نگرانی شدید آمریکا از توافق ایران و چین

به گزارش مهسان بلاگ، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفته دولت این کشور توافق همکاری میان ایران و چین را به دقت رصد می نماید.

نگرانی شدید آمریکا از توافق ایران و چین

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفته دولت این کشور توافق همکاری ایران و چین را به دقت رصد می نماید.

استفن بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که با موضوع آنالیز رقابت میان آمریکا و چین برگزار گردید این اظهارات را بیان کرد.

بیگان گفت: علاوه بر این، ما به دقت در حال رصد شراکت جامع مالی و امنیتی بین ایران و چین هستیم. این توافق، در صورت نهایی شدن می تواند به ایران برای افزایش هزینه در زمینه بلندپروازی های نظامی و فعالیت های مخرب خود در منطقه خاورمیانه یاری کند.

سند توافق همکاری ایران-چین این روزها به یکی از دغدغه های اصلی رسانه ها و تحلیلگران آمریکا و همچنین مقام های دولت این کشور تبدیل شده است.

پیش نویس برنامه 25 ساله همکاری های جامع ایران و چین چندی پیش به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده و وزارت خارجه مأمور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند حوزه های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، مالی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می گردد.

یکی از مفاد این سند، توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی است. همچنین در این سند بارها به طرح عظیم چین به نام یک کمربند- یک راه (طرحی بر بستر راستا جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی، از فواید مالی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57015

به "نگرانی شدید آمریکا از توافق ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی شدید آمریکا از توافق ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید