شن مخصوصی که آب جوی را آشامیدنی می نماید

به گزارش مهسان بلاگ، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی دانه هایی به اندازه شن با پوشش منگنز اکسید ابداع نموده اند که می تواند آب های جاری در خیابان ها را قابل آشامیدن کند.

شن مخصوصی که آب جوی را آشامیدنی می نماید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، هنگامی که باران شدید حتی در مکان های خشک می بارد، آب باران معمولا در خیابان ها جاری می گردد و در نهایت به فاضلاب می ریزد. اکنون به لطف یک شن مهندسی گردیده جدید، آب آلوده جاری در کوچه و خیابان می تواند به سرعت و راحتی تصفیه گردیده و برای آشامیدن استفاده گردد.

این شن که در دانشگاه کالیفرنیا برکلی ابداع گردیده، در واقع همان شن معمولی است که با دو نوع منگنز طبیعی مخلوط گردیده است. این ها با یکدیگر واکنش می دهند و به منگنز اکسید تبدیل می شوند که برای انسان و محیط زیست بی ضرر است.

وقتی آب آلوده به آلاینده های آلی (ارگانیک) مثل علف کُش ها، آفت کش ها و بیسفنول-آ (bisphenol-A یا BPA) از این شن عبور می نماید، اکسید منگنز به این مواد شیمیایی می چسبد. در نتیجه، مواد شیمیایی از آب خارج می شوند یا به قطعات کوچکتر که کمتر سمی و بیشتر قابل تخریب هستند، شکسته می شوند.

اگرچه اثربخشی اکسید منگنز در طول زمان کاهش می یابد اما با عبور دادن آب دارای کلرین رقیق از شن ها می توان آن را دوباره کاملا شارژ کرد. تخمین زده می گردد که یک لایه نیم متری از این شن می تواند به مدت حدود دو روز با عبور دادن آب در غلظت کلرین 25 واحد در میلیون، شارژ گردد.

در نهایت، امید است که این شن مهندسی گردیده بتواند آب های زیرزمینی را در اختیار عموم قرار دهد.

جوزف چاربونت یکی از اعضای تیم تحقیقات گفت: نحوه برخورد ما با آب های حاصل از طوفان، به ویژه در کالیفرنیا، تغییر نموده است. ما آن را به عنوان یک آلاینده در نظر می گرفتیم، اما باید راه چاره مناسب را در نظر بگیریم. ما یک فناوری جدید ابداع نموده ایم که می تواند آلودگی این آب ها با هزینه کم و روشی غیر تهاجمی از بین ببرد.

یک مقاله در مورد این مطالعه در نشریه علوم و فناوری محیط زیست (Environmental Science and Technology) منتشر گردیده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 884

به "شن مخصوصی که آب جوی را آشامیدنی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شن مخصوصی که آب جوی را آشامیدنی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید