نصب آنتن موبایل مخابرات احیای راستا تاریخی ورزنه را دچار مشکل کرد

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، نصب آنتن موبایل مخابرات احیای راستا تاریخی ورزنه را دچار مشکل کرد.

نصب آنتن موبایل مخابرات احیای راستا تاریخی ورزنه را دچار مشکل کرد

نیشخند یک دکل به مسجد تیموری

ورزنه، آخرین جایی است که زاینده رود از آن عبور می نماید و بعد به تالاب گاوخونی می ریزد؛ شهری پر از آثار باارزش تاریخی که معروف به نگین شرق اصفهان است. در ورزنه مسجد جامعی وجود دارد که گفته می شود بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی بناشده، اما معماری کنونی آن به دوره تیموریان برمی شود.

امسال، اداره مخابرات اقدام به نصب یک آنتن موبایل (BTS) در حریم مسجد جامع ورزنه نموده است. احمد شهباز، مدیر پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ورزنه در پاسخ به پرسش آیا پیش از نصب این دکل در حریم مسجد جامع ورزنه، اداره مخابرات از اداره میراث فرهنگی استعلام و نظرخواهی نموده است؟ گفت: آنتن 35 متری که مخابرات در 120 متری مسجد جامع ورزنه نصب نموده، نه تنها در حریم درجه یک این بنای تاریخی قرار گرفته است، بلکه حریم منظری آن را نیز تحت الشعاع قرار داده است. ضمن اینکه به دلیل وجود آثار باارزش تاریخی در ورزنه، بافت آن مصوب است و طرحی برای احیای راستا آب انبار تا مسجد و کاروانسرا نیز در نظر گرفته شده بود که اکنون این سایت تلفن همراه در راستا آن نصب شده و می تواند برای طرح احیا مشکل ایجاد کند.

او در ادامه اظهار کرد: در مرحله نخست درخواست توقف عملیات را به دادگاه عمومی ورزنه ارائه شد، اما با توجه به اینکه شرکت مخابرات مدعی دریافت استعلام از میراث فرهنگی بود، کار نصب سایت تلفن همراه متوقف نشد.

مدیر پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ورزنه یادآور شد: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان 22 مهر با ارسال نامه ای خاطرنشان کرد که با توجه به قرارگیری موقعیت پیشنهادی در حریم مسجد جامع و عدم استعلام از این اداره کل و ضوابط و مقررات محوطه ها و حرایم بناهای تاریخی، هرگونه اقدام به نصب آنتن و سایت تلفن همراه در حریم منظری و کالبدی مسجد جامع ممنوع است و پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

شهباز گفت: به اتکای این نامه که معین می نماید استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی پیش از نصب آنتن انجام نشده، میراث فرهنگی بار دیگر در دادگاه مذکور طرح شکایت نموده و پفراینده اکنون در حال آنالیز و رسیدگی قضایی است.

شاهین ملک زاده، رئیس روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان متن زیر را در اختیار خبرنگار قرار داد:

با سلام و تحیّت، پیرو پیگیری های آن خبرگزاری محترم در مورد نصب آنتن های موبایل مخابرات (BTS) در شهرستان ورزنه، موارد زیر جهت استحضار و اطلاع رسانی به عموم شهفرایندان معزز ورزنه تقدیم می شود:

1. با عنایت به شرایط ویژه بیماری کرونا و لزوم برگزاری تمامی کلاسهای آموزشی دانش آموزان و دانشجویان عزیز به صورت برخط (آنلاین) و همچنین افزایش چشمگیر میزان مصرف اینترنت در سایر مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و همچنین محدودیت شبکه همراه استان، متأسفانه در مناطق وسیعی از شهرهای استان اصفهان شاهد انسداد ترافیک در سرویس های مکالمه و اینترنت شبکه همراه هستیم و با فرایند فعلی بزودی در مناطق بسیاری از استان با اختلال جدی در ارائه سرویس مخابراتی روبرو خواهیم شد.

2. تنها راهکار این مشکل، نصب سایت های موبایل و آنتن های مخابراتی (BTS) در نقاط مختلف استان در کوتاهترین زمان ممکن است، که علیرغم تحریم های ظالمانه دشمنان و کمبود تجهیزات جهت توسعه و ارتقای شبکه، به حمد الهی با پیگیری های مؤثر مخابرات منطقه اصفهان و بذل عنایت و همراهی صمیمانه شرکت مخابرات ایران، تجهیزات لازم تهیه و طراحی مناسبی توسط مهندسین خدوم مخابرات منطقه اصفهان برای افزایش 50 درصدی ظرفیت ترافیک در سطح استان صورت پذیرفته است.

3. با توجه به اهمیت سلامتی شهفرایندان و طرح بعضی از مباحث غیرکارشناسی در زمینه امکان ضرر احتمالی آنتن های مخابراتی (BTS)، مدیریت مخابرات استان، مکاتبه ای با آزمایشگاه بهداشت حرفه ای استان اصفهان در مورد اندازه گیری میدانهای الکتریکی و مغناطیسی در کنار دکل های مخابراتی تلفن همراه، به عمل آورد، که طبق نظر کارشناسان خبره این آزمایشگاه، مقادیر اندازه گیری شده از حد آستانه مجاز نیز کمتر بوده و از این نظر هیچ گونه ضرری برای مجاورین با این تجهیزات مخابراتی وجود ندارد.

4. همچنین با توجه به مکاتبه مدیرکل امور حفاظت در برابر اشعه کشور در مورد اندازه گیری میدان های الکتریکی و مغناطیسی در کنار دکل های مخابراتی تلفن همراه، تقریباً شدت این میدانها حتی در فضای زیر آنتن های مذکور یک صدم حد استاندارد، طبق آخرین استانداردهای جهانی بوده، لذا نصب آنتن های مخابراتی از نظر حفاظت در برابر اشعه های مضر نیز بلامانع است.

5. با عنایت به پروانه اشتغال شرکت ارتباطات سیار ایران از سازمان انرژی اتمی ایران دفتر حفاظت در برابر اشعه، کلیه فعالیت های مخابرات در سراسر ایران زیر نظر کارشناسان این سازمان و همچنین سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور بوده و بر اساس بالاترین استانداردهای بین المللی انجام می پذیرد! لذا نصب تجهیزات BTS مخابرات در محوطه پارک شهرداری در شهرستان ورزنه نیز با رعایت فاصله لازم و براساس استاندارهای مورد تائید مراجع ذیصلاح، توسط کارشناسان خبره مخابرات منطقه اصفهان صورت گرفته و کوچکترین جای نگرانی برای مردم متدین عزیز آن خطه وجود ندارد.

در سرانجام بدیهی است، مخابرات منطقه اصفهان تمامی مساعی خود را برای برطرف مسائل موجود و اصلاح، توسعه و ارتقای شبکه جهت بهره مندی مردم عزیز استان از بهترین و بالاترین امکانات مخابراتی بکار برده و در این زمینه نیازمند همکاری و همراهی هر چه بیشتر همشهریان گرامی و تمامی سازمان ها، ارگان ها و مسئولین خدوم استان است؛ که مسلما جراید و رسانه ها از جمله آن خبرگزاری محترم، نقش بسزایی در این زمینه دارند.

آنچه در این متن بر آن تأکید شد، ضرورت نصب آنتن است که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی دانش آموزان و دانشجویان به صورت آنلاین، همچنین افزایش چشمگیر میزان مصرف اینترنت در سایر مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و محدودیت شبکه همراه استان، امری پذیرفتنی است، اما این سؤال نیز همچنان به قوت خود باقی است که آیا هیچ نقطه بهتری را نمی شد در شهرستان ورزنه برای نصب این آنتن پیدا کرد؟ در متن گفته شد، نصب تجهیزات BTS مخابرات در محوطه پارک شهرداری در شهرستان ورزنه با رعایت فاصله لازم و براساس استاندارهای مورد تائید مراجع ذیصلاح، توسط کارشناسان خبره مخابرات منطقه اصفهان صورت گرفته و از آنجا که از کارشناسان میراث فرهنگی در این باره نظرخواهی نشده، به نظر می رسد که تمرکز اداره مخابرات تنها بر رعایت فاصله آنتن تا خانه مردم بوده و مسئله رعایت فاصله متناسب با حریم مسجد جامع تاریخی ورزنه مغفول مانده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 68253

به "نصب آنتن موبایل مخابرات احیای راستا تاریخی ورزنه را دچار مشکل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب آنتن موبایل مخابرات احیای راستا تاریخی ورزنه را دچار مشکل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید