گردشگری سلامت در خان اول

به گزارش مهسان بلاگ، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:توریسم درمانی یکی از بحث هایی است که طی چند سال اخیر در کرمانشاه شکل گرفته و در این رابطه جلسات متعددی برگزار شده است.

گردشگری سلامت در خان اول

کرمانشاه با توجه به موقعیت مرزی اش با کشور عراق، یکی از قطب های بالقوه توریسم درمانی در غرب کشور است. هم مرزی کرمانشاه با عراق و همچنین قرابت های زبانی و فرهنگی آن با این کشور، ظرفیت بالایی را برای جذب توریست فراهم نموده است، کما این که این روزها شاهد حضور پررنگ عراقی ها و به ویژه کُردهای آن در مراکز درمانی و مطب های خصوصی استان هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که کرمانشاه از گذشته های دور در بخش توریسم و درمان مقاصد عراقی ها بوده است.

گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، طبیعت درمانی و موضوعات مرتبط با تندرستی است و استان کرمانشاه ظرفیت های متناسب با این نوع گردشگری را دارد. استقبال خوب عراقی ها در سفر به کرمانشاه و حضورشان در مطب های مختلف پزشکی زمینه برنامه ریزی جدی و ایجاد یک ساز و کار مناسب را در استان فراهم نموده است که می طلبد مسئولان استانی و کشوری کوشش ویژه ای در این زمینه داشته باشند. هر چند زمزمه هایی به گوش می رسد، اما در عمل هنوز کار ویژه ای انجام نشده است. حضور گردشگران حوزه سلامت در کرمانشاه در حال افزایش است و ایجاد شرکت های گردشگری سلامت در گام نخست می تواند تاثیرگذاری مثبتی در هدایت و هدایت این گردشگران داشته باشد.

از طرفی کرمانشاه با داشتن حدود 3 هزار تخت بیمارستانی در قالب 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 بیمارستان خصوصی، 3 بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تامین اجتماعی این ظرفیت را دارد که به یک قطب درمانی در غرب کشور تبدیل گردد. یکی از بزرگ ترین پروژه های طرح تحول سلامت در قصر شیرین بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، توریسم درمانی در این شهرستان است. چند سالی می گردد که قرار است با تجهیز بیمارستان قصر شیرین آن را به عنوان یک مرکز توریسم درمانی در غرب کشور معرفی نمایند اما شواهد چیزی غیر از این نشان می دهد. این در حالی است که قصر شیرین نزدیک ترین فاصله را به کشور عراق دارد و بیمارستان این شهرستان به عنوان مرکز توریسم درمانی غرب کشور در نظر گرفته شده است.

  • تجهیز بیمارستان قصر شیرین

فرماندار قصر شیرین در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که جلسات متعددی در خصوص تجهیز بیمارستان قصر شیرین برای انجام کارهای درمانی عراقی ها برگزار گردیده است، می افزاید: این بیمارستان امکانات زیرساختی توریسم درمانی دارد اما از لحاظ تجهیزات احتیاجمند اقدام اساسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. مرادعلی تاتار می گوید: این بیمارستان در حال حاضر دارای پزشک عمومی، متخصص داخلی، جراح عمومی، رادیولوژی و متخصص زنان است که این تعداد تخصص برای بیمارستان کافی نیست. متخصص زنان نیز چند وقتی می گردد که غایب است و بیماران سرگردان هستند. بیمارستان به صورت ویژه به متخصص قلب و زنان احتیاجمند است و وجود چنین متخصصانی برای بیمارستان و مردم قصر شیرین ضروری است.

وی در خصوص فراهم بودن امکانات بیمارستان برای توریسم درمانی نیز اضافه می نماید: ظرفیت زیرساختی توریسم درمانی در قصر شیرین مهیاست. هتل های این شهرستان نیز برای پذیرایی از همراهان بیماران آماده اند. از طرفی نزدیکی شهرستان و فاصله کم آن با کشور عراق از لحاظ دسترسی به مرکز درمانی مزیت هایی است که این کشور دارد.

تاتار با تاکید بر این که بحث توریسم درمانی در قصرشیرین احتیاجمند کار بیشتر و برنامه اساسی است، می گوید: در گام نخست تجهیز بیمارستان از لحاظ امکانات درمانی چون پزشک و داروخانه باید در برنامه قرار گیرد و در گام های بعدی اطلاع رسانی و تبلیغات می تواند این شهرستان را مهیای پذیرایی از بیماران خارجی کشور عراق کند. وزیر بهداشت نیز در سفر اخیرش به کرمانشاه از تبدیل شدن این استان به یک مرکز توریسم درمانی خبر می دهد و می گوید: استان کرمانشاه در حال تبدیل شدن به یک مرکز ارجاع برای سایر استان هاست و این استان در آینده ای نزدیک به مرکزی برای توریسم درمانی تبدیل می گردد.

  • کوشش برای تقویت زیر ساخت ها

کوشش ها برای فراهم کردن زیرساخت های گردشگری سلامت در حال اجرا است. از جمله می توان به ساخت مرکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه اشاره نمود. این مرکز در ابتدای بلوار طاق بستان با مشارکت 37 تن از پزشکان استان در 14 طبقه با 65 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

این پروژه بیمارستانی با رویکرد گردشگری سلامت به عنوان یک مرکز با طراحی لوکس با امکاناتی از جمله هتل، گیم سنتر، صرافی، دفتر خدمات گردشگری، فروشگاه های عرضه صنایع دستی و... به منظور توسعه توریسم درمانی استان احداث می گردد. براساس گفته اداره کل میراث فرهنگی استان، سرمایه گذاران پروژه تاکنون نزدیک به 22 میلیارد تومان هزینه نموده اند و در صورت اختصاص تسهیلات تا انتها 98 ساختمان تکمیل و آماده تجهیز می گردد.

این پروژه می تواند با 270 نفر اشتغال زایی مستقیم نقش بسزایی در ارزآوری، تمرکززدایی و توسعه توریسم درمانی استان ایفا نماید. مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در این باره با بیان این که مرکز گردشگری سلامت کرمانشاه در غرب کشور بی نظیر است، ادامه می دهد: برای تکمیل پروژه با همه توان یاری می کنیم.

امید قادری هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق را ظرفیتی ویژه در گردشگری سلامت عنوان می نماید و می گوید: سالانه بیماران متعددی از این کشور برای درمان وارد استان می شوند، اما بنا به دلایل متعدد از جمله نبود امکانات خاص گردشگری سلامت به استان های دیگر مراجعه می نمایند. وی توسعه گردشگری سلامت از جمله برنامه های محوری این اداره کل بیان می نماید و می افزاید: با توجه به این ظرفیت تکمیل و تجهیز پروژه گردشگری سلامت شهر کرمانشاه ضروری است و احتیاج به حمایت همه مسئولان امر دارد.

  • افزایش 3 برابری پذیرش بیماران خارجی

کارشناس مسئول امور بیمارستان های استان نیز با اشاره به افزایش 3 برابری پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان های استان می گوید: کرمانشاه ظرفیت پذیرش بیماران را در تمام رشته های تخصصی پزشکی دارد. ازجمله بیماری های قلبی و عروقی، چشم پزشکی، انواع جراحی ها و جراحی پلاستیک و زیبایی، ارتوپدی، زنان و زایمان و نازایی. کرمانشاه قطب درمانی غرب کشور و روزبه روز در حال توسعه است. مصیب عرفانی می افزاید: از سال 95 گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی کلید خورد. بر اساس اساسنامه وزارتخانه، آیین ها و استانداردهای گردشگری سلامت به بیمارستان ها ارسال شد. در این زمینه برنامه ها و کارگاه های آموزشی برای تقویت نیروی انسانی تدوین و برگزار گردید.

در کرمانشاه 5 مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی از جمله بیمارستان امام خمینی(ره)، امام علی(ع)، امام رضا(ع)، دکتر محمد کرمانشاهی و معتضدی، 3 مرکز غیردانشگاهی شامل بیمارستان شهدا، بیستون و امام حسین(ع) نیز در اجرای آماده پذیرش بیماران خارجی هستند. در مجموع 28 تخت در کرمانشاه برای ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی مهیاست. بیمارستان امام خمینی(ره) 4 تخت، امام رضا(ع) یک بخش IPV با 5 تخت که در دست احداث است و به زودی به بهره برداری می رسد، بیمارستان امام حسین(ع) نیز با یک بخش 8 تخته اختصاصی و بیستون 7 تخت آماده پذیرش بیماران خارجی است. مرکز تخصصی نور نیز اعلام آمادگی نموده و در حال دریافت مجوزهای ضروری است.

  • تعریف سایت ویژه گردشگری سلامت

کارشناس مسئول امور بیمارستان های استان با بیان این که برای فعالیت در بخش Ipv بیمارستان ها ساختار منسجمی تعریف شده است، می افزاید: این ساختار برای ارائه تسهیل خدمات رسانی در اسرع وقت به بیماران خارجی و جذب گردشگر ایجاد شده است. یک سایت ویژه گردشگری سلامت نیز تعریف شده که به معرفی بیمارستان های استان می پردازد. البته باید به روزرسانی گردد. وی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از ظرفیت ها و امکانات بیمارستانی در بحث گردشگری سلامت، اضافه می نماید: رضایت گردشگران از خدمات ما در زمینه توریسم درمانی خود تبلیغی برای استان است و افزایش چند برابری بیماران در بیمارستان های کرمانشاه گواه این مدعاست.

عرفانی با ابراز رضایتمندی از شرایط استان می گوید: ظرفیت گردشگری سلامت در کرمانشاه رو به بهبود و افزایش است. زیرساخت ها نیز نشان دهنده فنی تر و حرفه ای تر شدن ما نسبت به گذشته در بخش گردشگری سلامت است. وی درباره بیمارستان قصر شیرین نیز این گونه شرح می دهد: این بیمارستان جزو برنامه های دانشگاه در حوزه گردشگری سلامت بوده است، اما با وجود فراهم بودن زیرساخت ها در این بیمارستان، نتوانسته ایم تا امروز از قصر شیرین و ظرفیت های آن در این زمینه بهره مند شویم، چراکه چالش های زیادی دارد. زیرساخت های دانشگاه را داریم اما در سایر زیرساخت ها از جمله ترانسفورت، هتلینگ، زیرساخت های شهری و... دارای مشکل هستیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16183

به "گردشگری سلامت در خان اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سلامت در خان اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید