ورزشکاران روزانه چه میزان مکمل کلسیم و D احتیاج دارند؟

به گزارش مهسان بلاگ، مکمل های معدنی غیرآنتی اکسیدانی شامل مکمل آهن، مکمل کلسیم و مکمل ویتامین D گروهی از مکمل ها هستند که تا زمان تشخیص کمبود آن ها در توسط متخصص تغذیه توصیه نمی شوند.

ورزشکاران روزانه چه میزان مکمل کلسیم و D احتیاج دارند؟

به گزارش خبرنگاران، بر اساس قوانین مربوط به مواد و روش های ممنوعه و مکمل های غذایی و ورزشی ویتامین عنصر معدنی مکمل کلسیم در تشکیل بافت استخوان ها، دندان ها و هماهنگی بین عصب و عضله نقش حیاتی دارد و ورزشکاران به سبب بهره وری از بالاترین پتانسیل بدنی خود و پیشگیری از اختلالات استخوانی در سنین بالاتر نباید کمبودی در خصوص این عنصر داشته باشند.

منابع غذایی کلسیم شامل لبنیات کم چرب به خصوص (ماست، پنیر، بستنی، کشک و قره قورت)، شیر سویا، ماهی ساردین، کنجد، لوبیا سفید و چشم بلبلی و سویا، بادام و انجیر خشک، کلم پیچ، شلغم، سبزیجات برگ سبز تیره و پرتقال است.

لازم به ذکر است وجود ترکیبی به نام اسید فیتیک در حبوبات، آجیل ها و اسفناج، سبب جذب ناقص کلسیم و آهن و روی این دسته از موادغذایی می گردد؛ بنابراین با این که موادغذایی ذکر شده سطح بالایی از مواد معدنی مذکور را دارند ولی جذب آنها به خاطر اسید فیتیک کم می گردد و در عین حال یکی از عوامل موثر بر جذب کلسیم مواد غذایی، سطح ویتامین D بدن است که در صورت کمبود با اختلال روبرو می گردد.

مکمل های کلسیم به دو صورت کلسیم سیترات یا کلسیم کربنات هستند که توصیه می گردد نوع کلسیم کربنات به دلیل هضم دشوارتر حتما همراه یا پس از غذا خورده گردد؛ در حالی که کلسیم سیترات در هر زمانی امکان مصرف دارد. همچنین کلسیم در مکمل هایی که دوزهای بالاتر از 500 میلی گرم در هر وعده دارند، جذب نمی گردد و مکمل کلسیم حداقل باید با فاصله دو ساعت از مکمل آهن و آنتی بیوتیک ها مصرف گردد.

نکته حائز اهمیت اینکه افرادی که سابقه مسائل کلیوی یا بیماری های متابولیکی دارند، حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایند.

مکمل ویتامین D

ویتامین D یکی از ترکیبات ویتامینی محلول در چربی بدن است که به واسطه وظایف مختلف به خصوص در ساختار استخوان ها به عنوان مکمل کلسیم در استخوان سازی ایفای نقش می نماید و مهمترین منبع این ویتامین، نور مستقیم خورشید است که در اثر برخورد آن به پوست سبب ساختن این ویتامین در چربی های زیر پوست می گردد، هرچند با وجود تعداد روزهای آفتابی زیاد در ایران، بسیاری از مردم به خصوص بانوان دچار کمبود این ویتامین هستند.

منابع غذایی ویتامین D عبارتند از انواع ماهی های چرب (سالمون، قزل آلا و...) و روغن کبد ماهی، شیر و پودر شیرخشک، زرده تخم مرغ و ماست و میزان احتیاج روزانه به این ویتامین 600 واحد بین المللی (IU) برای بچه ها، نوجوانان و جوانان است، هرچند این مقدار برای افرادی است که دچار کمبود نیستند و درخصوص جامعه ما که طبق آمارها اکثریت جمعیت دچار کمبود هستند، مصرف عمومی ماهانه یک کپسول 50000 IU از این ویتامین توصیه می گردد.

تحقیقات اخیر نشان دادند مصرف ماهانه یک کپسول 50000IU ویتامین D حتی در پیشگیری از بعضی سرطان ها بخصوص در زنان بسیار موثر است و با تمام فواید این ویتامین، مصرف بیش از حد آن عوارض بسیار جبران ناپذیری برای بدن دارد، بنابراین درباره افزایش دوز آن حتما با پزشک مشورت گردد.

مکمل آهن

برای مشاهده میزان احتیاج روزانه ورزشکاران به مکمل آهن نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21561

به "ورزشکاران روزانه چه میزان مکمل کلسیم و D احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران روزانه چه میزان مکمل کلسیم و D احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید