در مصاحبه با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد: هدف از اجرای طرح جمعه های سیاه در جوامع غربی چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی دلایل اجرای طرح های نامتعارفی مانند جمعه های سیاه در جوامع غربی را تشریح کرد.

در مصاحبه با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد: هدف از اجرای طرح جمعه های سیاه در جوامع غربی چیست؟

به گزارش خبرنگار ، جمعه سیاه Black Friday یا در اصطلاح حراج جمعه در آمریکا و برخی از جوامع غربی، روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر و آغاز آیین خرید برای کریسمس به شمار می آید. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت ها این اجازه را به کارکنان خود می دهند که این روز را مرخصی بگیرند و به خرید سال نو بپردازند. سال هاست که این روز، شلوغ ترین روز برای فروشنده هاست. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشور های دیگر سرایت نموده است. این روز در آمریکا به قدری اهمیت دارد که فروشگاه ها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز می نمایند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید نموده باشند.

با ظهور و گسترش فضای اینترنت و با پیشرفت فناوری در جهان، پای این سنت به فروشگاه های اینترنتی نیز باز و باعث ظهور شکل جدیدی از حراج جمعه در فروشگاه های اینترنتی شد. آنالیز این موضوع که آیا این شکل از سنت جمعه های سیاه می تواند مفید و یا مضر باشد مستلزم آنالیز های کارشناسی و دقیق در این حوزه است. اما شاید مهم ترین مسئله در حال حاضر مسئله تخلف و یا گران فروشی برخی از فروشگاه های اینترنتی باشد.

به عنوان نمونه بعضی از فروشگاه های اینترنتی، نرخ یک بسته 500 عددی کاغذ A4 را به چند صورت مختلف به فروش می رسانند. جدای از آن این که آن ها یک بسته ورقه A4 را که حدودا در بازار عادی با قیمت 20 تا 25 هزار تومان به فروش می رسد، در روز های عادی با نرخ 45 هزار تومان و در روز جمعه وبا آغاز طرح جمعه های سیاه آن را با قیمت 32 تا 35 هزار تومان به فروش می رسانند. این چند نرخی شدن برخی از کالاهای فروشگاه های اینترنتی، باعث شده اعتمادها از مراجعه به این دست فروشگاه های مجازی کمتر گردد.

برخی از این دست فروشگا ها در داخل کشور، نرخ یکی از محصولات خود را برای روزهای عادی به عنوان نمونه 90هزار تومان قیمت گذاری می نمایند، اما برای طرح جمعه های سیاه خود، آن را با قیمتی حدود 20هزار تومان در سایت حراج و به فروش می رسانند. سوالی که در این جا مطرح می گردد این است که چرا یک کالا باید در روز تعطیل و با این طرح، هفتاد هزار تومان زیر قیمت عرضه گردد. اگر قیمت واقعی این کالا همان حدود نودهزارتومان است، چرا یک فروشگاه اینترنتی باید حدود هفتاد هزار تومان ضرر بدهد و آن کالا را با این قیمت به فروش برساند؟

ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با در خصوص فلسفه وجودی جمعه های سیاه و همچنین سبک ونوع این طرح در جوامع غربی گفت: این نظام اجتماعی، یک نظام پر مصرف است. همان طور که در رسانه های خارجی مشاهده کردید، زمانی آن ها می گفتند که جوامع غربی حاضر هستند سالیانه هزاران تن مواد غذایی را در دریا ها بریزند اما حاضر نیستند آن را در جوامع مستضعف و ضعیف توزیع نمایند. هنگامی که شما شهروند درجه یک و دو داشته باشید و از یک طرف، کشش سرمایه گذاری به شما اجازه نگهداری بخشی از محصول خود را به دلایل مختلف در انبار ندهد، خط فراوری و به تبع آن نرخ رشد و ساختن خط محصول را دچار اشکال می نماید. لذا در خط فراوری خودروهای ما نیز مشاهده می کنید، خودرو هایی که در خط فراوری مقداری آسیب دیده اند آن ها را در بازار دیگر به فروش می رسانند.

شاه ویسی در ادامه گفت: همان طور که این مورد در کالاهای کوچک وجود دارد در کالا های کوچک نیز چنین مسئله ای مطرح می گردد؛ کالاهایی که باید در مدت یک هفته به فروش برسند و یا این که تاریخ مصرف آن ها ظرف چند روز آینده به سرانجام خواهد رسید. تمام این کالاها در انبار قرار می گیرند؛ انباری که فقط چند روز از مصرف آن کالا مهلت نمانده و یا این که از مد خارج شده است یا دیگر کشش ندارد.

حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: آن ها در این شرایط چنین فری دی ها و یا جمعه های سیاهی را طراحی می نمایند جهت این که بازار محصول، قیمت و در عین حال شرایط نگهداری و هزینه های تبلیغات را به صورت سربارهای غیرمستقیم حساب نمایند. مثلا کالا هایی را با عنوان تبلیغاتی یکی بخر، دوتا ببر و غیره در اختیار مشتری قرار دهند. این اقدامات در مجموع باعث حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار حفظ گردد. اما بخش دیگری به عنوان بخش اجتماعی نیز وجود دارد. اگر می خواهند یک بخشی مالیات ندهد، یک بخشی از کالاها را محاسبه می نمایند و برای کاهش نرخ مالیاتی، در بعضی از مناطق این کالا ها را با نرخ ترجیحی واگذار می نمایند. نزدیک به صد سیاست اقتصادی در بازار فروش است که البته تمام آن ها مبتنی به نظام آن ساختار اقتصادی است.

شاه ویسی ادامه داد: شاید برای برخی جالب باشد که چرا این جمعه های سیاه در جوامع اروپایی و آمریکایی اجرا می گردد. در این مورد باید بگویم که در این روز استاندارد ها برداشته می گردد. شعور اقتصادی جوامع غرب گرا که خیلی ها فکر می نمایند آن ها بسیار انسان های با شعور، فهیم ، باکمالات و با فرهنگی هستند در یک روز شکسته می گردد و تمام قوانین حاکم را از بین می برد.

وی در سرانجام اظهار داشت: حتما مشاهده نموده اید که در خیابان های آن ها مثلا در هنگام جشن و شادی به سمت یکدیگر تخم مرغ، گوجه و غیره پرتاب می نمایند. به طور کلی اقداماتی را انجام می دهند که تناسب اجتماعی ندارد. آن روز را آزاد می گذارند و می گویند در این روز همه از تمام معذورات آزاد هستند و هرکاری که می خواهند، انجام دهند.

شاید فکر کنیم که این اقدام برای آن ها هزینه ای را به دنبال دارد، اما این درست نیست. این اقدام نه تنها هزینه ای را برای آن ها به دنبال ندارد، بلکه یک سرمایه گزاری مجدد در داخل سیستم است. خیلی معذرت می خواهم از این جمله، اما آن ها به قول خودشان سیفون را می کشند. خودشان بارها اعلام نموده اند که ما در برهه های تاریخی لازم داریم که سیفون را در روابط اجتماعی خود بکشیم اگر که این کار را نکنیم چالش ها و مسائل اجتماعی، فشار والتهابات آن ها بسیار بیشتر از آن شرایط عادی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3102

به "در مصاحبه با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد: هدف از اجرای طرح جمعه های سیاه در جوامع غربی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد: هدف از اجرای طرح جمعه های سیاه در جوامع غربی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید