متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران :با آغاز فصل سرما بار دیگر هوای کلان شهرها تاریک شده است؛ موضوع تکراری هر سال که چاره ای برای آن نیز اندیشیده نمی گردد. در این میان چند سالی است که کیفیت بنزین در حد مطلوبی ارتقا یافته و توانسته مهر تایید سازمان استاندارد را اخذ کند اما همچنان وجود خودروهای فرسوده بر سیاه شدن کلان شهرها دامن می زنند.

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، با توجه به بهره برداری از طرح های پالایشگاهی و در راس آنها، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فراوری بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5، اتهام آلودگی به بنزین دور از انتظار است.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز پیش از این گفته بود که در این دولت درباره کمیت و کیفیت بنزین کوشش فراوان شده و اکنون بنزین فراوریی ما یورو 4 است و کاهش روزهای آلوده در سال گذشته نیز این ادعا را تایید می نماید.

طبق آخرین آمار ارائه شده در این راستا اکنون ظرفیت فراوری بنزین ایران روزانه 112 میلیون لیتر است که از این میزان 91 میلیون لیتر با استاندارد یورو 4 و 5 فراوری می گردد که نشان دهنده سهمی 81 درصدی در این بخش است. در واقع مسئولیت کنترل کیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و کنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که بارها کیفیت بنزین فراوریی از سوی سازمان استاندارد مورد تایید قرار گرفته است.

خودروهای فرسوده، متهم ردیف اول

در این میان انگشت اتهام همچنان به سمت خودروهای فرسوده است آنطور که اعلام شده در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار خودروی فرسوده و 9 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می نماید که آلودگی زیادی دارند و آنطور که مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - اعلام نموده، در حال حاضر در کلانشهرها بنزین یورو 4 و 5 استفاده می گردد ولی زمانی که این سوخت وارد خودروهای معمولاً قدیمی می گردد، حجم مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش داده و نقش آن را در فراوری آلایندگی بالا می برد.

وی با تاکید بر اینکه ما در کشور به لحاظ استاندارد بودن سوخت نگرانی که حدود 15 سال گذشته داشتیم را دیگر نداریم چون در آن موقع ما از محصولات پتروشیمی استفاده می کردیم، اظهار کرد: با وجود سوخت استاندارد ولی همچنان متوسط حجم مصرف سوخت بالا است، این مصرف بالای سوخت باعث می گردد تا این حجم بالای مصرف در خودروهای فرسوده نقش سوخت را هم در آلایندگی بالا ببرد. اگر شما بهترین سوخت را هم داشته باشید ولی میانگین مصرف شما بین 10 الی12 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهرها باشد (در حالی که استاندارد آن در جهان حداکثر 6 لیتر است) این موضوع منجر به فراوری آلاینده می گردد و باعث می گردد تأثیر سوخت در آلایندگی زیاد گردد.

تکیف خودروهای فرسوده چه می گردد؟

این در حالی است که در دولت یازدهم و طبق مصوبه هیات وزیران، خودروساز داخلی باید در ازای فراوری هر خودرو با مصرف سوخت بالای هشت و نیم لیتر، یک خودرو فرسوده از رده خارج می کرد. این مصوبه اصلاحیه خورد و قرار شد خودروساز در ازای فراوری خودرو با مصرف سوخت بین هشت تا 10 لیتر، یک خودرو را اسقاط کند و در ازای فراوری خودروی با مصرف سوخت 10 لیتر به بالا، دو خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

این مصوبه در ابتدای دولت دوازدهم، حذف و ماجرا کلاً به فراموشی سپرده شد اما مجلس شورای اسلامی در این حوزه ورود نموده و با شرایط جدید، برای خودروهای داخلی نیز طرح اسقاط احیا شد، چون این معقول نبود که در قبال واردات خودروهای خارجی که دارای استانداردهای روز جهان هستند؛ اسقاط داشته باشیم، اما خودروهای داخلی از اسقاط مصون باشند.

قانون جدید دولت نیز این بود که کارت سوخت به خودروهای فرسوده تعلق نگیرد، به همین دلیل در ابتدا، یک کارگروه برای آن تشکیل و در نهایت تصمیم قطعی در این باره گرفته شد و براساس آیین نامه هیات دولت، کارت سوخت خودروهای دارای شرایط فرسودگی ابطال می گردد.

به طور کلی براساس آیین نامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر 25 سال، سواری دولتی با عمر 15 سال، تاکسی با عمر 10 سال، مینی بوس با عمر 15 سال، اتوبوس درون شهری با عمر 10 سال، اتوبوس برون شهری با 15 سال، کامیون و کشنده با 15 سال عمر، وانت با 15 سال، موتورسیکلت با 10 سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت 25 سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می شوند. براساس این تصمیم که از سال 1388 تا به امروز در جریان است، تمام وسائل نقلیه ای که شامل این قانون می شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده نمایند.

کارشناسان چه می گویند؟

البته به جز این، دولت برنامه هایی را برای تاکسی های فرسوده و خودروهای دولتی در نظر گرفته تا شاید از این طریق بتوان میزان آلودگی ها را در پایتخت در حد قابل توجهی کاهش داد اما با این وجود بازهم شاهد آلودگی در کلان شهر ها هستیم.

عبدالرضا امینی - کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی - در این باره گفت: باتوجه به شیوع کرونا و منع تردد انتظار می رفت که سال جاری شاهد آلودگی در تهران و کلان شهر ها نباشیم اما با این وجود دو فاکتور اصلی برای آلودگی هوا در نظر گرفته می گردد که شامل کاتالیزور خودروهای داخلی و کیفیت سوخت می گردد.

وی با بیان اینکه خودرورسازان ممکن است گاهی اوقات خودروها را با قطعات ناقص وارد بازار نمایند، اظهار کرد: علاوه بر ابهاماتی که در خصوص خودروهای داخلی وجود دارد باید کیفیت بنزین نیز مورد نظارت دقیق قرار بگیرد چراکه نمی توان علت این مساله را آلودگی کارخانه ها دانست چراکه فعالیت آن ها نیز اکنون کاهش یافته است.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کلان شهر ها، گفت: قطعا عامل اصلی آلودگی هوا خودروهای نفرسوده هستند، بسیاری از قطعات خودروهای فرسوده از بین رفته است و ممکن است قطعات آن وجود نداشته باشد و نصب قطعات بی کیفیت نیز می تواند در آلودگی هوا نقش زیادی داشته باشد.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت و مجری این پروژه ملی با تاکید بر اینکه به دلیل افزایش قیمت خودرو نگاه به این وسیله سرمایه ای شده است، توضیح داد: در مجموع باید نقش خودروهای فرسوده را در آلودگی هوا پر رنگ دانست البته در این میان رانندگی نامناسب مردم نیز می تواند عامل دیگری بر آلودگی هوا باشد.

به گفته وی، در بسیاری از کشورها هنگامی که چراغ راهمنمایی و رانندگی قرمز می گردد افراد خودروهای خود را خاموش می کننند که چنین چیزی در ایران عملا وجود ندارد و همین مساله نیز بر آلودگی تاثیر دارد، به همین دلیل باید بسیاری از این عوامل را در کنار هم گذاشت و به دنبال اصلاح آن رفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 72554

به "متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید