ولایتی: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند، سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، علی اکبر ولایتی با بیان اینکه طب سنتی از نظر مزاج شناسی بسیار جلوتر از طب جدید است، گفت: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند! سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست و می دانید با چه مخالفت می کنید؟!

ولایتی: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند، سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست؟

دکتر ولایتی، رئیس گروه حکمت، طب سنتی و طب دوران تمدن اسلام و ایرانی در وبینار صندلی طب ایرانی در دانش معاصر با اشاره به اهمیت دانش طب سنتی در جهان اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا خاتمه سال 2018 تعداد 170 کشور از بیش از دویست کشور جهان، استفاده از انواع طب سنتی و مکمل را تایید و تصیح نموده اند؛ این نوع درمان در کشور هایی مثل ایران، چین و هند از اهمیت بیشتری برخوردار است و در کنار توان بالای پیشگیری، این دانش یک حادثه و یک ترقی به حساب می آید.

وی توضیح داد: طب سنتی ایرانی یک هویت اسلامی برای ما و بخش مهمی از تمدن سازی ما است و ایران یکی از غنی ترین و قدیمی ترین مجموعه های پزشکی سنتی و مکمل را دارد؛ براساس گفته های دکتر محمد اصفهانی حدود 14 هزار کتاب در طب سنتی ایران موجود است و هیچ کشوری مثل ایران با توجه به سابقه تمدن سازی این قدمت را ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: از زمانی که انسان بوده، طب هم بوده، طب در تلازم با حضور انسان در تاریخ است؛ رویکرد سازمان بهداشت جهانی نسبت به طب سنتی بسیار واضح است، حضور واحدی مخصوص طب سنتی و طب مکمل در آن سازمان نشان دهنده اهمیت طب سنتی است و ما برای استفاده از این گنجینه عظیم فرهنگی و تمدنی که با سلامت انسان تلازم و تقارن بسیار جدی دارد، مهم است که آن را بشناسیم.

وی با اشاره به شبهه افکنی پیرامون موضوع طب سنتی توسط بعضی از افراد گفت: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند، سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست و می دانید با چه مخالفت می کنید؟

ولایتی ادامه داد: واژه طب سنتی واژه ناصحیحی است که جا افتاده است؛ ما ترجمه آن را اقتباس نموده ایم، مگر ما به ریاضی می گوییم ریاضی سنتی؟ در اصل باید به این دانش بگوییم طب اسلامی و ایرانی که کاملا استدلالی بوده و به هیچ وجه بر اساس توهم بنا نشده است.

وی گفت: ملاک ما در طب ایرانی، کتاب قانون شیخ الرییس ابو علی سینا است البته در کنار آن کتابهای دیگری نیز هست اما به قول فرنگی ها، کتاب اصلی ما در طب ایرانی اسلامی، کتاب قانون است که در حال حاضر بخش اعظمی از آن معتبر و مستند است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تفاوت های موجود در طب جدید و قدیم را برشمرد و اضافه کرد: تفاوت هایی در طب قدیم و جدید است که یکی از آنها در مزاج شناسی افراد است؛ طب سنتی از این نظر بسیار جلوتر از طب جدید است؛ زیرا در این شیوه توجه به ویژگی های فیزیولوژیک و زمینه ای بیمار دارد.

وی شواهد موجود در شهر سوخته را نشانی از پیشرفت طب در تمدن ایرانی برشمرد و گفت: در شهر سوخته، جمجمه ای پیدا شده که نشان می دهد نیاکان ما خون ریزی داخل مغز را با سوراخ کردن استخوان سر، مداوا می کردند همچنین ساخت و استفاده از چشم مصنوعی برای فرد نابینای مادرزاد با سابقه 5 هزار ساله، گواه تمدنی این مسئله است.

ولایتی تأکید کرد: طب سنتی و داروسازی در ایران قدمت دیرینه ای دارد و این به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم های متنوع در ایران زمین است که باعث می گردد داروهای مختلفی در آنجا بروید؛ ایران با توجه به سابقه و تعداد کتب طبی و دانشگاه جندی در صدر دانش پزشکی واقع شده است بنابراین ما در استفاده از تکنیک های پزشکی سابقه ای طولانی داریم.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب به اقدامات اجرا شده در راستا تخصصی کردن دانش طب سنتی در سالهای اخیر اشاره و توضیح داد: در سبک جدید با یاری اساتید و پژوهشگران این رشته اتفاقی افتاد که در طول عمر این رشته بی سابقه بود؛ به این ترتیب که ما تصویب کردیم هر کس می خواهد طب سنتی بخواند باید دوره عمومی طب جدید را بخواند و تمام قوانین و مطاالب طب جدید را بداند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری کادرسازی در حوزه درمان و داروسازی در طب سنتی را ارزشمند برشمرد و ثبت بیش از دو هزار مقاله علمی در این زمینه در سایت های معتبر علمی را دستاورد عظیمی برای طب ایرانی دانست.

ولایتی در خاتمه سخنان خود، مخالفت با طب ایرانی را یک جریان عادی در جهان دانست و تأکید کرد: عیبی ندارد بسیاری از مطالب مهم علمی در جهان مطرح شده که مخالفتهای بسیاری شده است اما کم کم قانع می شوند مگر اینکه غرض داشته باشند؛ با وجود این سم پاشی ها، مردم به طب سنتی بیشتر اطمینان دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 66970

به "ولایتی: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند، سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولایتی: بعضی بدون اینکه طب سنتی را بشناسند با آن مخالفت می نمایند، سؤال بنده از آنان این است که شما می دانید طب سنتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید