شیرهای پاستوریزه سمی یا سالم ؟!

به گزارش مهسان بلاگ، صحبت های یک کارشناس در خصوص آلودگی لبنیات و بخصوص شیرهای پاستوریزه در فضای مجازی جنجال بپا کرد.

شیرهای پاستوریزه سمی یا سالم ؟!

گروه مالی خبرگزاری دانشجو، روز گذشته بود که در یک برنامه تلویزیونی آلوده بودن مواد لبنی به خصوص شیرهای پاستوریزه به سم آفلاتوکسین، از سوی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران مطرح شد که به سرعت در فضای مجازی پیچید و به حد زیادی مردم را نگران کرد.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه در میان 10 کشور خاورمیانه ایران رتبه آخر را از لحاظ میزان وجود سم آفلاتوکسین در شیر را دارد گفت: بر اساس تحقیق اجرا شده 33 در صد شیرهای عرضه شده در کشور به سم آفلاتوکسین آلوده بوده اند.

به دنبال این اظهار نظر جنجالی، سازمان ملی استاندارد اظهارنظر کارشناس میهمان صدا و سیما درخصوص آلودگی شیر پاستوریزه به سم آفلاتوکسین را تکذیب و بیانیه ای در این مورد صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در کشور ما فراوری شیر و فرآورده لبنی به صورت صنعتی در سال 1333 در کارخانه شیر تهران آغاز و این کارخانه در سال 1336 با ظرفیت 45 تن در روز مورد بهره برداری نهاده شد به تدریج و با افزایش جمعیت بر تعداد واحدهای فراورینماینده نیز افزوده شد. در حال حاضر 469 واحد فراوریی در زمینه فراوری شیر پاستوریزه فعالیت دارند که از این تعداد 451 واحد فراوریی (95 درصد) پیروز به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ملی ایران شده اند و 18 واحد فراوریی نیز در مراحل دریافت پروانه نشان استاندارد هستند.

برای واگذاری پروانه، کل فرآیند فراوری از مواد اولیه تا محصول نهایی تحت کنترل و بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران قرار می گیرد و در صورت وجود هرگونه آلودگی و یا سم، به طور حتم با آن برخورد شده و از چرخه مصرف خارج می گردد. علاوه بر آن، با اجرای طرح کنترل بازار، صدها نمونه از سطح بازار در سراسر کشور خریداری و آزمایش می گردد، لذا آماری که توسط فرد به اصطلاح کارشناس داده شده، واقعیت ندارد!

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نیز با بیان اینکه حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه ترین کدکس ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، گفت: باید توجه داشت میانگین این سم حدود 50 تا 60 نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است. اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریباً بالا است چون عدد کدکس اروپا 50 نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود 100 است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن 500 نانوگرم است و با این معیار، تقریباً تمام نمونه ها قابل قبول هستند.

طبق اعلام سازمان دامپزشکی، بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته در کشور، در حال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه فراوری شیر خام رتبه 11 جهان هستیم. در حوزه تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد 1600 مرکز جمع آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند.

در این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی کنترل های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایشات لازم صورت می پذیرد و حمل و نقل شیر و فرآوردهاى آن با مدرنترین روش های بهداشتی صورت می پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده های لبنی رصد و پایش می گردد که مواد اولیه 400 کارخانه فراوری لبنیات کشور را فراهم می نمایند.

برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللى) صورت می پذیرد. تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می پذیرد.

نظر سازمان جهانی در خصوص سم آفلاتوکسین

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی آفلاتوکسین خطر جدی برای سلامتی انسان و دام دارد و ماده ای سمی است که توسط انواعی از قارچ ها که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد، فراوری می گردد.آفلاتوکسین می تواند محصولات غذایی را آلوده نموده و تهدید جدی برای سلامی انسان و دام باشد اما اگر از میزان مشخصی بیشتر نباشد خطر ندارد.

برآوردها از میزان قرار دریافت در معرض سم آفلاتوکسین نشان می دهد که میزان آن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه متفاوت است بر اساس استاندارد کدکس در کشورهای توسعه یافته هر فرد کمتر از یک میکرو گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن در روز در معرض این سم قرار گرفته است. در حالی که این رقم در بعضی از کشورهای آفریقایی از 100 میکروگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن در روز متجاوز می گردد این استاندارد درباره شیر، خشکبار و انجیر خشک بین نیم تا 15 میکروگرم بر هر کیلوگرم وزن بدن است.

چندین نوع از آفلاتوکسین که شاید بیش از 14 نوع در طبیعت وجود دارد اما 4 نوع آفلاتوکسین شامل B1، B2 ، و G1 و G2 عموماً برای سلامتی انسان و حیوان خطرناک هستند و در بیشتر محصولات غذایی یافت می شوند.

حفظ سلامت، افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از ناتوانی زودهنگام در کهولت سن از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نگردد.

بر اساس آنالیز های کارشناسی، مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است. البته مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از 130 گرم در روز به 190 گرم افزایش یافته است، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. بنابراین بنظر می رسد قبل از اظهار نظر یک فرد در رسانه ملی آن هم در چنین مسئله حساسیت برانگیزی بهتر است آنالیز های لازم صورت گیرد و صحت و سقم مسئله تایید گردد تا اینگونه با حرف های بی اساس مردم دچار نگرانی و سردرگمی نشوند!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33199

به "شیرهای پاستوریزه سمی یا سالم ؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرهای پاستوریزه سمی یا سالم ؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید