چرا خرید اثر در جشنواره تجسمی، غیرمنطقی است؟

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه چرا برخلاف سال گذشته، در سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر برنامه ای برای خرید آثار هنرمندان وجود ندارد؟ اظهار کرد: بعد از جلسات متمادی به نتیجه رسیدیم که اگر ما جشنواره ای باشیم که آثار خودش را خریداری می نماید، شاید چندان منطقی نباشد و از رفتار تخصصی نیز فاصله داشته باشد.

چرا خرید اثر در جشنواره تجسمی، غیرمنطقی است؟

هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در گفت وگویی با خبرنگاران در این زمینه شرح بیشتر داد: این موضوع چندین بار در جلسات شورای سیاست گذاری مطرح شد و اعضا اعتقاد داشتند که جشنواره باید جهت خود را مشخص کند و بداند که اکسپو است یا جشنواره؛ چراکه مختصات و مشخصات هر کدام از این دو متفاوت است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر ما جشنواره ای باشیم که آثار خودش را خریداری می نماید شاید چندان منطقی نباشد و از رفتار تخصصی نیز فاصله داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا سال گذشته و در جشنواره دوازدهم تجسمی فجر چنین تصمیمی گرفته شده بود، گفت: سال گذشته شرایطی پیش آمده بود که انتخاب رشته ها سخت شده بود و ما نمی توانستیم به هنرمندان بعضی رشته ها جایزه بدهیم و به همین خاطر هم خرید اثر را جایگزین کردیم. اما سال جاری حجم تقاضا و کمیت و کیفیت آثار به گونه ای بود که داوران به راحتی می توانستند آثار برتر را انتخاب نمایند.

مظفری در پاسخ به این پرسش که آیا در طول سال برنامه ای برای خرید آثار برای گنجینه دفتر هنرهای تجسمی وجود دارد، گفت: به طور کلی با توجه به میزان اعتباری که سالانه در اختیار داریم، میزان خرید آثار نیز متفاوت است. همواره یک ردیف اعتباری برای خرید اثر هنری داشته و سعی نموده ایم از این ردیف برای یاری به رشد و معرفی هنرمندان جوان و از سوی دیگر به منظور خرید آثار اساتید استفاده کنیم؛ اما در سال های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و فشارها و افزایش هزینه ها، نمی توان گفت خرید آثار هنری صورت نگرفته، اما به مبلغ محدودی اجرا شده است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره امکان نمایش گنجینه این دفتر نیز با بیان اینکه تا به امروز در این زمینه برنامه ریزی صورت نگرفته است، گفت: بیشتر ترجیح می دهیم که با توجه به بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، در یک فرآیند طولانی مدت آثار موجود در گنیجنه موزه را به نمایش بگذاریم. به هر حال باید این نکته را در نظر داشت که بعضی از آثاری که برای گنجینه دفتر تجسمی خریداری می گردد، بیشتر با هدف حمایت از هنرمند است و شاید از این نظر نیز نمایش آنها از جذابیت کمتری نسبت به آثار موزه هنرهای معاصر تهران برخوردار باشد.

مظفری همچنین درباره اینکه چرا آثار پیشکسوتان در جشنواره تجسمی فجر دیده نمی گردد؟ گفت: شما نمی توانید بگویید که حضور پیشکسوتان در جشنواره های تئاتر و موسیقی وجود دارد، اما در جشنواره تجسمی وجود ندارد. پیشکسوت احتیاج به اینکه اثرش را ارسال کند تا قضاوت و داوری گردد، ندارد. مهم این است که استعدادهای هنری از یک جشنواره استقبال نمایند.

او در پاسخ به این پرسش که پس تفاوت میان جشنواره تجسمی فجر و جوان در چیست، گفت: محدودیت سنی این دو جشنواره با هم تفاوت دارد. در جشنواره جوان با رده سنی از 15 تا 24 سال است، اما در این جشنواره تجسمی فجر معدل سنی 30 سال است. در واقع قید سنی در جشنواره تجسمی فجر وجود دارد. از سوی دیگر طبیعتا در جشنواره جوان به استعدادیابی توجه می گردد و ممکن است آثار کیفیت پایین تری داشته باشند، اما حتما از هنرمندان بااستعداد برای حضور در جشنواره دعوت گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78165

به "چرا خرید اثر در جشنواره تجسمی، غیرمنطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید اثر در جشنواره تجسمی، غیرمنطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید