میکروب های روده در پیشگیری از بیماری ها چه نقشی دارند؟

به گزارش وبلاگ دوربین دیجیتال، افراد معمولا به نقش میکروب های موجود در روده ـ میکروبیوم ـ در بهبود شرایط سلامتی توجه چندانی ندارند.

میکروب های روده در پیشگیری از بیماری ها چه نقشی دارند؟

به گزارش وبلاگ دوربین دیجیتال به نقل از ایسنا، تعداد قابل توجهی باکتری در بدن وجود دارد که کارنمودهای آنها متفاوت است. این باکتری ها علاوه بر یاری به کنترل التهاب و درمان سرطان، میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی را نیز کنترل می نمایند و همچنین سبب تقویت خلق و خو می شوند.

زمانی که تعادل میکروبیوم در بدن از بین می رود به این مفهوم است که بعضی انواع و گروه های باکتریایی بر باکتری های دیگر غلبه می نماید. در این شرایط عملکرد مطلوب آن ها مختل می گردد و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده ای از بیماری ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و بسیاری از بیماری های دیگر منجر می گردد.

اختلاف نظرهای متعددی در خصوص راهکارهای موثر در برخورداری از میکروب های سالم در روده که در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها نقش موثر دارد، مطرح شده با این حال در یک موضوع توافق نظر وجود دارد و این که بدن انسان به میکروبیوم متعددی احتیاج دارد که بتواند به سرعت با انواع گسترده ای از مواد غذایی مصرفی تطابق پیدا کند.

بعضی از راهکارها برای برخورداری از میکروبیوم سالم و متنوع بدین توضیح است:

  • مصرف میوه و سبزی

در حالی که تمامی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی می تواند بر میکروبیوم روده اثر بگذارد، فیبر خوراکی در شکل گیری میکروبیوم سالم تاثیر دارد. مصرف میزان قابل توجه و متعدد از میوه ها و سبزی ها در تغذیه باکتری های سالم در روده بسیار موثر است.

  • افزودن نشاسته مقاوم

بسیاری از ترکیبات نشاسته ای موجود در رژیم غذایی همچون نان سفید و پاستا به سرعت تجزیه و جذب می گردد. اما بخشی از این نشاسته در برابر هضم مقاوم است و همچون یک فیبر خوراکی عمل نموده و باکتری های موجود در روده را تغذیه می نماید. تاثیر نشاسته های مقاوم در حمایت از تمامی عملنمودهای میکروبیوم روده شناخته شده است. سیب زمینی و حبوبات از جمله منابع نشاسته های مقاوم اند.

  • مصرف فیبرهای غذایی مختلف

نه تنها تمامی میکروبیوم های روده بلکه تمامی فیبرها مشابه نیستند. بعضی از فیبرها و میکروبیوم ها بهتر از انواع دیگر ترکیب می شوند. به همین دلیل ضروری است افراد آنالیز نمایند که چه نوع فیبرهای خوراکی باعث می گردد روده از سلامت بهتری برخوردار گردد.

  • ورزش کردن

انجام مرتب حرکات ورزشی نه تنها برای سلامت قلب بلکه برای سلامت روده توصیه می گردد. مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته نشان می دهد بعضی از لاکتات تولیدشده در حین ورزش کردن بر بعضی از میکروب های روده اثر می گذارد هرچند چرایی و چگونگی آن معین نیست.

  • افزودن خوراکی های حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی

خوراکی های حاوی پروبیوتیک موادی اند که وجود انواعی از میکروارگانیسم ها در آن ها مشاهده می گردد که برای سلامت مفیدند. انواع مختلفی از میکروارگانیسم های مفید وجود دارند که به مواد غذایی از قبیل ماست اضافه می گردد یا به طور طبیعی در غذاهای تخمیرشده وجود دارند.

منبع: همشهری آنلاین

به "میکروب های روده در پیشگیری از بیماری ها چه نقشی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروب های روده در پیشگیری از بیماری ها چه نقشی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید