همه پرسی در مصر ، السیسی تا 2030 در قدرت می ماند؟

به گزارش مهسان بلاگ، مردم مصر روزهای 20 تا 22 آوریل به پای صندوق های رای می روند تا به اصلاح قانون اساسی رای دهند. یکی از بندهای این اصلاحات، دوره ریاست جمهوری را از 4 به 6 سال افزایش می دهد.

همه پرسی در مصر ، السیسی تا 2030 در قدرت می ماند؟

مردم مصر برای شرکت در همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور روزهای 20-22 آوریل به پای صندوق های رای می روند.

پس از آن که مجلس مصر روز سه شنبه به این اصلاحات رای مثبت داد، اکنون قرار است مردم این کشور برای تایید یا رد این تغییرات به پای صندوق های رای بروند.

از جمله بندهای این اصلاحات افزایش مدت دوره ریاست جمهوری از 4 به 6 سال است. در ماده 140 بند اول قانون اساسی اصلاح شده آمده است که رئیس جمهوری برای دو دوره شش ساله بعد از انتها دوره سلف خود می تواند انتخاب گردد. همچنین رئیس جمهوری نمی تواند برای بیش از دو دوره متوالی در انتخابات شرکت کند.

این اصلاحات می تواند زمینه حضور عبدالفتاح سیسی را تا سال 2030 فراهم سازد. آقای سیسی در سال 2018 به قدرت رسید و مطابق قانون کنونی در سال 2022 دوره او به انتها می رسد اما با تغییرات قانون اساسی او می تواند دو سال بیشتر یعنی تا سال 2024 به عنوان رئیس جمهوری حضور داشته باشد و بعد از آن نیز با شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اش می تواند تا سال 2030 قدرت را در دست داشته باشد.

ترکیب فعلی مجلس مصر در سال 2016 شکل گرفت و اغلب نمایندگان را اعضای طیف های نزدیک به رئیس جمهور سیسی تشکیل می دهند.

از جمله دیگر نتایج اصلاح قانون اساسی در مصر افزایش قدرت نظارتی دستگاه اجرایی بر قوه قضاییه و نیز نهادینه سازی نقش سیاسی در ارتش عنوان شده است.

این در حالیست که سازمان های حقوق بشری با این اصلاحات مخالفند چرا که زمینه را برای اقتدارگرایی بیشتر دولت حاکم در این کشور هموار می سازد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8269

به "همه پرسی در مصر ، السیسی تا 2030 در قدرت می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه پرسی در مصر ، السیسی تا 2030 در قدرت می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید