چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه قطع شد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: به سبب شوری فوق اشباع دریاچه ارومیه در حال حاضر چرخه زیستی آرتمیا در این دریاچه قطع شده است اما در جوار آن کار حفاظت از این گونه در حال اجرا است و می تواند پایه صنعت آبزی پروری در ایران و آسیا باشد.

چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه قطع شد

یوسفعلی اسدپور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ارومیه، در ارتباط با چگونگی حفاظت، نگهداری و فراوری آرتمیااورمیانا گفت: آرتمیای دریاچه ارومیه یکی از 6 گونه آرتمیا شاخص دنیای است که زیستگاه اصلی آن دریاچه ارومیه است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه دریاچه ارومیه دومین زیستگاه آرتمیا در دنیا محسوب می شود ولی اکنون به دلایل نامساعد زیست محیطی این اهمیت خود را از دست داده گفت: در سطح دنیای نیز مسائل زیست محیطی برای دریاچه great salt lake در آمریکا و سایر دریاچه های شور دنیا ازجمله دریاچه هایی در چین، تاتارستان و قزاقستان پیش آمده است.

وی اضافه نمود: آرتمیا دریاچه ارومیه یکی از گونه های شاخص دنیای است که می تواند پایه صنعت آبزی پروری در آسیا و به خصوص ایران باشد و ضمن برآورد نیازهای داخل کشور که معادل با 50 تن سیست آرتمیا است به عنوان یک محصول صادراتی ارزآور به کشورهای منطقه صادر شود.

اسدپور گفت: آرتمیا می تواند یکی از گزینه های مناسب در بحث هایی از جمله کشت جایگزین، ارزآوری، ایجاد اشتغال، توسعه مالی و اجتماعی منطقه حائز اهمیت باشد بخصوص در حاشیه دریاچه ارومیه که آب و خاک شور آن در امر فراوری آرتمیا یاری کننده است.

وی بیان نمود: در سطح کشور بیش از 500 هکتار مزرعه پرورش آرتمیا وجود دارد که گونه آرتمیا اورمیانا و احتمالاً گونه آرتمیا فرانسیسکانا در آنها تکثیر، فراوری، بهره برداری و مورداستفاده واقع شده و در موارد مختلفی ازجمله صنعت آبزی پروری، تکثیر و پرورش ماهی های زینتی و توسعه صنعت میگو مصرف می شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر شرایط خاص زیست محیطی در دریاچه ارومیه حاکم است و هم اکنون این دریاچه از شوری فوق اشباع بیش از 350 گرم در لیتر رنج می برد و به همین سبب در حال حاضر چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارمیه قطع شده است.

وی توضیح داد: در فصل بهار با مساعد شدن موقتی شرایط در حواشی دریاچه ارومیه چرخه زیست آرتمیا شروع می شود و بر اساس پایش هایی که در دوماهه تابستان اخیر صورت گرفته در حال حاضر آرتمیایی به صورت زنده در دریاچه ارومیه وجود ندارد اما سیست مغلوب آن موجود است که با مساعد شدن شرایط این سیستها می توانند مجدداً خود را احیا نموده و به چرخه زیستی خود برگردند.

اسدپور بیان نمود: دریاچه ارومیه در حال حاضر به رنگ قرمز خونی درآمده و این اتفاق ناشی از شرایط نامساعد دریاچه، شوری بیش ازحد و نبود اکسیژن کافی در دمای بالا است که این عوامل سبب می شود جلبک های دارای سبزینه نتوانند تکثیر شوند و جای خود را به باکتری های شور پسند دهند به گونه ای که در حال حاضر در هر میلی لیتر آب دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد باکتری شورپسند وجود دارد و درواقع رشد این باکتری ها در آب سبب شده که دریاچه ارومیه به رنگ قرمز خونی متمایل شود.

وی اضافه نمود: با افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه دمای آب آن کاهش یافته و اکسیژن آب افزایش می یابد که در این صورت شرایط نامساعد فعلی به حالت استاندارد خود بازمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اکنون دریاچه ارومیه در شرایط ناهنجاری واقع شده است اعلام نمود: در اواخر پاییز انتظار می رود با افزایش بارش ها اوضاع تا حدی برای آرتمیا این طلای قرمز دریاچه ارومیه مساعد شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35773

به "چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه قطع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه قطع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید