یادداشت، مقصر شیوع کرونا در پاکستان؛ بازگشت زائران یا خطای راهبردی دولت ایالت بلوچستان؟

به گزارش مهسان بلاگ، از روز گذشته که کرونا به شکل عجیبی در پاکستان شیوع پیدا نموده است بعضی رسانه ها با شیطنت انگشت اتهام را به سوی زائرینی گرفته اند که از ایران بازگشته اند.

یادداشت، مقصر شیوع کرونا در پاکستان؛ بازگشت زائران یا خطای راهبردی دولت ایالت بلوچستان؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران حسام کیان مقدم با ارسال یادداشتی نوشت: از روز گذشته و حتی روزهای قبل از آن بعضی از رسانه های عظیم پاکستانی با شیطنت انگشت اتهام را به سوی زائرینی گرفته اند که از سوی ایران بازگشته اند.

این رسانه ها کوشش می نمایند در ذهن مردم این سناریو را القا نمایند که زائرین پاکستانی که از ایران بازگشته اند کرونا را با خود به خاک اسلام آباد آورده اند. نقشه ای که به نظر می رسد تا به امروز با ظرافت اجرا شده و حتی مسئولین بعضی ایالت ها نیز به آن دامن زده اند.

ولی حقیقت چیست آیا باید عامل شیوع کرونا در پاکستان را زائرینی دانست که از شهر قم به کشورشان بازگشته اند و در ورودی شهرهایشان با تست مثبت کرونای خود روبرو شده اند؟

مسئولین پاکستانی به صراحت می گویند آزمایش کرونای تمام اتباع چینی در این کشور منفی بوده است و مرز با افغانستان نیز به صورت کامل مسدود است لذا تنها راهی که برای ورود کرونا به کشورشان باقی می ماند جهت مرز میرجاوه به تفتان است.

زائرین مقصرند یا خطای راهبردی دولت ایالت بلوچستان؟

حتی اگر فرض کنیم تعدادی از زائرین به این بیماری مبتلا شده بودند علت فاجعه شیوع گسترده کرونا در پاکستان را باید در خطای راهبردی دولت این کشور و به خصوص دولت ایالت بلوچستان به جستجو نشست.

انتشار تصاویر مختلف از محل قرنطینه زائرین در مرز نشان می دهد که دولت برای هزاران زائری که در مرز قرنطینه شده بودند تنها به تامین سرپناه و غذا اکتفا نموده بود و موارد بهداشتی به هیچ عنوان رعایت نمی شد.

این ادعا را مراد علی شاه سروزیر ایالت سند نیز دارد، او که ایالتش بیشترین تعداد کرونایی های پاکستان را در خود ثبت نموده است به صراحت می گوید: قرنطینه به بدترین شکل ممکن انجام شد و در هر اتاق حدود 20 زائر اسکان داشتند. حتی اگر یک نفر از این زوار حامل کرونا بوده باشد به راحتی می تواند طی 14 روز اقامت هزاران نفر را آلوده کند.

طبیعی است که بعضی افراد در روزهای نخست بیماری علائم خاصی را نشان ندهند، زائران تصور می نمایند که مدت قرنطینه خود را سپری نموده و کاملا سالم هستند ولی شرایط بد قرنطینه باعث شده تا آنها خود حامل ویروس کرونا شوند.

بعضی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که لابی آل سعود کوشش می نمایند تا از این طریق اصل زیارت را هدف گرفته و از آن علیه شیعیان استفاده نمایند.

شکی نیست بعضی رسانه ها که بر طبل اتهام علیه زائرین می کوبند خواسته یا ناخواسته در حال پیشبرد اهداف عربستان در منطقه هستند.

آنچه دولت پاکستان را از مشکل موجود رها می نماید جدی دریافت شرایط قرنطینه حدود 2 هزار زائری است که هنوز هم در مرز تفتان حضور دارند، از شرایط اسکان آنها تا حمام و سرویس بهداشتی و.... همه باید به شکلی مطلوب تامین گردد نه اینکه به حداقل ها بسنده گردد.

نکته دیگر این است که طی روزهای اخیر چندین مورد از کروناهای ثبت شده مسافرانی بوده اند که از آمریکا و عربستان به پاکستان بازگشته اند، پس اینکه تبلیغات رسانه ای صرفا علیه مسافران یک کشور خاص انجام گردد نیز نه راهکاری عادلانه است و نه نتیجه ای در برخواهد داشت.

مشکل دیگر برای مردم پاکستان که تراکم بالایی در کشورشان مشاهده می نمایند این است که تا کنون قرنطینه خانگی چندان جدی گرفته نشده است، یکی از کوشش های جدی و مهم دولت باید این باشد که قرنطینه خانگی را برای مردم اجباری کند یا سیاستی را دنبال کند که مردم کمتر در سطح شهرها تردد داشته باشند.

.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40262

به "یادداشت، مقصر شیوع کرونا در پاکستان؛ بازگشت زائران یا خطای راهبردی دولت ایالت بلوچستان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، مقصر شیوع کرونا در پاکستان؛ بازگشت زائران یا خطای راهبردی دولت ایالت بلوچستان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید