قیمت مصوب مرغ با توجه به میزان تامین نهاده دولتی، عادلانه است

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار ضمن تشریح آخرین شرایط تامین نهاده های دامی، گفت مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی واردات انواع نهاده های کشاورزی و دام و طیور با وزارت جهاد کشاورزی است.

قیمت مصوب مرغ با توجه به میزان تامین نهاده دولتی، عادلانه است

به گزارش مهر، عباس قبادی در خصوص تأمین نهاده های دامی، گفت: با توجه به مصوبه ابلاغی معاون اول رئیس جمهوری در بیستم فروردین ماه امسال و معین سهم ارزی هر یک از دستگاه ها برای اختصاص ارز 4200 تومانی و خصوصاً نهاده های دامی، برنامه زمانبندی احتیاج ماهانه بر اساس مقدار و میزان تخصیص و تأمین ارز مورد احتیاج برای فراوری محصولات پروتئینی، تنظیم و مکرراً به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار اضافه نمود: 5 قلم کالای اساسی بیش از 80 درصد وابسته به واردات است که در این رابطه میزان و زمان تأمین آن برای حفظ استمرار فراوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تا قبل از ابلاغ مصوبه جلسه مورخ 11 آبان ماه امسال، ستاد مالی دولت، وزارت صمت متولی تأمین کالاهای اساسی و ضروری مورد احتیاج بود که بعد از تاریخ مذکور عملاً مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی واردات انواع نهاده های کشاورزی و دام و طیور و همچنین مسئولیت در فراوری، تأمین، عرضه و تنظیم بازار محصولات نهایی از جمله مرغ و تخم مرغ تا مرحله عمده فروشی به قیمت مصوب بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت با بیان اینکه بیشترین مصرف نهاده ها در فراوری محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ است، گفت: حسب گزارشات حوزه های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم تحویل نهاده ها به دامداران، با توجه به میزان سرانه مصرف (31 کیلوگرم)، احتیاج کشور به گوشت مرغ 2580 هزار تن بوده که با احتساب ذخایر استراتژیک (70 هزارتن)، احتیاج کشور 2650 هزار تن برآورد می گردد.

وی اضافه نمود: در ابتدای سال حسب گزارش وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی 125 میلیون قطعه جوجه ریزی ماهانه، میزان فراوری گوشت مرغ مورد احتیاج 2750 هزارتن اعلام شد.

قبادی ادامه داد: برای فراوری 2750 هزار تن گوشت مرغ، ذرت مورد احتیاج 4500 هزارتن و کنجاله سویا مورد احتیاج 2250 هزار تن است.

این مقام مسئول توضیح داد: همچنین طبق گزارشات مکتوب از سامانه سماسط وزارت جهاد کشاورزی، به طور میانگین ماهانه 110 میلیون جوجه ریزی صورت پذیرفته که در 8 ماهه گذشته میزان کنجاله و ذرت مورد احتیاج این میزان فراوری به ترتیب 1320 هزار تن و 2640 هزار تن است.

وی اضافه نمود: بر این اساس، میزان تأمین ذرت طی 8 ماهه امسال 6456 هزار تن بوده است (6385 هزارتن واردات و 71 هزار تن از محل ذخایر) و میزان تأمین کنجاله طی 8 ماه امسال 2490 هزارتن (1040 از محل دانه وارداتی، 900 هزار تن از محل کنجاله وارداتی و 550 هزار تن از محل ذخایر) است. البته بخشی از این نهاده های تأمین شده، صرف فراوری لبنیات و گوشت قرمز شده است.

قبادی گفت: با عنایت به آنالیز های اجرا شده بر اساس میزان تأمین ذرت و کنجاله طی 8 ماه امسال، باید قیمت گوشت مرغ در سطح خرده فروشی بر اساس قیمت های اعلامی برابر هر کیلوگرم مصوب 20,400 تومان توزیع گردد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 73133

به "قیمت مصوب مرغ با توجه به میزان تامین نهاده دولتی، عادلانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مصوب مرغ با توجه به میزان تامین نهاده دولتی، عادلانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید