19 خدمت جدید به پژوهشگران نقشه برداری مغز ارائه شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیچیدگی مغز آن را همیشه به عضوی جذاب برای دانشمندان و پژوهشگران تبدیل نموده است تا با کشف جنبه های پنهان این بخش مرموز از بدن انسان گام های مؤثری در جهت پیشرفت و ارتقای زندگی برداشته گردد. در این راستا نقشه برداری مغز تلاشی است که ساختار مغز را به عملکرد آن مرتبط می سازد یا بخش هایی که توانایی خاص دارند کشف می نماید.

19 خدمت جدید به پژوهشگران نقشه برداری مغز ارائه شد

البته پژوهشگران برای نقشه برداری مغز احتیاج به تجهیزات و امکانات پیشرفته دارند که در کشور آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز این خدمات لازم برای انجام تحقیقات این حوزه را در اختیار محققان کشور قرار می دهد.

از ابتدای سال 97 تا کنون این آزمایشگاه گام های محکمی برای ارائه خدمات ارزنده و بیشتر به محققان برداشت به گونه ای که 19 خدمت جدید به خدمات این آزمایشگاه اضافه کرده شد.

راه اندازی آزمایشگاه های واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی از جمله این خدمات است تا خدمت رسانی به پژوهشگران با قدرت بیشتری پیش رود. اردیبهشت ماه بود که بررسی و حجم سنجی داده های ساختاری به خدمات آزمایشگاه پردازش تصویر اضافه شد. در این ماه همچنین تصویربرداری فلوسیتومتری از مغز و نخاع نیز در اختیار محققان نهاده شد.

البته ارائه خدمت ویژه از شهریور ماه سال گذشته در لیست خدمات آزمایشگاه نهاده شد. این مرکز در راستای رسالت خود در دو سال اخیر اقدام به ارائه خدمات با کیفیت به محققان و پژوهشگران سراسر کشور در حوزه نقشه برداری مغز نموده که با توجه به استقبال محققان از این خدمات موجب بالا رفتن ضریب اشتغال آزمایشگاه های مستقر در این مجموعه شده است.

به طوری که حداقل زمان انتظار برای آغاز انجام پروژه در بعضی موارد به بیش از دو ماه رسیده است. بنابراین با هدف ارائه خدمات بهینه در زمان مناسب، آزمایشگاه امکان جدیدی با عنوان خدمت ویژه را راه اندازی نموده است. این خدمت به محققان این امکان را می دهد تا از شیفت دوم کاری آزمایشگاه برای آغاز زودتر پروژه های خود استفاده نمایند.

همچنین 6 خدمت در مهر ماه اضافه کرد شد که می توان به فراهم کردن تمهیدات fMRIاز کودک بدون بیهوشی، خدمات بررسی MR Spectroscopy در بخش پردازش سیگنال، خدمات بررسی ASL در بخش پردازش تصویر، آماده سازی سرور محاسباتی جهت پردازش موازی تصاویر fMRI و ساختاری MRI، رونمایی از بایوبانک نقشه برداری مغز ایران در دومین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران و راه اندازی شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران اشاره نمود.

راه اندازی آزمایشگاه EEG2، تصویربرداری دیفیوژنی از مغز حیوان در قالب فانتوم، به کارگیری لنزهای تصحیح دید برای افراد دارای ضعف بینایی در حین fMRI، راه اندازی پردازش و تصویربرداری MRS انسان با کویل های اختصاصی کربن و فسفر نیز از دیگر خدماتی است که با هدف تسریع فعالیت محققان در آزمایشگاه ایجاد شده است تا با بهره برداری پژوهشگران شاهد ارتقای فعالیت ها در این حوزه باشیم.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از احتیاجهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان در حوزه علوم و فناوری های شناختی و نقشه برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری