به دفاتر توریستی بسیاری که در کالیچی هستند مراجعه کنید و از راهنمایان گردشگری آنان یاری بخواهید.

منبع: kaleicioldtown.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14076

به "شهر کالیچی، معروف ترین جاذبه آنتالیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر کالیچی، معروف ترین جاذبه آنتالیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید