وزیر صنعت پاسخ دهد؛ توزیع کالاهای استراتژیک مردم به چه کسی واگذار می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، در حالی که دو شرکت بزرگ خصوصی در مناقصه شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع کالاها در سراسر کشور پیروز شده اند، شرکت بازرگانی دولتی در اقدامی شائبه برانگیز این مناقصه را ابطال نموده است.

وزیر صنعت پاسخ دهد؛ توزیع کالاهای استراتژیک مردم به چه کسی واگذار می گردد؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، شرکت بازرگانی دولتی متولی اصلی تهیه و تامین، خرید، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی در کشور است که در چند ماه گذشته از وزارت جهاد کشاورزی جدا شده و با دستور دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیوست.

یکی از عمده کارهای شرکت بازرگانی حمل و نقل کالاهای اساسی تهیه شده به سراسر کشور است که هر ساله این وظیفه را به وسیله برگزاری مناقصه هایی به شرکت های حمل و نقل واگذار می نماید.

به همین دلیل دو هفته گذشته مناقصه ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی برگزار گردید.

در نهایت از میان شرکت های حمل و نقل هاگ بار، خلیج فاس و آبادان، شرکت هاگ بار حذف شده و خلیج فارس و آبادان در این مناقصه برنده شدند. که این مناقصه در مقابل نمایندگان رسمی شرکت ها و همچنین نماینده سازمان بازرسی برگزار گردیده است.

آنالیز ها نشان می دهد علیرغم اعلام برندگان این مناقصه، که دو شرکت خلیج فاس و آبادان آن با سابقه حمل و نقل کل آرد کشور در آن پیروز شده اند، یکباره مناقصه ابطال شده و اعلام شده است که دوباره این مناقصه برگزار گردد.

به همین دلیل عبدالکریم نعناکار عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس در مورد علت ابطال این مناقصه گفت: هنوز علت این ابطال معین نیست و نمی دانیم بر چه اساسی مناقصه را باطل کردند زیرا هنگام برگزاری مناقصه نماینده شرکت هاگ بار و همچنین نماینده سازمان بازرسی حضور داشت.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در قبال شرکت های خصوصی هم گفت: دولت به جای یاری کردن چوب لای چرخ بخش خصوصی می گذارد و بعد از سه بار واگذاری این شرکت، بدون هیچ یاریی، اعلام می نمایند که این شرکت بدهی دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس گفت: این شرکت با بدهی بسیار واگذار شد و طبیعتاً حل مشکلاتی که به بخش خصوصی رسیده بود زمان می برد اما با این حال اکنون بالغ بر 1200 نیرو در نمایندگی های فعال این شرکت در سراسر کشور مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می نمایند.

نعناکار با انتقاد از عملکرد شرکت بازرگانی دولتی در مورد مناقصه حمل و نقل کالاها در سراسر کشور گفت: در سال های گذشته آرد کل کشور توسط شرکت خلیج فارس و آبادان حمل و نقل میشد که با وجود افزایش هزینه ها دولت به ما اجازه افزایش قیمت را نمی داد؛ چرا که در این صورت قیمت نان هم افزایش پیدا می کرد.

وی در ادامه اضافه نمود: حمل و نقل آرد برای این شرکت ها به صرفه نبود اما به خاطر فشارهایی که به ما وارد شد ما این اقدام را انجام دادیم و در شرایطی که در مناقصه پیروز شده و امیدوار بودیم خسارت های ناشی از حمل و نقل آرد جبران گردد یکباره این مناقصه را ابطال کردند.

عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس همچنین تأکید کرد: مناقصاتی که برگزار می گردد اعتبار دارد و اگر قرار است هر بار که نتیجه این مناقصات به ضرر عده ای شد، آن را باطل نموده مناقصه جدیدی برگزار نمایند، اعتبار مناقصات از بین می رود و بخش خصوصی نمی تواند در شرایط فعلی امیدوار به ادامه حیات خود باشد.

به نظر می رسد در شرایط فعلی که بخش خصوصی با وجود تحریم ها و فشار زیاد در حال فعالیت هستند واگذاری های غیر قانونی می تواند انگیزه ادامه فعالیت این بخش ها را از بین ببرد؛ حمل و نقل کالاهای استراتژیک در کشور موضوع مهمی است که بر اساس شایستگی ها باید به بخش خصوصی واگذار گردد و طبیعتاً شرکت هایی که نیروی انسانی و امکانات محدودی دارند نمی توانند از عهده آن بر آمده و ممکن است مشکلاتی را ایجاد نمایند.

به همین دلیل معین نیست توجیه شرکت بازرگانی دولتی برای ابطال این مناقصه و عدم واگذاری حمل و نقل کالاهای اساسی به دو شرکت خصوصی اما با سابقه آبادان و خلیج فارس چه بوده و طبیعتا عدم اعلام این دلایل شائبه های رانت برای سایر شرکت ها را تداعی خواهد نمود.

منبع:راه دانا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29798

به "وزیر صنعت پاسخ دهد؛ توزیع کالاهای استراتژیک مردم به چه کسی واگذار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر صنعت پاسخ دهد؛ توزیع کالاهای استراتژیک مردم به چه کسی واگذار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید