کارگران چه کار می کنند؟

به گزارش مهسان بلاگ، از مجموع 23 میلیون و 378 هزار نفر نیروی کار تحت پوشش قانون کار، 3درصد به عنوان مقامات عالی رتبه و مدیران کار می کنند.

کارگران چه کار می کنند؟

به گزارش خبرنگاران، براساس برآوردهای به دست آمده در طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارها که در سال 96توسط مرکز آمار ایران اجرا شده است، 28.7درصد از خانوارهای شهری موردبررسی، دارای سرپرست کارگر حقوق بگیر (شاغل در بخش های خصوصی و عمومی) بوده اند. نکته قابل تأمل اینکه 9.4درصد از دهک درآمدی اول با درآمد سالانه کمتر از 7.5میلیون تومان، 37.9درصد از دهک درآمدی دوم با درآمد سالانه 7.5تا 10میلیون تومان، 37.4درصد از دهک درآمدی سوم با درآمد سالانه 10تا 12میلیون تومان و 38.7درصد از دهک درآمدی چهارم با درآمد سالانه 12تا16.5میلیون تومان را خانوارهای دارای سرپرست کارگر تشکیل داده اند.

به عبارت دیگر، دستمزد پرداختی به کارگران سرپرست خانوار در مناطق شهری به گونه ای بوده است که حتی بخشی از آنها در دهک اول و دوم درآمدی جای گرفته اند که واجد شرایط حمایت از سوی نهادهای حمایتی هستند؛ چراکه اطلاعات حاصل از طرح هزینه و درآمد نشان می دهد، در خانوارهای دارای سرپرست مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، بیشترین منبع درآمد مربوط به درآمد از حقوق بگیری است درنتیجه به احتمال زیاد این خانوارهای کارگری در دهک اول تا چهارم، ممر درآمدی دیگری ندارند. به این مسئله باید افزود که دولت در سال 97خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 3میلیون تومان را مشمول دریافت سبد حمایتی دانسته بود.

البته طبق این آمارها حدود 35درصد از خانوارهای دهک های درآمدی پنجم تا هفتم را نیز خانوارهای با سرپرست کارگر تشکیل داده اند که جمعاً بین 16.5تا 36میلیون تومان در سال درآمد دارند و به ترتیب 20.9و 15.8درصد از خانوارهای دهک های درآمدی نهم و دهم با درآمد سالانه 48میلیون تومان تا بالای 60میلیون تومان را نیز این خانوارها تشکیل می دهند.

  • کشاورزی در قرق کارگران

از میان همه بخش های اقتصادی، سهم عمده نیروی کار مشمول قانون کار در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری فعالیت دارند و این بخش با سهم 17.6درصد از کل شاغلان حوزه کارگری عمده ترین رسته شغلی کشور را تشکیل می دهد. همچنین گروه تولید صنعتی با سهم 16.8درصدی و گروه عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری با سهم 15.8درصدی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ضمن اینکه گروه ساختمان نیز به عنوان چهارمین بخش اشتغال زای کشور، 13درصد از کل نیروی کارگری کشور را در اختیار گرفته است.

  • 3درصد کارگران مدیرند

براساس اطلاعاتی که مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار منتشر کرده، تفکیک شاغلان کشور به گروه های عمده شغلی نشان می دهد 19.5درصد از آنها در گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مربوط به این گروه فعالیت دارند، 15.9درصد در گروه کارکنان خدماتی و فروشندگی مشغول به کار هستند و 13.8درصد تحت عنوان کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری اشتغال دارند. در این میان 3درصد کارگران کشور در گروه شغلی قانونگذاران، مقامات علی رتبه و مدیران دسته بندی می شوند که محدودترین گروه شغلی کارگری محسوب می شود.

  • 16درصد کارگران در بخش عمومی فعالند

در سال 96، ازنظر وضع شغلی 84درصد شاغلان کارگری کشور در بخش خصوصی حضور داشته اند و 16درصد از آنها در بخش عمومی مشغول به فعالیت بوده اند. نکته قابل تأمل اینکه 38.7درصد افراد حقوق بگیر هستند و 36درصد به عنوان کارکن مستقل فعالیت می کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8841

به "کارگران چه کار می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران چه کار می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید