یزد دیگر توان محیط زیستی برای استقرار صنایع را ندارد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، نیره پورملایی صبح دوشنبه در گردهمایی ماهانه فعالان حوزه طبیعت و محیط زیست یزد با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم و مسائل محیط زیستی از جمله مسائلی نیستند که یک شبه ایجاد شده و یک شبه اثر گذار باشد، بیان کرد: منابع آب محدود است و محدودیت از ابتدا وجود داشته و روبه رو شدن ایران با کم آبی ناشی از سیاست های غلط اتخاذ شده در گذشته است.

یزد دیگر توان محیط زیستی برای استقرار صنایع را ندارد

وی با اشاره به شکننده بودن اکوسیستم استان یزد گفت: متاسفانه هرزمان در خصوص آب صحبت می شود، میان استان ها مرز می گذاریم و از مسائل مدیریتی ایجاد مرز برای مناطق است.

وی ادامه داد: در مسائل آبی مرز اکولوژیک تعریف می شود نه مرز سیاسی و همین مشخص مرزهای سیاسی مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه در یزد صنایع پرآبخواه تجمع یافته است ادامه داد: به نظر می رسد استان یزد دیگر توان و برد محیط زیست برای استقرار بیشتر صنایع را نداشته باشد و ارزیابی نیز در این خصوص نشده است.

تغییر چشم انداز استان از صنایع و معادن به گردشگری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی یزد نیز ضمن تأکید بر لزوم نهادینه کردن مشارکت در سه بعد فردی، حرفه ای و نهادی شرح داد: تغییرات انسانی بر شرایط فعلی استان نسبت به تغییرات اقلیم تأثیرگزاری بیشتری را داشته است چراکه کمتر به رویکرد اجتماعی توجه شده است.

رضا باقری با بیان اینکه در گذشته مصرف آب مردم یزد بصورت کوزه ای و آب انباری بوده و خشکی و خشکسالی جزو ذات یزد بوده است گفت: لوله کشی آب و گاز به روستاها در تغییر فرهنگ و روحیه اجتماعی مردم اثرگذار بوده و همین سیاست های غلط باعث وضعیت فعلی یزد شده است.

وی با اشاره به تغییر چشم انداز استان نگاه معدنی و صنعتی به توریست سلامت و توریسم اجتماعی، دانش بومی اظهار خرسندی کرد و اضافه نمود: یزد جامعه جوانی را در خود دارد و باید به بحث آموزش و تغییر نگرش بیشتر توجه شود.

وی بر وجود ظرفیت خوب روستاها در زمینه گردشگری و اشتغال تأکید کرده و فعالیت سازمان های مردم نهاد را در این امر مهم دانست و خواستار توجه جدی تر ساختارهای دولتی در توانمندسازی و مباحث اقتصادی منابع طبیعی جوامع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه دولت در زمینه گردشگری تنها بطور مقطعی آموزش هایی را ارائه داده است و نمی تواند بطور تخصصی اقدامی انجام دهد، ادامه داد: به این منظور کمیته های متعددی را در حوزه گردشگری راه اندازی کرده ایم.

مصطفی فاطمی بیان داشت: تاکنون 11 کمیته تخصصی گردشگری در حوزه های مختلف طبیعت، کودک، سلامت، تاریخی، ادبی، ورزشی، معنوی و ... راه اندازی شده است.

وی بااشاره به تنوع بالای گردشگری در کشور و قابلیت های بالا زمینه فعالیت قشرهای مختلف از جمله سازمان های مردم نهاد، متخصصین، راهنمایان تور و ... را در این امر مناسب دانست.

افزایش خرج بر دخل و مشکل مدیریت کنونی آب کشور

حسین درجوش فعال محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت کنونی آب کشور ناشی از تغییر مدیریت است ، گفت: در گذشته در ابتدا حقابه طبیعت و حقابه وحوش دیده می شد و بعد به حق شرب می رسیدیم در حالی که امروزه همه آن ها نادیده گرفته شده و اولویت را داده ایم به حق شرب انسان ها و با این حال طی چهل سال اخیر به طبیعت هم بدهکار شده ایم.

این کارشناس آب اضافه نمود: امروز واحد میزان مصرف یا تولید آب میلیارد مترمکعب شده در حالی که طی تمدن چند هزارساله ایران واحد آب قطره و جرعه بوده است و بیشترین و بزرگترین مجموعه مردم نهاد مدیریتی را در بحث آب داشتیم وچندین هزار سال زندگی و تمدن در فلات مرکزی داشته ایم ولی الان چه کرده ایم؟؟

درجوش با تأکید بر اینکه امروز ما مشکل دخل آبی نداریم و مشکل در خرج آب است، شرح داد: باید ظرف و مظروف همراه باشد، دخل و خرج به هم بخواند.

وی ادامه داد: می گویند هر مترمکعب آب در بخش صنعت میلیون ها تومان سودآوری دارد بر چه اساس این سودآوری سنجیده شده است، آیا میزان سرطان، آلودگی ها، آسیب های زیست محیطی، فرونشست ها و بیماری ها در این برآورد، محاسبه نشده است؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1889

به "یزد دیگر توان محیط زیستی برای استقرار صنایع را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزد دیگر توان محیط زیستی برای استقرار صنایع را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید