مهاجرت های ویرانگر به سوی مازندران!

به گزارش مهسان بلاگ، مازندران درگیر خشکسالی است، این جمله را شاید در نگاه نخست باور نکنید چرا که این استان در ظاهر، یکی از استان های کشور محسوب می گردد که با یک نگاه به هیچ عنوان چنین برداشتی از آن نمی گردد.

مهاجرت های ویرانگر به سوی مازندران!

این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان مختلف، تغییرات اقلیمی موجب بروز پیامدهای فراوانی در مازندران شده است که افزایش دما و کاهش میزان بارندگی بخشی از این پیامدها محسوب می گردد.

محمود رائینی استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به موضوع تغییرات اقلیمی در مازندران اشاره نمود و در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفته افزایش گازهای گلخانه ای اصلی ترین دلیل این تغییرات است و از شروع این روند تاکنون دمای کره زمین کمی بیش یک درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معتقد است که بروز تغییر اقلیم قطعی است اما در پیش بینی اقلیم آینده نمی توان به طور قطعی نظر داد.

وی اضافه کرد: جلوگیری از شدت تغییر اقلیم بسیار مهم و لازم است چرا که گرمایش جهانی موجب تغییر اندازه و فراوانی رخداد آنها می گردد، برای نمونه گرمایش فراگیر سبب افزایش دماهای بیشینه، کمینه و کاهش طول فصل های سرد خواهد شد. این پیش آمدها موجب افزایش احتیاجآبی گیاهان می گردد بنابراین برای فراوری گیاهی احتیاج به آب بیشتری است، و کاهش دوره سرما به این معنی است که احتیاج سرمایی درختان و گیاهانی که برای گل انگیزی به دماهای پایین احتیاج دارند تامین نمی گردد.

کوچ به دلیل تغییر اقلیم/ مازندران پذیرای میزبان کوچ کنندگان داخلی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به پیامدهای این تغییرات اشاره نمود و شرح داد: کاهش ذخیره آب آبندان ها، آب های زیرزمینی و کاهش انباشت برف در بالادست رودخانه ها رخ می دهد که در نتیجه بر فراوری محصول اثرات کلانی می گذارد؛ ویرانی محیط زیست، تغییر سیمای گیاهی منطقه، کوچ گیاهان، آفات و بیماری های غیربومی نیز از پیامدهای این تغییر هستند.

وی تاکید نمود: پیامدهای تغییر اقلیم در مازندران را نمی توان جدا از پیآمدهای آن در دیگر نقاط ایران آنالیز کرد، چرا که در کناره دریای مازندران، استان های گلستان، مازندران و گیلان، به دلیل بارندگی بیشتر، محلی برای کوچ سرزمین باختگان نواحی جنوبی کشور خواهد شد.

رائینی به کوچ مردم سیستان و بلوچستان به استان گلستان در سال های گذشته به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم اشاره نموده بود و معتقد بود هم اکنون به دلیل خشکسالی شدید در این سرزمین کوچ مردم از آبادی های به حاشیه شهرهای دیگر بسیار بالاست و در آینده نزدیک مازندران هم بی نصیب نخواهد ماند و باید پذیرای شمار کلانی از هم میهنان بی جا شده تغییراقلیمی باشد.

مازندران ظرفیت ورود هیچ مهاجری را ندارد

مسعود فرجاد، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های تهران و سمنان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه گردشگری در فصل های مختلف، مهاجرت محسوب نمی گردد، اظهار کرد: مهاجرت در زمانی صورت می گیرد که مسائلی چون مسائل جوی، کمبود درآمد و مسائل پس از آن در منطقه مبدا صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر مهاجرت برنامه ریزی شده باشد، نه تنها مسئله ای برای استان مقصد به وجود نمی آورد بلکه موجب شکوفایی آن نیز می گردد، اظهار کرد: امروز مازندران از لحاظ زیرساختی با مسائل فراوانی رو به رو است به طوری که با حدود جمعیت 3.5 میلیون نفری، مردم با سختی های فراوانی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه مازندران با این شرایط زیرساختی ظرفیت پذیرش هیچ مهاجری را ندارد، توضیح داد: اگر از این زیرساخت بهره برداری مضاعفی داشته باشیم با مشکل زیادی رو به رو می شویم، به عنوان مثال جمعیت مازندران در ایام تعطیل سال، به 3 برابر می رسد اما با مسائل زیادی رو به رو می شوند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه اگر تمامی زیرساخت ها در مازندران درست تدوین و تهیه گردد تا 20 میلیون نفر جمعیت را در خود جای می دهد، گفت: یکی از تبعات ورود مهاجران به استان افزایش زباله است، زمانی که با 3 میلیون نفر نتوانستیم این موضوع را درست مدیریت کنیم با چند میلیون هم نمی گردد.

خشکسالی و افزایش مهاجرت به مازندران

همچنین سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در هجدهمین همایش ملی برنج کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه بخش عمده تغییر اقلیم در جهان به دست انسان انجام شده است، تصریح نموده پیامدهایی چون سیل، خشکسالی و تغییر روند بارش از آثار اساسی تغییر اقلیم در کشور است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه خشسکالی موجب افزایش مهاجرت به استان های شمالی به ویژه مازندران شده است، توضیح داد: خشکسالی پدیده های متفاوتی دارد که یکی از آنها کاهش 30 درصدی بارش باران در مازندران است.

رضوی با بیان اینکه برخی می گویند کم آبی استان مازندران را تهدید نمی کند و این امر اشتباه است، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته جهان مانند یونان، هند، مالزی، انگلیستان و غیره احساس خطر کردند به طوری که در کابینه خود وزیر تغییر اقلیم دارند و در کشورمان تنها رئیس سازمان هواشناسی در برنامه های هیئت دولت حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشور طی سال 96 تا 97، شاهد کاهش 28 درصدی بارندگی بودیم، توضیح داد: در برخی استان های مانند خوزستان و فارس که با کم آبی شدید رو به رو هستند برنج می کارند و 50 درصد سطح زیر کشت آنها اضافه شد در حالیکه در همان مناطق 50 درصد کاهش بارندگی داریم.

تهیه و تنظیم از سیداحمد حسینی، خبرنگار خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3050

به "مهاجرت های ویرانگر به سوی مازندران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت های ویرانگر به سوی مازندران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید