واگذاری ها به نفع بخش عمومی غیردولتی یا خصولتی ها انجام می شود

به گزارش مهسان بلاگ، خصوصی سازی در ایران چه مشخصه ای باید داشته باشد و چرا از فرایند اجرای آن رضایت وجود ندارد؟ آرش علوی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می گوید: خصوصی سازی در عمل با چند مشکل جدی روبرو است؛ اولین مسئله این است که بخش خصوصی در ایران چندان قوی نیست. دلیل اصلی ضعف بخش خصوصی این است که دولت ها در ایران به بخش خصوصی اعتماد ندارند و در تمام تصمیم گیری های خود به طور نانوشته قصد دارند که اجازه ندهند بخش خصوصی بزرگتر و قوی تر شود.

واگذاری ها به نفع بخش عمومی غیردولتی یا خصولتی ها انجام می شود

علوی به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: وقتی بخش خصوصی قوی نیست به این معنی است که در عمل نمی تواند در زمان واگذاری ها بخواهد بنگاه های واگذار شده بزرگ را خریداری کند. بنگاه های خصوصی در برخی ابعاد توانایی خرید بنگاه های بزرگتر را ندارند. مثلا اگر زمانی ایران خودرو یا سایپا واگذار شود هیچ بخش خصوصی توانایی خرید آن را نخواهد داشت.

او ادامه می دهد: با این شرایط خصوصی سازی در عمل به شعار تبدیل می شود و جایی برای حضور بخش خصوصی باقی نمی ماند؛ درنهایت شرکت های خصولتی این جای خالی را پر می کنند. مثلا شرکت مخابرات واگذار شده اما بخش خصوصی آن را اداره نمی کند.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران می گوید: وقتی عدم شفافیت در نحوه عرضه و روش های واگذاری وجود داشته باشد و گلوگاه ها و نقاطی برای سوء استفاده باشد نتیجه همین شرایط امروز خواهد بود.

او تاکید می کند: سالهاست بخش خصوصی از فرایند خصوصی سازی انتقاد می کند ولی کسی به این موارد نه تنها پاسخ نداده بلکه یک سری اختیارات هم به برخی سازمان ها داده شده که از تصمیم سازمان خصوصی سازی حمایت نشود و یا برخی تصمیم آن سازمان برای واگذاری ابطال شود.

علوی ادامه می دهد: در بسیاری موارد قیمت های اعلام شده برای واگذاری، قیمت های رقابتی نبوده ولی باز هم به بهانه های متعدد واگذاری اجرا شده است. البته ممکن است مشتری های متعددی هم وجود نداشته باشد.

او معتقد است: به روش های مختلف مشتری های یک پروژه بزرگ و مهم که امکان حضور بخش خصوصی هم در آن وجود دارد با برچسب عدم اهلیت و سایر موارد، رد صلاحیت می شوند. وقتی بخش خصوصی با چنین موانع و مشکلاتی روبرو می شود زمینه و بستر برای تنها بازیگر صحنه فراهم می شود و نتیجه این می شود که واگذاری ها نه به بخش خصوصی که به نفع بخش عمومی غیردولتی یا خصولتی ها انجام می شود.

او ادامه می دهد: باید جایی تصمیم جدی بگیرند و این تصمیم جدی واگذاری با شفافیت است؛ در صورت شفافیت، گردش آزاد اطلاعات را در رسانه ها و در افکار عمومی و ذی نفعان شاهد خواهیم بود و ممکن است فساد در این مواقع کمتر اتفاق بیفتد. باید تضمینی وجود داشته باشد که واگذاری با شفافیت اجرا شود.

به گفته علوی گاهی نهاد فرادستی معامله را به بهانه های مختلفی باطل می کند. جایگاه سازمان خصوصی سازی به دلایل مختلف ضعیف شده و بخش خصوصی در چنین شرایطی اعتماد نمی کند وارد رقابت شود؛ هیچ کس هم شفاف سخن نمی گوید که چرا چنین شده و فرایند کار چه بوده است.

او به موضوع تامین مالی هم اینگونه اشاره می کند: تامین مالی برخی از پروژه ها برای بخش خصوصی سخت است؛ چون بخش خصوصی بزرگ و قدتمندی وجود ندارد. البته روش تشکیل کنسرسیوم هم به دلیل قانون تجارت و قوانین دیگر مشکل است و دولت هم همکاری نمی کند. بخش خصوصی واقعی منابع مالی کم دارد. بانک هم چنین منابعی در اختیار ندارد.

علوی معتقد است: اگر فردی توانایی اجرای کار را داشته باشد و صلاحیت و اهلیت هم داشته باشد باید برای تامین مالی معقول راهکاری به وجود بیاید تا بتواند در سطح بالاتر با خصولتی ها رقابت کند. باید برای نجات اقتصاد کشور به شیوه معقول نه رانتی از بخش خصوصی حمایت کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 66629

به "واگذاری ها به نفع بخش عمومی غیردولتی یا خصولتی ها انجام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری ها به نفع بخش عمومی غیردولتی یا خصولتی ها انجام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید