فوجی فیلم X-T4 با لرزشگیر سنسور و نمایشگر چرخان، معرفی گردید

به گزارش مهسان بلاگ، این همان دوربینی است که هواداران فوجی فیلم منتظر آن بودند. امروز شرکت فوجی فیلم بالاخره دوربین جدید خود یعنی مدل X-T4 را معرفی کرد که جدیدترین پرچمدار این شرکت در زمینه دوربین های بدون آینه به حساب می آید. فوجی فیلم X-T4 شباهت زیادی به نسل قبلی خود یعنی X-T3 دارد که در سال 2018 معرفی شده بود. اما فوجی فیلم سخت افزار این دوربین را شامل بهبود های زیادی نموده که باعث می گردد نسل چهارم از این دوربین ها، تبدیل به انتخابی بی درنگ برای بسیاری شده باشد.

فوجی فیلم X-T4 با لرزشگیر سنسور و نمایشگر چرخان، معرفی گردید

مهم ترین ویژگی که به این دوربین اضافه شده، لرزشگیر سنسور است. این دومین دوربین فوجی فیلم به حساب می آید که دارای لرزشگیر داخلی سنسور است و به کاربر اجازه می دهد تا با سرعت شاتر بیشتر، بتواند عکس هایی شارپ ثبت کند. با این ویژگی دیگر احتیاج نیست تا سرعت شاتر را کم تر و ISO را بالاتر ببرید تا در نور کم بتوانید عکس دلخواه را ثبت کنید. IBIS یا همان لرزشگیر داخلی سنسور، همچنین به یاری کاربرانی می آید که سراغ لنزهای ثابت فوجی مثل 35 میلی متر f/1.4 یا 56 میلی متر f/1.2 رفته اند. از آن جایی که این لنزها مثل لنزهای زوم فوجی، دارای لرزشگیر نیستند، لرزشگیر سنسور می تواند بسیار کارآمد باشد. مهم تر از همه این ها، کسانی که سراغ فوجی فیلم X-T4 برای فیلم برداری می فرایند نیز خیالشان از بابت داشتن IBIS در فیلم برداری راحت خواهد بود.

لرزشگیر سنسور استفاده شده در این دوربین، نسبت به دوربین فوجی فیلم X-H1، بهبودهای مختلفی داشته تا هم کوچک تر و سبک تر باشد و هم بتواند بهتر عمل کند. البته به دلیل وجود این لرزشگیر، بدنه دوربین X-T4 کمی از X-T3 بزرگ تر است اما شاید در نگاه اول به سختی بتوان متوجه این تغییر اندازه شد. فوجی در لرزشگیر جدید خود، به جای استفاده از فنرها برای دریافت لرزش سنسور، از آهن ربا استفاده نموده است. همچنین به گفته این شرکت، 18 لنز مانت X فوجی می توانند با این لرزشگیر جدید، تا 6.5 استاپ پایداری داشته باشند. 11 لنز باقی مانده از لنزهای فوجی نیز گفته شده تا 5 استاپ پایدارسازی به یاری لرزشگیر سنسور خواهند داشت. اگر فکر می کنید این میزان کافی نیست، فوجی فیلم یک لرزشگیر دیجیتالی هم برای این دوربین در نظر گرفته که در صورت استفاده از آن در هنگام فیلم برداری، تقریبا شاهد 10 درصد کراپ خواهید بود.

فوجی فیلم X-T4 هم همچنان قابلیت های فوق العاده X-T3 را در فیلم برداری حفظ نموده و حتی یک مورد خاص را هم به آن اضافه نموده است. در زمینه فیلم برداری 4K، می توانید در این رزولوشن با X-T4 و تا حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه و بیت ریت 400Mbps فیلم برداری کنید. فیلم برداران حرفه ای هم می توانند با فرمت 10 بیت و با پروفایل F-Log، مستقیما روی SD Card فیلم برداری نمایند. ویژگی جدید در این بخش، فیلم برداری صحنه آهسته در رزولوشن 1080P و تا سرعت 240 فریم در ثانیه است! پیش از این، X-T3 و دیگر دوربین های مطرح بازار، فیلم برداری صحنه آهسته را در همین رزولوشن و در سرعت 120 فریم در ثانیه انجام می دادند.

یک تغییر دیگر، جایگزینی پیچ تغییر حالت نوردهی در بالای دوربین، به تغییر حالت بین عکاسی و فیلم برداری است. حالا به سادگی می توان دوربین را در حالت فیلم برداری قرار داد و تنظیمات مربوط به سرعت شاتر و ISO را هم به یاری دکمه Q و رابط کاربری دوربین انجام داد نه پیچ های بالای دوربین. درواقع سوییچ کردن بین فیلم برداری و عکاسی حالا بسیار ساده تر شده و دیگر لازم نیست در منوها دنبال سوییچ کردن بین این حالت ها بگردید. X-T3 به خوبی نشان داد که چقدر دوربین خوبی برای فیلم برداری و عکاسی است و حالا X-T4 آمده تا همان راستا را به شکلی بهتر ادامه دهد.

تغییر بزرگ دیگر در این دوربین، نمایشگر اصلی آن است. حالا این صحفه نمایش هم رزولوشن بیشتری دارد (1.62 میلیون دات در مقایسه با 1.04 میلیون دات در نسل قبلی) و هم حالا بالاخره، از نوع چرخان است و می توان به صورت کامل آن را به سمت بیرون چرخاند! این نمایشگر مخصوصا ولاگرها را به سمت این دوربین جذب خواهد نمود. در نسل قبلی تنها می شد نمایشگر را به سمت بالا یا به سمت راست متمایل کرد اما حالا در هر زاویه و جهتی می توان از این نمایشگر استفاده کرد. شاید تنها کسانی که از این نوع نمایشگر ناراضی خواهند بود، عکاسان خیابانی هستند که می خواهند نمایشگر به سمت بالا خم گردد و این کار با این دوربین، ظاهری مثل عکس زیر دارد.

ویوفایندر الکتورنیکی این دوربین پیشرفت چندانی نسبت به نسل قبل نداشته که این موضوع هیچ ایرادی ندارد؛ زیرا ویوفایندر فوجی فیلم X-T3 به اندازه کافی خوب بود. اما چند حالت جدید به ویوفایندر اضافه شده که در نام تمام آن ها عبارت Boost دیده می گردد. برای مثال وقتی ویوفایندر را روی حالت Low-Light Priority Boost بگذارید، کانتراست ویوفایندر کمتر می گردد و همزمان Gain را بالاتر می برد تا بهتر بتوانید صحنه های تاریک در حال عکاسی را ببینید. یک حالت دیگر هم به نام Frame Rate Priority Boost نام دارد که ویوفایندر را به سرعت 100 فریم در ثانیه می رساند تا همه چیز روان و عالی دیده شوند. این تغییرات مطلقا روی عکس ها و ویدیوهای ثبت شده تاثیری ندارند و فقط برای بهبود کارکرد خود ویوفایندر الکترونیکی دوربین است.

بهبود بعدی در زمینه شاتر مکانیکی فوجی فیلم X-T4 اتفاق افتاده است. این شاتر حالا از نو بازطراحی شده و علاوه بر داشتن صدای کمتر (فوجی می گوید سی درصد کمتر از نسل قبل)، متوسط عمر آن هم از 150 هزار شات به 300 هزار شات رسیده است. تغییرات کوچک ظاهری دیگر هم در دوربین اتفاق افتاده که برای مثال می توانیم به تغییر محل دکمه Q یا جابه جایی دو صندلی کارت حافظه SD UHS-II اشاره کنیم. متاسفانه در راستای اضافه شدن لرزشگیر سنسور، یک قربانی در این دروبین وجود دارد و آن حذف جک 3.5 میلی متری هدفون برای مانیتور کردن صدا در هنگام فیلم برداری است. برای این کار کاربران می توانند از آداپتر تبدیل USB-C به جک هدفون که در بسته بندی دوربین وجود دارد استفاده نمایند برای مانیتور کردن صدا در حین فیلم برداری.

آخرین بهبودی که جا دارد به آن اشاره کنیم، در بخش فوکوس اتوماتیک است. فوجی فیلم می گوید که دوربین X-T4 از الگوریتم های جدید برای فوکوس اتوماتیک و دنبال کردن سوژه بهره می برد و روی چشمان افراد و حیوانات، سریع تر فوکوس می نماید. عکاسی پیاپی با شاتر مکانیکی نیز در این نسل به 15 فریم در ثانیه رسیده است که نسبت به 11 فریم در ثانیه در نسل قبلی، بهبود مهمی است. البته همچنان می توانید به یاری شاتر الکترونیکی، تا 30 فریم در ثانیه عکاسی داشته باشید. در مجموع فوجی می گوید دوربین X-T4 در هنگام عکاسی پیاپی، عملکردی سریع تر نسبت به X-T3 دارد.

در دیگر موارد، فوجی فیلم X-T4 با نسل قبلی خود یعنی X-T3 یکسان است. هر دو دوربین از سنسور یکسان 26.1 مگاپیکسلی X-Trans 4 CMOS بهره می برند. پردازنده هر دو دوربین هم X Processor 4 است. فوکوس اتوماتیک هر دو دوربین شامل 425 نقطه فوکوس فازی که روی تمام سنسور پخش شده اند می گردد و در خبرها شنیده ایم که احتمالا بعضی از ویژگی های X-T4 به صورت یک بروزرسانی نرم افزاری برای X-T3 هم عرضه خواهد شد. البته متاسفانه هنوز دوربین X-T3 پروفایل های رنگی Classic Chrome و HDR را دریافت ننموده در صورتی که دوربین جدید و فوجی فیلم X-Pro3 که مشخصات مشابهی دارند، این پروفایل ها را به همراه دارند. فوجی همچنین در دوربین X-T4 یک پروفایل جدید به نام Bleached Bypass معرفی نموده که عکس هایی با رنگ کمتر و کانتراست بیشتر فراوری می نماید.

همچون نسل قبلی، دوربین فوجی فیلم X-T4 هم با قیمت پایه 1699 دلار برای بدنه تنها به فروش می رسد. برای لنز کیت هم دو مدل در نظر گرفته شده که با کیت 18-55 قیمت دوربین به 2099 دلار و با لنز کیت 16-80، قیمت دوربین به 2199 دلار می رسد. این دوربین با یک باتری جدید هم همراه است که فوجی می گوید در حالت عادی تا 500 عکس و در حالت بهینه تا 600 عکس کاربر را همراهی می نماید. برای مقایسه کوتاه، باتری نسل قبل تا 300 عکس شارژدهی داشت. ظاهر این باتری نسبت به قبل کاملا جدید شده و این یعنی اگر کاربر فوجی هستید، باتری های قبلی شما با فوجی فیلم X-T4 سازگاری ندارد. برای شارژ این باتری نیز فوجی یک شارژر شبیه به شارژرهای موبایلی در نظر گرفته که با تکنولوژی USB-PD، دوربین و باتری را شارژ می نماید.

اینکه چه زمانی دست شما به دوربین فوجی فیلم X-T4 می رسد، هنوز جای سوال دارد. آنطور که فوجی می گوید، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا هنوز در فراوری این دوربین مشکلاتی وجود دارد. هدف این است که دوربین فوجی فیلم X-T4 را در تاریخی در ماه آوریل ببینیم اما این در صورتی است که از هیمن روزهای ابتدایی پیش خرید را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است عرضه این دوربین تاخیر بیشتری داشته باشد. حتی دوربین فوجی فیلم X100V که اخیرا معرفی گردید هم با چنین مسئله ای روبرو است و در حال حاضر، به سختی می توان آن را پیدا کرد.

در نهایت، فوجی می توانست به اضافه کردن لرزشگیر سنسور و نمایشگر چرخان به همان ترکیب X-T3، یک دوربین جدید معرفی کند اما آن ها فقط به این موارد بسنده نکردند. با X-T4 شما هم مکانیزم شاتر بهتری دارید، هم فوکوس اتوماتیک بهتری دارید و هم فیلم برداری صحنه آهسته 240 فریم در ثانیه را خواهید داشت! البته که سنسور و پردازنده این دوربین با نسل قبل تفاوتی ندارد اما اگر X-T3 ندارید و به دنبال خرید یک دوربین هستید، بدون شک فوجی فیلم X-T4 انتخابی هیجان انگیز و مناسب است.

در نهایت، سال جاری هم به نظر سال هیجان انگیزی برای دوربین های بدون آینه است. فوجی که با دست پر به میدان آمده و به زودی کانن با R5 هم به این بازار حمله خواهد نمود. باید ببینیم بالاخره چه کسی می تواند سلطه سونی به این بازار را انتها دهد. شما درباره فوجی فیلم X-T4 چه فکر می کنید؟

منبع: TheVerge

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36868

به "فوجی فیلم X-T4 با لرزشگیر سنسور و نمایشگر چرخان، معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوجی فیلم X-T4 با لرزشگیر سنسور و نمایشگر چرخان، معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید