طنین آوای اینجتمه، شاه خطایی و آی جمال بی بی در خراسان شمالی

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان شمالی نوای موسیقیایی تجنیس، طرق، نوایی، اینجتمه، شاه خطایی، نالش، آی جمال، بیات چوپلاق، مقام گرایلی، حاجی قلاق، مقام حسین یار، مقام نادر، مقام نوایی، مقام پیاده یولی، مقام ذلیخا و آی جمال بی بی در خراسان شمالی طنین انداز شد.

طنین آوای اینجتمه، شاه خطایی و آی جمال بی بی در خراسان شمالی

ابوالحسن حیدری، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگاران حمایت از فراوریاتی که در حوزه موسیقی بر ظرفیت های بومی تاکید می نماید را از اولویت های این حوزه مطرح نمود و گفت: در نظر است با جمع آوری و ثبت و ضبط فراوریات این حوزه آثار و میراث ماندگار خلق و حفظ گردد که در راستای پیگیری تحقق این هدف از سال گذشته تا به امروز 8 آلبوم موسیقی مقامی و 53 تک آهنگ به همت 6 موسسه موسیقی استان فراوری شده است.

وی اضافه نمود: با توجه به شرایطی که در بحث اجرای آثار موسیقیایی حاکم بود، موسسات برای گام برداشتن در این زمینه راغب تر شدند، هر چند یکی از رسالت های موسسات علاوه بر اجرای صحنه ای موسیقی، فراوری و تکثیر آثار موسیقیایی است.

وی ضمن ابراز خرسندی از این که بیشتر موسسات در زمینه موسیقی پاپ، کلاسیک، بی کلام و مقامی ورود پیدا کردند، اضافه نمود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های معنوی و مادی از این فراوریات را در نظر دارد.

حیدری با اشاره به اینکه آلبوم های تجنیس، طرق، نوایی، اینجتمه، شاه خطایی و نالش در زمینه موسیقی مقامی از سوی موسسه نوای آویژه اترک و 12 تک آهنگ آی جمال، بیات چوپلاق، مقام گرایلی، حاجی قلاق، مقام حسین یار، مقام نادر، مقام نوایی، مقام پیاده یولی، مقام ذلیخا، ای جمال بی بی از سوی همین موسسه فراوری شد، اظهار کرد: 31 تک آهنگ و آلبوم مینیاتور و بلاچاو در حوزه موسیقی پاپ نیز توسط موسسه موسیق پارسین، 2 تک آهنگ بی کلام لحظه و ماه بلند آسمان توسط موسسه ایده گیتی فروز طرقه و 5 تک آهنگ دلبر جان، قایق ،یاحسین، فصل عاشقی و یاقوت از سوی موسسه سفیر سهره شرق فراوری شده است.

استان خراسان شمالی به دلیل بافت جمعیتی آن که ترکیبی از اقوام مختلف کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و فارس است از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86603

به "طنین آوای اینجتمه، شاه خطایی و آی جمال بی بی در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طنین آوای اینجتمه، شاه خطایی و آی جمال بی بی در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید